Bijzondere ontwikkelingen in de moslimwereld

Al vaker schreef Dirk van Genderen over de grote aantallen moslims die tot geloof in de Heere Jezus komen. Dat is zo bemoedigend. Deze week las hij nieuwe informatie hierover van Shadi Fatehi, met name over Iran. Zij is verbonden aan het ‘PARS Theological Center’ in Londen.

Zij stelt dat er in deze generatie meer moslims tot geloof in de Heere Jezus zijn gekomen dan in de afgelopen veertien eeuwen sinds het begin van de islam. ‘Met PARS willen we een nieuwe generatie geestelijke leiders opleiden voor de kerken in de moslimwereld.’

Patrick Johnstone zegt in zijn boek ‘Operation World’ dat de snelst groeiende kerk momenteel in Iran is te vinden. Een kerk overigens, die volkomen ondergronds is en bestaat uit huiskerken, met een groot tekort aan leiders.

Tussen de 1 en 3 miljoen christenen in Iran

In 1979, het jaar van de islamitische revolutie in Iran, werden alle zendelingen het land uitgezet, na er 150 jaar het Evangelie te hebben gebracht.

‘Iedereen dacht dat het christelijk geloof zou uitsterven,’ aldus Fatehi. ‘Op dat moment waren er ongeveer 350 christenen met een moslim achtergrond in Iran. Nu, veertig jaar later, wordt er geschat dat er tussen de 1 en 3 miljoen christenen in Iran leven die ooit moslim waren. Er gebeurt momenteel iets heel bijzonders in Iran. Veel mensen vragen aan mij waarom er zoveel mensen tot geloof in de Heere Jezus komen.’

Zij wijst daar verschillende redenen voor aan, zoals de mogelijkheden om via de media de mensen in Iran te bereiken met het Evangelie. ‘Maar veel belangrijker is om vast te stellen dat het Gods werk is. ‘Veel mensen leren de Heere Jezus kennen door dromen en visioenen.’

Fatehi vertelt het verhaal van een jonge moeder die thuis was met haar driejarige dochter. De telefoon ging, en door het daaropvolgende telefoongesprek verloor ze haar dochter uit het oog. Opeens hoorde ze een hard geluid en holde ze naar de keuken, waar ze haar dochter vond, huilend en zwaar gewond, omdat ze net een ketel kokend water over haar heen had gekregen.

De moeder was in shock en schreeuwde het uit: ‘Jezus Christus, help me!’ Ze bracht haar dochtertje zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Middenin de nacht, toen moeder en kind sliepen, kreeg de moeder een droom. Ze zag een mannelijk figuur in de ziekenhuiskamer, in het wit gekleed, bij het bed van haar dochter. Ze kon bijna geen woord uitbrengen, maar vroeg: ‘Wie bent U, wat komt U doen? Toen klonk het antwoord: ‘U riep Mijn Naam, Ik ben Christus, Ik ben hier omdat u Mij riep in de keuken.’

De volgende ochtend besloot ze dat ze Hem wilde leren kennen. Ze gaf haar leven aan Christus en maakt nu deel uit van een huisgemeente.

Iraanse christenen zijn gedreven om het Evangelie door te geven

‘Dit is één van de zeer vele verhalen die ik heb gehoord van mensen die Christus hebben gezien in dromen in visioenen,’ aldus Fatehi. ‘Dit is een weg waarop Hij Zich aan de mensen in dit deel van de wereld openbaart.

Opmerkelijk is ook dat Iraniërs, als ze tot geloof zijn gekomen, zeer gedreven zijn om het Evangelie door te geven.’

Fatehi vertelt nog een ander verhaal, over de moeder van een student aan de FARS theologische opleiding. Deze student werd een paar jaar geleden christen. Zijn familie was daarover geschokt. ‘In hun ogen was hij een heiden, een afvallige, ze wilden niets meer met hem te maken hebben. Zijn moeder was analfabeet, ze kon niet lezen, niet schrijven. Hij verlangde ernaar dat zijn familie ook christen zou worden. Hij bad voor hen en gaf zijn moeder Bijbel-cd’s, zodat ze naar de Bijbel kon luisteren.’

De Heere zegende dit en een paar maanden later kwam ook zij tot geloof. ‘Ze gaf haar leven aan Christus en wilde graag het Evangelie doorgeven. Maar ze wist niet hoe, ze kon zelf de Bijbel niet lezen. Toen vroeg ze aan een christelijke kennis om de zaligsprekingen van de Heere Jezus uit Mattheus 5 op een vel papier te schrijven. Als ze nu onderweg is met de bus, probeert ze altijd een plekje te vinden naast een jongen of een meisje, en vraagt dan of ze die zaligsprekingen hardop willen voorlezen voor haar. Dan horen ook andere reizigers deze woorden van de Heere Jezus, waardoor al velen tot geloof zijn gekomen en zich ook hebben aangesloten bij huisgemeenten.’

Niet gemakkelijk om christen te zijn in Iran

‘Het is in Iran niet gemakkelijk om christen te zijn,’ aldus Fatehi. ‘Veel christenen zijn hun baan al kwijtgeraakt, moesten de universiteit verlaten en worden bedreigd. Soms worden hun kinderen gekidnapt of ze worden het land uitgezet. Veel leiders van huisgemeenten worden opgepakt. Sommigen worden enkele weken of maanden vastgehouden in de gevangenis, anderen jaren. Er vinden martelingen plaats. Christenen worden beschuldigd van acties tegen de nationale veiligheid, anderen krijgen te horen dat ze samenwerken met zionistische spionnen. De kerk lijdt, maar groeit, omdat Christus Zijn gemeente bouwt. Hij zorgt voor de Zijnen.’

De Iraanse kerk heeft grote behoefte aan leiders, aldus Fatehi. ‘Mensen die de gemeenten kunnen leiden en kunnen laten groeien in de diepte. De gemeenten hebben Bijbels onderwijs nodig voor geestelijk groei.’

Toch zijn er ook zorgen. ‘Een deel van de nieuwe gelovigen is niet standvastig in het geloof, maar zegt de Heere Jezus alweer spoedig vaarwel. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan goed onderwijs en de opvang van nieuwe gelovigen.’

Dringend roept Fatehi ons op te bidden voor de vervolgde christenen in de moslimwereld. Ook roept ze kerken en christenen in het Westen op om het Evangelie te vertellen aan moslims die als vluchtelingen bij hen zijn gekomen. ‘God wil ook hier onder de moslims werken en daar wil Hij ons voor inschakelen.’

Bron: Assist News

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen
© Henk-Jan Oudenampsen
28-10-2018
Evangelisatie
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies