SIRE geeft rugdekking aan hulpverleners

In het hartje van Amsterdam in een garage van de ambulances van de GGD, lanceerde de Stichting Ideële Reclame SIRE vanochtend de campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’. Het nieuwe initiatief ligt in het verlengde van het vorig jaar gestarte burgerinitiatief duimomhoog.nu. Tijdens de presentatie (foto) kregen vertegenwoordigers van de hulpdiensten de campagnematerialen van SIRE overhandigd door projectleider Hans Peters (rechts).

Het burgerinitiatief duimomhoog.nu heeft een positieve insteek en richt zich met de oproep: ‘Duim omhoog…’ op de zwijgende meerderheid. De insteek van de campagne van SIRE is omgekeerd en doet een appel op de daders met: ‘Handen af…’.

Drs. Heilwine Bakker benoemde dit aspect tijdens de persconferentie en moedigde mensen aan om eens wat vaker ‘dank je wel’ tegen een hulpverlener te zeggen. Rugdekking en waardering vanuit de samenleving is van essentieel belang voor het verwerken van moeilijke situaties door hulpverleners.

Stichting Ideële Reclame (SIRE) vraagt al ruim 40 jaar met indringende campagnes de aandacht van het publiek voor onderbelichte en soms zelfs schrijnende onderwerpen. Het zijn campagnes die aantoonbaar effect realiseren, hoog gewaardeerd worden door het publiek en die het maatschappelijk engagement van de communicatiebranche-in-brede-zin onderstrepen. Aansprekende voorbeelden van het werk van SIRE zijn ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’, ‘Kort Lontje’ en ‘Geef kinderen hun spel terug’. Het zijn omvangrijke campagnes die ‘om niet ‘ worden ontwikkeld en geproduceerd door onderzoek-, reclame-, PR-, DM- , online-, en mediabureaus. De plaatsingen in print en RTV worden door de media geheel gratis voor hun rekening genomen.  

Op 27 december 2011 heeft SIRE de campagne “Handen af van onze Hulpverleners” gelanceerd omdat ze de volgende zorgwekkende ontwikkelingen signaleren:

• Nederland krijgt steeds meer trekken van een narcistische samenleving. Dat wil zeggen dat burgers zich nadrukkelijk beroepen op hun rechten, maar het slecht verdragen als ze worden aangesproken op hun plichten.

• Deze ontwikkeling uit zich in afnemend gezag ten aanzien van mensen met een publieke taak. Dat leidt tot weinig respectvol gedrag en soms zelfs fysieke en verbale agressie en bedreiging.

• Zo is agressie en intimidatie tegen dit soort werknemers de afgelopen 10 jaar verdubbeld en worden de delicten steeds ernstiger en symptomatischer van aard. Gemiddeld is 1 op de 3 werknemers de afgelopen 12 maanden geconfronteerd met ongewenst gedrag door externen.

• Dit percentage verdubbelt bij werknemers met een publieke taak die in de ‘frontlinie’ opereren zoals politieagenten, brandweer, ambulance- en ziekenhuispersoneel. Deze zijn enerzijds meer herkenbaar en aanspreekbaar door hun uniform, en opereren anderzijds in situaties waarin de veiligheid of gezondheid van burgers in het geding komt, waarin confrontatie of een slecht nieuws gesprek onvermijdelijk is, en/of waarin sprake is van een crisis, paniek, stress. Dit heeft onder meer geleid tot:

– Hoog ziekteverzuim, psycho-sociale klachten (neerslachtigheid, PTSS), scheidingen, zelfmoorden.

– Hoge (potentiële) uitval: uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van politie-agenten aangeeft een ander beroep te overwegen.

– Geringe aanwas: deze beroepsgroepen behoren tot de minst ge-ambieerde beroepen onder scholieren/studenten.

• Hiermee dreigt een vicieuze cirkel: hoe minder respect er voor deze beroepsgroepen is, hoe lastiger het wordt voor deze beroepsgroepen om met zelfvertrouwen en gezag op te treden om een veilige, gezonde en rechtvaardige samenleving te bewaken.

 

Belang van deze SIRE campagne

• Voor de goede orde: deze hulpverleners zijn niet zielig! Gemiddeld heeft 80% van hulpverleners de innerlijke drive en trots om dit werk te doen, en om op deze manier bij te dragen aan een veilige, gezonde en rechtvaardige samenleving. Zij zitten er ook niet op te wachten om op een voetstuk te worden geplaatst, maar “doen gewoon hun werk”.

• Feit blijft wel dat ze worden geconfronteerd met veel menselijk lijden en geweld. Ze functioneren vaak letterlijk in de prut van de samenleving. Het werk doet een groot beroep op de mentale en fysieke weerbaarheid. Daarnaast is de context waarin het werk plaats vindt verre van ideaal. Het werk is vaak onveilig, onvoorspelbaar en bedreigend.

• Uit ervaringen met sectoren als zorg, onderwijs en openbaar vervoer blijkt dat werknemers na een voorval van agressie en geweld tegen henzelf of collega’s, het belangrijk vinden dat zij zich gesteund weten door hun achterban.

• Rugdekking: uit de psychologie weten we dat mensen beter functioneren als ze zich gedekt voelen.

• Er bestaat een groot aantal overheids- en burgerinitiatieven (Veilige Publieke Taak, Hulp voor Hulpverleners, Hart voor Hulpverleners, Duim omhoog, Nederland Veilig, Maak het veilig, Veilige Zorg).

 

Wat veel indruk heeft gemaakt op het campagne-team is het absurde van de werkelijkheid zoals te zien op de Youtube filmpjes die regelmatig voorbij komen waarin hulpverleners worden gemolesteerd. Om deze absurditeit van de werkelijkheid uit te beelden is reclamebureau Selmore op het idee gekomen om dergelijke Youtube filmpjes in de context te plaatsen van de Geneefse Conventies. Deze Geneefse Conventies zijn geformuleerd in 1949 op initiatief van Henri Dunant, betreffen de eerste verdragen die wereldwijd zijn aanvaard, en bevatten verdragen over hoe we in oorlogstijd omgaan met hulpverleners. De pay-off van de campagne wordt dan ‘Als we in oorlogstijd respect hebben voor hulpverleners … waarom dan niet in vredestijd?’.

Inventarisatie bij de organisaties waarin deze hulpverleners zijn vertegenwoordigd (project team programma Veilige Publieke Taak, Ambulancezorg, Vereniging van Verpleegkundigen en Verzorgenden, Politie-academie, NVBR) toont aan dat deze campagne bij deze achterban op een enorm groot en breed draagvlak kan rekenen.

Henk-Jan Oudenampsen
© christelijknieuws.nl
27-12-2011
Samenleving
https://www.handenaf.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies