Eerlijke beoordeling van kledingmerk Kuyichi

Jongerennetwerk Time to Turn bedankt Kuyichi voor hun voorlopersrol op gebied van eerlijke kleding, maar roept Kuyichi tegelijkertijd op om een leefbaar loon aan haar arbeiders te garanderen. Het Nederlandse kledingmerk profileert zich als een duurzaam alternatief op kledinggebied met zorg voor mens en natuur.

‘Op het gebied van biologisch katoen maken ze hun woorden waar maar op sociaal gebied is er een flinke verbetering nodig’, zegt Erik Zwart van Time to Turn. Slechts 8,8 procent van de kleding van Kuyichi was in 2010 gecertificeerd volgens Made- By. De kleding van Kuyichi wordt geproduceerd in Tunesie, Turkije en India. Slechts 2 procent van de kleding is A-klasse gecertificeerd, de hoogste certificering van sociale omstandigheden voor arbeiders.

“Kuyichi heeft een belangrijke rol gespeeld in het op de kaart zetten van biologisch katoen en betere werkomstandigheden voor kledingarbeiders. We zijn ze daarvoor erg dankbaar, maar tegelijkertijd weten ze hun imago als duurzame kledingmerk niet op alle gebieden waar te maken”, zegt Jenny van den Berg van Time to Turn. Het doel van deze campagne is volgens van den Berg niet om Kuyichi in een negatief daglicht te stellen. “Rekening houden met mens en natuur plus een mooi product aanbieden is een prachtig idee maar op dit moment zien we daar zwart op wit te weinig van terug als het gaat om een leefbaar loon voor hun arbeiders”, zegt van den Berg. Kuyichi doet het goed op het gebied van biologisch katoen maar op sociaal gebied is dit een stuk minder volgens instanties zoals Rank a Brand en Goede Waar.

“We weten dat de kledingketen complex is en dat het moeilijk is om kleding 100 procent eerlijk te produceren. Toch is het frappant dat er andere merken zijn die het op sociaal-economisch gebied beter doen dan Kuyichi maar die zich niet als eerlijk profileren,” zegt Zwart. Volgens de online Kledingchecker van Goede Waar doen merken zoals H&M, G-Star RAW en WE het op sociaal gebied beter dan Kuyichi. Merken zoals McGregor en Lee zorgen voor betere economische omstandigheden en betalen een beter loon uit volgens dezelfde kledingchecker. Volgens Rank a Brand doet Kuyichi het nog steeds aardig maar valt er nog veel te verbeteren.

Zes jaar geleden voerde Time to Turn in samenwerking met de Schone Kleren Campagne met succes campagne tegen G-Star in de strijd tegen een verbod op vakbonden bij een van hun leveranciers. Tijdens die campagne werd Kuyichi voorgesteld als een duurzaam alternatief. Time to Turn: “We willen duurzaam leven en transparantie hoort daarbij. Veel mensen binnen ons netwerk dragen Kuyichi kleding. We vinden dat we als bewuste consumenten inspraak mogen hebben op hun werkwijze. Er zijn bedrijven die het vele malen slechter doen dan Kuyichi maar de keus om Kuyichi op hun idealen te wijzen is voor ons de eerlijkste keuze.” aldus Zwart.

06-03-2012
Buitenland
https://www.timetoturn.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies