MENU
EO lanceert nieuw meidenplatform CHICA naast Huis van Belle

EO lanceert nieuw meidenplatform CHICA naast Huis van Belle

17 jan

Opgroeien gaat met vallen en opstaan, juist in de puberteit verandert er van alles zowel in je hoofd als in en aan je lijf. Daarom wil de EO met het nieuwe platform ‘CHICA’ een veilige plek creëren waar meiden tussen de negen en veertien jaar zich gehoord en serieus genomen voelen. Al vele jaren bestaat het vergelijkbare platform: Huis van Belle, voor een iets oudere doelgroep. Hieronder informatie over beide initiatieven.

EO-presentatoren Anne-Mar Zwart, Rachel Rosier en Anne Appelo gaan met meiden (Chica’s) in gesprek over allerlei onderwerpen waar meiden aan het begin van hun tienertijd mee te maken krijgen. Door vragen te stellen die soms misschien een beetje spannend zijn en hun eigen ervaringen te delen creëren zij openheid over belangrijke onderwerpen. Op een ongedwongen manier proberen zij gesprekken over wat je voelt en wat je vindt onder jonge meiden te normaliseren.

Anne-Mar: “Al jaren droom ik ervan dat we als EO een plek kunnen bieden waar jonge meiden al hun vragen kunnen stellen en waar ze een goed en eerlijk antwoord kunnen krijgen. Ik weet dat ik daar zelf veel aan had gehad, een plek waar je kunt vragen wat je niet eens aan je moeder of beste vriendin durft te vragen. Hoe gaaf dat nu ‘CHICA’ zo’n plek kan zijn! Ik wil opgroeiende meiden vertellen: het komt goed, het hoort er allemaal bij en je bent niet alleen!”
Rachel: “Ik voelde me als jong meisje altijd een beetje ‘anders’. Ik droeg gekke kleding, en ik vond andere dingen leuk dan mijn leeftijdsgenootjes. Als volwassene kijk ik met veel meer mildheid naar mezelf als jonge meid. Ik hoop in ‘CHICA’ een grote zus te zijn voor alle meisjes die zich, net als ik vroeger, een buitenbeentje voelen”

Wekelijkse thema's
Ieder weekend wordt er op Instagram een nieuw onderwerp geïntroduceerd waar het die hele week over zal gaan. Anne Appelo is enthousiast over de thema’s die aan bod komen: “Bij ‘CHICA’ laten we veel verschillende onderwerpen aan bod komen zoals onzekerheden, ongesteldheid, fashion, jongens, wel of niet erbij horen, intimidatie, haatreacties en nog meer. Ik weet dat ik zelf als kind met een donkere huidskleur en afro-haar heel erg behoefte had aan een gezellige en veilige plek waar je als meisje terecht kan met al je vragen en ervaringen. Ik vind het daarom extra tof en bijzonder dat we nu met ‘CHICA’ alle jonge meiden in Nederland zo'n plek kunnen bieden.”
Met de komst van ‘CHICA’ verdwijnt Hip voor Nop. Het Instagram-kanaal is veranderd in @CHICA.nl “Naast fashion worden nu ook andere actuele onderwerpen besproken om de doelgroep te inspireren.”

YouTube serie
Op YouTube spreken de presentatrices iedere maandag met een wisselend meidenpanel en experts over het themaonderwerp van die week. Hieraan werken influencers zoals Marije Zuurveld, Lisanne Dijkstra, Emma Keuven, Noël van Kleef en Gioia Parijs mee. Iedere vrijdag is die aflevering om 18:00 uur bij de EO op NPO Zapp te zien.

Stichting Chris
Om extra expertise in te zetten bij het nieuwe platform werkt de EO onder andere samen met Stichting Chris, die kinderen en jongeren anonieme hulp, bemoediging en advies biedt. Medewerkers van die stichting zijn betrokken bij de moderatie van de reacties en berichten van tieners die binnenkomen bij CHICA. Ook worden tieners doorverwezen naar Stichting Chris wanneer blijkt dat een tiener hulp nodig heeft.

Magazine
Naast het Instagram-account en de YouTube en NPO Zapp-serie wordt er later dit jaar ook een magazine voor tienermeiden uitgegeven. Het magazine gaat over het thema zelfvertrouwen en het bevat veel fun, handige tips en DIY’s naast herkenbare situaties van Rachel, Anne, Anne-Mar en influencers.

Al vele jaren bestaat het platform 'Huis van Belle'. Bekijk en lees hieronder de informatie over dit vergelijkbare initiatief voor een iets oudere doelgroep.




Huis van Belle is een organisatie die zich al vele jaren inzet voor tienermeiden (meiden in de middelbare schoolleeftijd, van ± 12-18 jaar) om ze te versterken in hun identiteit en relatie met God. Naast tienermeiden hebben ze in onze achterban o.a. ouders, kerken, jeugdleiders en organisaties.

Diverse on- en offline activiteiten ondersteunen hun missie. Ze onderscheiden daarin vier kernactiviteiten: Events, Magazine, Online en Producten. Fun & faith gaan daarbij hand in hand. Ze houden van echt en eerlijk, bieden inspiratie, verdieping en toerusting, werken met positieve rolmodellen en geven de meiden praktische tips en tools in handen om zelf keuzes te (leren) maken. Ze vinden het waardevol om de meiden van daaruit uit te dagen van betekenis te zijn voor anderen en de wereld om hen heen.

Huis van Belle kiest voor creatieve, verrassende en actuele manieren om aan te sluiten bij de leefwereld van tienermeiden. Meiden voelen zich daardoor gehoord en serieus genomen en zijn betrokken bij wat we doen.

BELLE Online
Onze online community biedt tienermeiden een uniek online platform met wekelijks nieuwe blogs, video’s, social interactie (@huisvanbelle) en een levendig forum. Onze website huisvanbelle.nl ontvangt zo’n 35.000 unieke bezoekers per maand. Daarnaast zijn we te vinden op Instagram, Youtube, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest en hebben we een speciale Facebook-groep ‘Ouders van Tienermeiden’.

BELLE Magazine
Hét christelijke magazine voor tienermeiden met meer dan 50 pagina’s fun & faith. BELLE Magazine verschijnt zes keer per jaar in een oplage van 3500 – 4500 stuks. Geschat bereik: 10.000 – 13.500. BELLE leden krijgen BELLE magazine thuisbezorgd. Het magazine is daarnaast verkrijgbaar in de christelijke boekhandels en via onze webshop.

BELLE Events
Door het jaar heen is Huis van Belle in het land te vinden met stands, workshops, spreekbeurten en meer. Ons jaarlijks terugkerende event is de BELLE-dag: een inhoudelijk, gezellig, actief en creatief evenement voor zo’n 1000 tienermeiden. Daarnaast organiseren we ook kleinere events voor tienermeiden dan wel tienergroepen (m/v) en/of ouders/kerken/jongerenwerkers. Dit kunnen zowel inhoudelijke events zijn als events meer gericht op ontspanning en verbinding zoals een dag/avond uit en een combinatie daarvan.

BELLE Producten
Jaarlijks geven we diverse producten uit, zoals boeken, kaarten, sieraden, stationary en andere goodies. Een deel hiervan is in de reguliere boekhandels en online shops als bol.com verkrijgbaar. Andere producten zijn exclusief in onze eigen shop en tijdens evenementen te verkrijgen.

Stichting Huis van Belle is een vrijwilligersorganisatie onder leiding van directeur Joyce den Engelse.

Datum: 17 januari 2022
Auteur: EO en redactie christelijknieuws
Website: http://www.eo.nl

Dit artikel delen:

Meer nieuws: