MENU
Alles wat zij doet voor school levert een bijdrage aan ons bedrijf

Alles wat zij doet voor school levert een bijdrage aan ons bedrijf

12 jul

Suzanne van Kooten (deeltijdstudent CHE) en Myrte den Uijl (People Business Partner voor Group IT & Group Legal bij A.S. Watson Group) vertellen over de deeltijdopleiding HRM. Suzanne is 25 jaar oud en werkt als People & Change coördinator binnen de afdeling People Operations voor de IT afdeling bij A.S. Watson Group Europe. Daarnaast zit ze in het Change management team én doet ze de deeltijd HRM opleiding bij de CHE. 40 uur werken en nog studeren, waarom doet ze dat en hoe? En wat is de meerwaarde van de opleiding voor haar werkplek? Die vragen stelden we aan Suzanne en haar manager Myrte.

Myrte en Suzanne
Suzanne begon op de personeelsadministratie bij A.S. Watson. Suzanne: “Mijn manager zag al snel potentie in mij. Zij stelde mij de vraag om eens na te denken wat ik nu écht wilde doen. Ik wilde stiekem heel graag deeltijd HRM doen, maar ik durfde dit eigenlijk niet te vragen van mijn werkgever. Want dat kost natuurlijk best veel geld én tijd. Uiteindelijke durfde ik de stap te wagen. Er werd heel enthousiast gereageerd op mijn opleidingswens. Daar was en ben ik zo blij mee!”

Aansluiten bij het werkveld
Suzanne wilde studeren op een hogeschool waar de kwaliteit hoog is. Reistijd was voor haar geen issue, dus vergeleek ze elke hogeschool met elkaar. Suzanne: “Ik werd meteen enthousiast toen ik me ging verdiepen in de CHE. Bij de CHE kun je je opleiding namelijk heel goed combineren met je werk. Dat is fijn voor mij én voor mijn werkgever. Bij andere scholen moet je bijvoorbeeld op zaterdag naar school of ‘s avonds. Hier werd ik niet blij van. Daarnaast vind ik werken ontzettend leuk dus zou ik graag 40 uur blijven werken. Bij de CHE heb je 1 keer in de 3 weken les.”

Myrte: “Ik heb zelf ook de deeltijdopleiding HRM gedaan, maar dan op een andere school. Die studie was zeer leerzaam, maar lastig te combineren met een fulltime baan. Ik was blij verrast toen ik zag dat Suzanne zulke veelzijdige opdrachten meekrijgt van school. De opdrachten sluiten echt aan bij het werkveld. Alles wat zij doet voor school, levert een bijdrage aan ons bedrijf. Dat geeft mij het vertrouwen dat wij stappen kunnen maken. En voor haarzelf is dat natuurlijk ook heel leuk. Ze doet het echt ergens voor. Vanuit eigen ervaring weet ik hoe leerzaam het is om werken en leren te combineren. En hoe mooi is het dan als jouw input direct impact maakt binnen de organisatie! Een aantal jaar geleden stond ik zelf in Suzanne’s schoenen en nu begeleid ik zelf een deeltijdstudent. De cirkel is rond. Dat maakt mij trots!”

Organisatie verder helpen
Suzanne: “De opdrachten die je krijgt tijdens de opleiding zijn heel open, dus je kunt er op elke werkplek mee aan de slag. Of je nu bij een groot of klein bedrijf werkt. Stel je moet een onderzoek doen, dan mag je zelf kijken wáár je een onderzoek over gaat doen. Hierdoor sluit de vraag altijd aan bij de wensen van de werkgever. Omdat A.S. Watson een groot en dynamisch bedrijf is, is er voor elke opdracht wel ruimte en is er altijd wel een vraag die opgepakt kan worden. Hoe fijn is het dan dat ik het direct kan oppakken? Ik ben geen stagiaire die een voltijd opleiding doet en nog helemaal ingewerkt moet worden. Ik ken de organisatie en het werkveld. En ik kan door de kennis die ik nu opdoe tijdens mijn opleiding, mijn organisatie echt verder helpen.”

Myrte: “Ik denk dat veel werkgevers de aanname hebben dat een deeltijd studie op een stage lijkt. Maar een deeltijdopleiding is echt anders. Als organisatie heb je een volwaardige medewerker in dienst, die vanuit de rol al veel bijdraagt. Dit aspect wordt vergroot door de veelzijdige opdrachten vanuit de opleiding. De tijdsinvestering als begeleider zou af kunnen schrikken, maar dat valt echt mee. Bovendien creëer je een win-win situatie, waarbij werkgever en werknemer geholpen zijn. Een prima ROI (return on investment) als je het mij vraagt.”

