Marco Boers zei dit vanmiddag op Groot Nieuws Radio in een interview met Hanno Janse over het imago van goede doelen. Het Leger Des Heils heeft als hulporganisatie de beste reputatie volgens een onlangs gehouden onderzoek onder christelijke goede doelen.
Boers: ‘Dat is ook niet zo verrassend, want het Leger Des Heils heeft een grote bekendheid in alle christelijke denominaties en ver daarbuiten. Kerk in Actie scoort ook hoog, beide organisatie worden door breed christelijk Nederland gedragen en gesteund.’
Marco Boers zei dit in het radioprogramma ‘De dag van Vandaag’ op Groot Nieuws Radio. Boers is directeur van IDD, een bureau dat actief is in het ontwikkelen en uitvoeren van creatieve concepten voor communicatie. Boers is specialist op het gebied van fondsenwerving voor goede doelen en helpt diverse christelijke organisaties daarbij.
Op de vraag van Janse of het imago van een hulporganisatie van belang is antwoordde Boers: ‘Wij doen met de stichting Christelijk Charitatief Peil CCP jaarlijks een onderzoek naar de naambekendheid, imago en waardering van een 20-tal goede doelen. Het is van belang om als organisatie te weten waar je staat en of je je achterban en de doelgroep bereikt en goed kent. Vaak gaat het dan over de identiteit van je organisatie.’
‘Relevantie en zichtbaarheid zijn sleutelwoorden voor goede doelen’ volgens Boers. ‘Maar ook dat wat ik doe om mij achterban te bereiken en hoe transparant ik daarin als organisatie ben. In onze tijd vervagen de grenzen steeds meer tussen de verschillende organisaties. Meer dan ooit is van belang dat je weet waar je zelf staat en hoe je dat communiceert. Nieuwe media als twitter, facebook en ook websites worden belangrijker naast de oude communicatiekanalen als kranten en tijdschriften. En met name de free publicity in al deze media is van groot belang om je organisatie te presenteren.’
Hoe bereik je die nieuwe kanalen het best? Boers: ‘Probeer nieuwswaarde te creëeren met relevante inhoud, vertel bijvoorbeeld concreet wat het effect is van je acties. Wat doe je precies en wat is je motivatie en vertel ook waarom een project succesvol is geweest, geef herkenbare voorbeelden.’
‘Voor veel Nederlanders hang er een negatieve sfeer van ‘de strijkstok’ rond de goede doelen. Daarom is transparantie van je organisatie belangrijk. Geef openheid en wees eerlijk. Komt het geld op de plek terecht en kun je daar als donateur op vertrouwen, dat is een kernvraag die je als organisatie moet beantwoorden.’
Als Janse vraagt of het voor een hulporganisatie van belang is om aan een sterke eigen merknaam te werken zegt Boers: ‘Het gaat veel meer om je acties en om je resultaten. Niet direct je merknaam maar de acties die je opzet worden opgepakt door met name jongeren. Acties als ‘Walk4Water’, ‘Zip your lip’ of ‘Nacht zonder Dak’ brengen mensen in beweging, ze geven een concrete link met je doelen en ze blijven haken in de gedachten van je achterban.’
© Henk-Jan Oudenampsen
gospelpodium
17-04-2012
Hulpverlening
https://www.christelijkcharitatiefpeil.nl