MENU
Spiksplinternieuw en vooral heel lekker: 50-50 Coffee

Spiksplinternieuw en vooral heel lekker: 50-50 Coffee

17 mei

Floor Minjon zette jarenlang kopjes koffie als bijbaan tijdens haar studie Sociologie. Na haar master wilde ze iets doen dat zowel te maken had met ondernemen als met het helpen van zwakkeren in de maatschappij. Dat bracht haar bij Social Start - een programma waarbij jonge mensen een sociaal project kunnen starten voor een bedrijf.

Het Leger des Heils had de vraag uitgezet voor een barista-opleiding voor deelnemers aan 50|50. Dat was Floor op het lijf geschreven. Inmiddels volgen vijf deelnemers de opleiding en is zij projectcoördinator 50|50 Coffee in Midden Nederland.

Waarom koffie?
“Na water wordt koffie in Nederland het meest gedronken. Volgens mij is het zelfs het meest gedronken drankje ter wereld. Juist doordat koffie zo internationaal is én in alle lagen van de bevolking wordt gedronken, is het heel verbindend. Daklozen die bij het Leger des Heils aankloppen, krijgen als eerste een bakje koffie, maar Koning Willem-Alexander drinkt het ook. Los daarvan: ik vind koffie ontzettend lekker. Dat vinden zoveel andere mensen dat het goed verkoopt. Overal schieten koffiezaakjes uit de grond. Een goede kans dus voor deelnemers van 50|50 om een baan te krijgen als barista.”

Maar waarom moeten ze daar dan een hele opleiding voor doen?
“Dat er nu steeds meer barista's komen, wil niet zeggen dat je er geen vakman of -vrouw voor moet zijn. Het is echt een kunst. De deelnemers die nu in Amsterdam de opleiding volgen, krijgen les van een heel goede barista. Niet alleen leren ze hoe je het perfecte kopje koffie maakt, maar ook hoe je met klanten omgaat. En er worden gewoon meters gemaakt. Hoe meer kopjes, hoe beter je wordt. Daarom stimuleer ik de deelnemers om op evenementen te staan met de mobiele koffiebar die we hebben. Dan komen ze zo enthousiast terug joh, je merkt dat het loont om het vooral te dóen. De huidige vijf deelnemers leren de basis in een half jaar. Maar het is net als met autorijden: je wordt pas echt goed na het behalen van je rijbewijs.”

Naast de opleiding die je hebt ontworpen voor de barista’s in spe, verkoop je ook bonen van 50|50 Coffee.
“We hadden hier in de 50|50 Lunchroom in Amsterdam dezelfde koffiebonen als in de rest van het land bij het Leger des Heils. Het bleek goedkoper om zelf bonen van een brander te halen - en eerlijk gezegd ook lekkerder. Maar los daarvan is het verkopen van de bonen een bron van inkomsten. Onderdeel van het programma van Social Start is dat sociale initiatieven zichzelf moeten kunnen bedruipen. Dat is ook de voorwaarde die het Leger des Heils stelt. Daarom willen we op zoveel mogelijk plekken binnen het Leger de bonen verkopen aan particulieren. Op die manier verdienen we geld om de opleiding te kunnen blijven betalen.”

Waarom geen eigen koffiezaakje voor jou?
"Die combinatie tussen het ondernemende en het goede doen voor anderen vind ik echt superleuk. Het heeft me heel veel energie gekost, maar nog meer opgeleverd. Als ik tijdens de training bijvoorbeeld merk hoe positief deelnemers Dagmar en Johan reageren en hoe leuk ze dit vinden, weet ik waarvoor ik het doe. Een koffiebar zou me die voldoening niet geven. Daarbij is het Leger des Heils ook een hele mooie organisatie. Er heerst hier in Amsterdam Noord in ieder geval een heel fijne sfeer, ondanks dat de organisatie zo groot is."

Is de opleiding alleen in Amsterdam te doen in de toekomst?
"In Amsterdam valt 50|50 Coffee nu nog onder 50|50 Food. Dat vind je op meerdere plaatsen, dus de opleiding zou uitgebreid kunnen worden. Op dit moment starten we in Utrecht ook met het label 50|50 coffee en onderzoeken we de mogelijkheden daar. Op een gegeven moment - als we ver genoeg ontwikkeld zijn - kan een werkbegeleider wellicht delen van de opleiding overnemen van de externe barista. We zouden het concept ook kunnen toevoegen aan onze 50|50 Stores, maar daar moeten we dan wel goed over nadenken. Je moet bijvoorbeeld niet willen concurreren met de koffiezaak om de hoek. Het lijkt mij een mooie uitdaging om overal maatwerk te bieden. De zakken koffie verkopen we overigens op zoveel mogelijk plaatsen."

Wat zou je nog graag bereiken?
"Mijn droom zou stiekem zijn om échte 'Leger des Heilskoffie' te ontwikkelen. Dat de bonen ergens worden verbouwd in een land waar het Leger actie is, en onze eigen mensen erop toe kunnen zien dat de werkomstandigheden eerlijk zijn en de bonen biologisch. Met een eigen branderij in Nederland waar we dan een opleiding voor deelnemers aanbieden tot brander of assistent-brander. Maar goed, dat is nog een droom."


JENNY

Ze is klein van stuk, maar heeft een groot hart – dat zie je meteen als je Jenny ontmoet. Ze heeft een schort om van 50|50 Coffee, waar zij de opleiding tot barista volgt. Ze is bedrijvig bezig in de lunchroom van Amsterdam Noord. Je zou het bijna niet geloven, maar het is waar: Jenny is 43 en moeder van zes kinderen. Ze is al 26 jaar samen met haar partner en inmiddels hebben ze ook twee kleinkinderen. Jenny was jarenlang aan het werk in de horeca, maar toen haar contract niet werd verlengd, kwam zij in de ww. Toen dat stopte, raakte zij in een 'diepe dip'. Het werd een intensieve zoektocht naar een manier om terug te keren op de arbeidsmarkt. Jenny is duidelijk geëmotioneerd, maar haar stralende lach is nooit ver weg. Als ze over haar stages praat en over hoe het Leger des Heils haar en haar man inmiddels al twee jaar helpt, gaat ze stralen. “Ik ben weer gericht op de toekomst. Nu loop ik stage bij Nieuwpoort, een chic restaurant op de Zuid-As. Ze zijn daar blij dat ik een baristaopleiding doe, want écht goede koffie zetten voor klanten is heel belangrijk." Voordat ze aan de opleiding begon, was koffie gewoon koffie voor Jenny. "Gelukkig zag mijn begeleider Ian wel potentie in me. Nu heb ik respect voor het product. Koffiezetten is echt een kunst. Het is niet zomaar op het knopje drukken hoor. Ik vind dat stoompijpje nog wat griezelig, maar dat komt nog wel. Ik leer ook assertiviteit aan en om een goede gastvrouw te zijn. Daarnaast wil ik nog heel veel koffiezetten, zodat ik steeds beter wordt.”

Kopen?
Ook trek in een kopje 50|50 Coffee? De bonen kun je op dit moment al kopen bij Lunchroom Amsterdam Noord en in de budgetstores in Amsterdam en Utrecht.

Datum: 17 mei 2017
Auteur: Leger des heils
Foto: De Plaatjesmaker Fotografie - Leger des Heils
Website: http://www.legerdesheils.nl

Dit artikel delen:

Meer nieuws: