Presentatie eerste onderzoek naar bekendheid en imago van christelijke goede doelen. Uit het Christelijk Charitatief Peil 2009 blijkt dat het imago van christelijke goede doelen positief is, en ook dat christelijke goede doelen gemiddeld een waardering ontvangen van 7,8.
Maar de spontane bekendheid van christelijke goede doelen onder christenen blijft achter bij de bekendheid van seculiere goede doelen. In de top tien van meest genoemde goede doelen wordt slechts één christelijk goed doel genoemd.
Uit het Christelijk Charitatief Peil 2009 blijkt dat het imago van christelijke goede doelen positief is, en ook dat christelijke goede doelen gemiddeld een waardering ontvangen van 7,8. Maar de spontane bekendheid van christelijke goede doelen onder christenen blijft achter bij de bekendheid van seculiere goede doelen. In de top tien van meest genoemde goede doelen wordt slechts één christelijk goed doel genoemd.
Het beeld dat christenen vrijgevig zijn wordt bevestigd: 98% geeft aan goede doelen. Opvallend is dat goede doelen die zich inzetten voor gezondheid op de meeste financiële steun kunnen rekenen. Daarna volgen ontwikkelingshulp, kerk, zending & evangelisatie, vervolgens natuur & milieu en als laatste maatschappij en welzijn.
Wat betreft het geefgedrag van christenen blijkt dat, ondanks de economische crisis, de meerderheid het voornemen heeft in 2009 evenveel te geven aan goede doelen als in 2008.
Ondanks dat er ook wordt gegeven aan niet-christelijke goede doelen, is de christelijke identiteit van organisaties wel degelijk van belang. Bij maar liefst 80% van de orthodoxen, bevindelijken en evangelischen speelt dit een rol. Bij PKN’ers die niet vaak naar de kerk gaan hecht slechts 20% aan de christelijke identiteit; kerkse PKN’ers zitten er met 60% tussenin. Bij driekwart van de protestantse christenen (in alle stromingen) spelen adequate informatievoorziening over het goede doel via de media en het CBF-keurmerk van het goede doel een rol in het geven van geld.
Voor het onderzoek hadden zich dit jaar 19 christelijke goede doelen aangemeld. Bij de presentatie van de uitkomsten op donderdag 28 mei in Amersfoort, ontving iedere organisatie een exclusief rapport met daarin de specifieke resultaten van het betreffende goede doel. Dr. Gert de Jong van onderzoeksbureau Kaski van de Radboud universiteit Nijmegen presenteerde de onderzoeksresultaten. Hierna gaf Prof. Dr. Ko de Ruyter, hoogleraar dienstenmarketing aan de Universiteit van Maastricht een interpretatie van de uitkomsten tegen de achtergrond van internationaal onderzoek naar de charitatieve sector.
Het onderzoek is gehouden onder 1.346 respondenten en geeft betrouwbare resultaten voor heel protestants-christelijk Nederland. Er is onderscheid gemaakt naar vier kerkelijke stromingen: Protestantse Kerk in Nederland (PKN), orthodox-gereformeerd, bevindelijk-gereformeerd en evangelisch-pinkster. De Stichting Christelijk Charitatief Peil, verantwoordelijk voor het jaarlijkse onderzoek, is een initiatief van Christal Teleservice te Zwolle en communicatiebureau Douglas Design te Ommen. De initiatiefnemers sluiten niet uit dat naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek, ook op andere terreinen de samenwerking tussen christelijke goede doelenorganisaties geïntensiveerd zal worden.
28-05-2009
Samenleving
https://www.christelijkcharitatiefpeil.nl