Samenwerking met praktijkbegeleider
Suzanne: “Als ik een opdracht krijg van school, bespreek ik dit eerst met Myrte. Wat speelt er in de organisatie en waar kan ik op inhaken? Dan maak ik vervolgens een plan van aanpak. Als Myrte daarmee akkoord is, ga ik zelf aan de slag en dat doe ik voornamelijk alleen. Eens per twee weken zitten we samen om de opdrachten te bespreken. Myrte laat me heel vrij, ze heeft er alle vertrouwen in en dat werkt heel fijn.” Myrte: “Suzanne is heel zelfstandig, dus de tijdsinvestering voor mij valt heel erg mee. Ik geef Suzanne de richting aan waar wij behoefte aan hebben en daar gaat zij mee aan de slag. Ik krijg veel vrijheid in mijn werk en dat geef ik Suzanne ook. Daardoor leert Suzanne heel veel en komt zij helemaal tot bloei.”

Meerwaarde van de deeltijdopleiding HRM
Suzanne: “Voor mijn werkgever heeft het zeker meerwaarde dat ik de deeltijdopleiding HRM doe. A.S. Watson heeft nu iemand die al volledig aan het werk is en dit kan combineren met school. Projecten die lang op de plank lagen, kan ik nu oppakken met mijn kennis vanuit de opleiding. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een coaching traject, waarbij ik iemand kan helpen die al een tijdje niet helemaal op zijn plek zit. Ik leer hem vanuit de theorie te helpen. Dat is gewoon heel prettig, want anders was hier niet zoveel tijd voor geweest.”

Myrte: “Mensen zijn schaars tegenwoordig. En als je als organisatie in ontwikkeling van medewerkers investeert, is de kans groter dat je er op langere termijn wat aan hebt. Daarnaast is het ook gewoon heel gaaf om te zien hoe iemand groeit door zo’n opleiding. Ik zou het daarom ook zeker aanraden om als werkgever deze kans te bieden aan je werknemers.”

Combinatie werk, school en privé
Suzanne: “Deeltijd HRM is een hele fijne opleiding op de CHE en het is allemaal goed te combineren met je werk en privésituatie. Juist omdat ik alles op mijn werkplek kan uitvoeren. Ik vind het leuk om de opdrachten toe te passen binnen ons bedrijf, ik krijg daar energie van. En soms moet ik ’s avonds of op de zaterdag nog wat doen voor school, maar dat is geen probleem voor mij.”

Welkom op de CHE
Suzanne: “Ik heb zelf niet echt een christelijke achtergrond, maar iedereen is welkom bij de CHE. Ik voel me heel fijn hier! Als je een hart hebt voor mensen, zou ik deze opleiding zeker aanraden, vooral op de CHE. Uiteindelijk onthoud je het minste van de theorie en leer je echt van de praktijk. En daar sluit de CHE heel goed bij aan. De docenten van de CHE zijn ook allemaal heel behulpzaam. Ze denken met je mee als je bijvoorbeeld modules wil combineren. Stel, je moet in module 2 onderzoek doen en in module 6 gaat het over vitaliteit, dan kun je ervoor kiezen om onderzoek te doen naar vitaliteit. Dan combineer je dus 2 modules met elkaar. De CHE denkt daarin heel erg met je mee, dat werkt heel goed.”

Practice what you preach
Myrte: “Als HR afdeling vind ik ook gewoon dat je het goede voorbeeld moet geven. Als het goed is ben je als HR afdeling voorstander van ontwikkeling. Dat moet je dan ook intern laten zien door je medewerkers kansen te bieden om door te studeren. Practice what you preach. En een deeltijd opleiding HRM op de CHE is dan zeker de juiste keuze!”

Meer weten over de deeltijdopleiding HRM? Ga naar de opleidingspagina Overweeg jij om de deeltijdopleiding HRM te volgen? Meld je aan voor een oriënterend gesprek met één van onze docenten.

Datum: 12 juli 2022
Auteur: CHE - Christelijke Hogeschool Ede
Foto: CHE
Website: http://www.che.nl

Dit artikel delen: