De ingrijpende gevolgen als een moslim in Jezus gaat geloven

Misschien hebt u wel eens van Nabeel Qureshi gehoord, een voormalig moslim, die tot geloof kwam in de Heere Jezus en daarna samenwerkte met de bekende zendeling Ravi Zacharias. Vorig jaar overleed Qureshi op 34-jarige leeftijd aan maagkanker. Hij is de auteur van het boek ‘Seeking Allah, Finding Jesus’, in het Nederlands uitgegeven onder de titel ‘Ik zocht Allah en vond Jezus’.

Zijn boek verscheen voor het eerst in 2014. Hij vertelt daarin ook over de gevolgen van zijn bekering, wat ik u graag wil meegeven, omdat het laat zien hoe ingrijpend het kan zijn als een moslim tot geloof in de Heere Jezus komt.

Geschokte ouders

‘Ik lag daar op de grond, bevend voor God,’ schrijft hij. ‘Twee weken nadat ik tot geloof was gekomen in de Heere Jezus, begon ik steeds meer te beseffen wie Hij is, maar werd ik ook geconfronteerd met de reacties van mijn ouders op mijn bekering. Ik lag daar te huilen, en stamelde woorden tot de Heere.’

De avond ervoor had hij de tranen in de ogen van zijn vader gezien. Dat kwam door hem, hij was tot geloof in de Heere Jezus gekomen. ‘Ik kon dat niet aanzien, die tranen in zijn ogen. Hij zei niet veel, maar wat hij zei, raakte mij zeer. Met een van pijn verwrongen stem sprak hij: “Nabeel, op deze dag voelt het alsof mijn ruggengraat uit mijn lichaam gescheurd is.”

Ik had toch niet mijn leven aan Jezus gegeven om mijn vader te doden? Mijn moeder had nog minder woorden, maar haar ogen zeiden alles. “Jij bent mijn enige zoon. Sinds je was geboren, noemde ik je mijn ‘jaan kay tugray’ (= een deel van mijn leven en van mijn hart). Elke dag hield ik van je zoals ik van niemand anders hield. Waarom heb je mij verraden”?’

Vragen, vragen, vragen

Daar lag hij op de grond, in tranen, nauwelijks in staat om woorden uit te brengen. ‘Waarom God, waarom moet ik dit meemaken? Waarom hebt U mij niet laten sterven toen ik tot geloof in U kwam? Waar bent U, waarom moet dit mijn familie zoveel pijn doen? Dat verdienen ze niet, God, waarom?’

Op dat meest vreselijke moment in mijn leven, gebeurde er iets wat ik me nooit had kunnen voorstellen. Het was alsof God een megafoon pakte en in mijn geweten sprak, woorden die mijn hele wezen doortrokken: “Omdat dit niet over jou gaat”.’

‘Direct werd ik heel rustig. Ongeveer tien minuten lag ik als verlamd heel stil op de grond, niet in staat me te bewegen. Toen was mijn verdriet weg en kon ik me weer bewegen. Het was alsof mijn gebeden die ik had uitgesproken vanuit angst en zelfmedelijden in een vorig leven waren gedaan. Toen ik opstond, leek alles nieuw, ikzelf, maar ook de omgeving. Hoewel ik zoiets al heel vaak had gezien, zag ik een man op het trottoir lopen. En ik wist diep van binnen dat die man moest weten dat God hem kon redden, omdat ik ook gered was. Ik moest die man over Hem vertellen.’

‘Het gaat niet om jou’

Nabeel Qureshi’s ogen gingen ervoor open dat hij zich de afgelopen weken had gewenteld in zelfmedelijden. ‘Ik was zo gefocust geweest op mezelf, terwijl er miljarden mensen zijn die geen idee hebben wie God is, hoe verbazingwekkend Hij is en welke wonderen Hij voor ons heeft gedaan, om ons redden. Degenen die Hem niet kennen, zijn degenen die echt lijden. Zij kennen Zijn hoop, Zijn vrede en Zijn liefde niet, die alle begrip overstijgt. Zij kennen de boodschap van het Evangelie van de Heere Jezus niet.

Hoe zou ik mezelf als een volgeling van de Heere Jezus kunnen beschouwen, als ik niet bereid was te leven zoals Hij heeft geleefd? Om te sterven zoals Hij stierf? Om van onbeminden te houden en hoop te geven aan hopelozen?’

Toen begreep Abeel opeens de betekenis van de woorden die hij eerder hoorde: ‘Het gaat niet om jou.’ Hij vertelt: ‘Het gaat om Hem en om Zijn liefde voor Zijn kinderen. Nu besefte ik wat het betekent om God te volgen. Het betekent gewillig te wandelen door Zijn Geest van liefde en genade, in het vaste vertrouwen van eeuwig leven, als een geschenk van Zijn Zoon, met het doel om de Vader te verkondigen en Hem te verheerlijken. Ik had werkelijk Jezus gevonden en Hem leren kennen.’

Bron: Faithwire

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen
Zondervan Publishers
26-08-2018
Evangelisatie
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies