Moslims in Mosul: Wij willen Christus en niet langer de islam

Vele duizenden moslims zijn zwaar teleurgesteld door het geweld in het Iraakse Mosul, het laatste krachtige bolwerk van IS in Irak. Ze verwelkomen de christelijke hulpverleners en velen komen tot geloof in de Heere Jezus als ze de liefde van Christus in hen zien en de boodschap van het Evangelie horen.

Een medewerker van een christelijke hulporganisatie, die actief is in de autonome regio van Koerdistan in Noord-Irak, vertelde aan Christian Aid Mission hoe zijn organisatie al twee jaar Bijbels uitdeelt, Bijbelstudies geeft en discipelschapstrainingen geeft aan vluchtelingen.

Volgens hem was de Iraakse stad Mosul voor de inname door IS in 2014 de meest gesloten stad voor het Evangelie in heel Irak. Maar inmiddels zijn duizenden vluchtelingen uit Mosul tot geloof in de Heere Jezus gekomen. ‘Ze zien nu het ware gezicht van de islam en weten wat het betekent te moeten leven onder het zwaard van de Islamitische Staat. Ik verwacht dat er de komende tijd, nu de strijd om Mosul voortgaat, tal van hartbrekende verhalen uit Mosul naar buiten zullen komen en dat velen de islam vaarwel zullen zeggen om een volgeling van Christus te worden. Ze zijn op zoek naar redding en genezing.’

Volgens deze zendingswerker, die redelijk goed op de hoogte is van de situatie in Mosul, gebruikt IS in de strijd tegen het Iraakse leger, dat bijgestaan wordt door andere strijdkrachten, veel inwoners van de stad als menselijke schilden. ‘Ze doden iedereen die wil vluchten. Wat IS nu doet met alle inwoners van de stad, deden ze altijd al met de christenen. Het is een genocide. Ze doden iedereen die niet met hen wil samenwerken.’

Hij geeft aan dat veel hulpverleners klaar staan om hulp te bieden als het mensen lukt om de stad te ontvluchten. We hebben niet veel voedsel en niet veel medicamenten, maar we zullen doen wat we kunnen. We smeken onze achterban om voedselhulp, kleding, tenten, dekens, medicijnen en Bijbels. En als het lukt om Mosul te bevrijden, als de Heere het wil, zullen we zo snel mogelijk de stad binnengaan om hulp te bieden en om aan elk huis in Mosul een Bijbel te schenken en Christus te proclameren als Koning van de koningen en Heere van de heren.’

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht.

Dirk van Genderen
Christian Aid Mission
12-11-2016
Evangelisatie
https://www.christianaid.org/

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies