Bijzonder doopfeest in de Basis Apeldoorn

Meer dan 30 mensen lieten zich zondag dopen tijdens de diensten in de Basis in Apeldoorn. Iedereen die de keuze heeft gemaakt Jezus te willen volgen, krijgt de mogelijkheid zich te laten dopen. Martin Brand: ‘De doop is een krachtig symbool dat God ons zelf heeft aangereikt. Je geeft hiermee een duidelijk getuigenis van je keuze voor God. Het is een uiterlijk teken van een innerlijke keuze. Door je te laten dopen maak je jouw keuze voor God bekend.’

Martin Brand had de leiding van de dienst. Hij begon met het zingen van het oude gospellied: ‘Amazing grace! How sweet the sound, That saved a wretch like me! I once was lost, but now am found; Was blind, but now I see.’ Hij vertelde over zijn eigen zoektocht in de bovennatuurlijke wereld, dat hij wel dingen zag en er zelfs angstig door werd maar dat hij eigenlijk blind was. Hij vertelde over zijn bekering, over het contact dat hij met God kreeg toen hij z’n zonden aan Hem beleed en Gods ongelooflijke genade accepteerde. ‘Ik was niet langer meer geestelijk blind en kreeg zicht op een andere wereld, Gods werkelijkheid.’

Martin ontdekte: ‘God bestaat, God houdt van mij en God blijft altijd bij me. De rest mocht ik daarna gaan leren, met vallen en opstaan. De Heilige Geest heeft mijn ogen geopend. De doop is een bewijs van het werk dat God doet in mensenlevens. Vandaag kunnen we dat bewijs meer dan 30 keer voor onze ogen zien, en dat is fantastisch!’

In de Basis worden jaarlijks meerdere mensen gedoopt. Al deze mensen hebben een keuze gemaakt voor God. Vaak ging hier een zoektocht aan vooraf. Zondag werden er diverse mensen gedoopt die al jaren de diensten van de Basis bezochten, maar in de overwegingen meer tijd nodig hadden. Mensen die zich bij de Basis laten dopen beantwoorden deze vragen met ‘ja’:

– erken je dat er door jouw zonden scheiding is gekomen tussen God en jou

– accepteer je het offer dat Jezus gebracht heeft om de mensen te verlossen van de zonde

– laat je zien dat je het verlangen hebt om Jezus in alles te volgen en Hem te gehoorzamen.

Waarom onderdompelen in water? Ten eerste is water een Bijbels symbool van reiniging: het afwassen van zonden. Ten tweede is het water dat zich boven je sluit een beeld van de dood en het boven water komen een beeld van het weer tot leven komen in een nieuw leven: een leven met God.

Door zich te laten dopen, laat men zien een discipel of volgeling van Jezus Christus te zijn. Dat staat in Mattheus 28:19. Men voegt zich bij Christus en doet Hem aan, bekleedt zich als het ware met Hem. De doop is een symbolische handeling. Ze heeft te maken met de reiniging of afwassing van de zonden en met het begraven worden met Christus.

Redactie christelijknieuws.nl
© Henk-Jan Oudenampsen
05-06-2017
Kerk
https://www.basis.cc

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies