Douwe Scheepsma is een bekend gezicht van Operatie Mobilisatie. Nadat hij bijna zestien jaar leiding gaf aan de afdeling PR & Werving was Douwe toe aan iets nieuws. Eind vorig jaar is hij overgestapt naar OM Ships International. Hoe bevalt hem deze overstap? ChristelijkNieuws stelde Douwe enkele vragen.
Douwe voer zelf jaren geleden mee op de Logos II. Het werk van de Logos Hope (het nieuwe schip van OM) spreekt hem nog steeds erg aan. Maar vorig jaar wilde hij ruimte maken voor anderen. Douwe: ‘Het is goed voor het kantoor van OM-Nederland om iemand anders op deze pr-stoel te hebben. Als pr-man zet je op veel zaken en uitingen een duidelijk stempel.’
Als we hem vragen of de nieuwe baan bevalt, zegt hij: ‘Het doel van het schip en de mogelijkheden die de opvarenden krijgen, motiveren mij elke dag weer om aan de slag te gaan. Ook de noodzaak van dit werk achter de schermen zie ik heel duidelijk. Niets gaat vanzelf; het is gewoon hard werken om dingen gedaan te krijgen. De dynamiek van op afstand werken, gelieerd aan een team dat in de Verenigde Staten zit, is nog wel wennen.’
Wat zijn je bezigheden op dit moment? Douwe: ‘Als Logos Hope zijn we voor het leeuwendeel afhankelijk van met name negen grotere en veertien kleinere OM-kantoren rond de hele wereld. Dit maakt dat het werk van de Logos Hope kwetsbaar. Ik zie o.a. toe op het contact met deze OM-kantoren en zorg dat het contact functioneel blijft en help praktisch met het maken van projectvoorstellen, duidelijke berichtgeving en meer.’
De wereld om ons heen verandert snel, de smartphone bestaat nog maar vijf jaar, iedereen heeft er tegenwoordig een, Facebook en Twitter zijn een begrip geworden; spelen jullie in op deze ontwikkelingen? Douwe: ‘Ik heb de laatste maanden samen met Arne Hulstein, een marketing- en online media-specialist, een plan geschreven en gepresenteerd hoe ik denk dat we bezoekers aan boord beter kunnen en moeten vasthouden. Deze Online Ministry divisie is behoorlijk ambitieus maar zal ons effectiever maken in het bereiken van ons doel: kennis, hulp en hoop brengen aan jaarlijks 1 miljoen mensen. Begin oktober liggen het onderwerp en plan weer op tafel bij het Ship Leaders Team, want het plan moet organisatiebreed wel omarmd worden.’
Wat hoop je voor de toekomst? Douwe: ‘Ik werk eraan en bid ervoor dat de Logos Hope steeds voldoende inkomsten zal hebben zodat we de rekeningen kunnen blijven betalen. Vooral het Power Up-project momenteel in de machinekamer, waarbij generatoren vervangen worden, is een grote investering.
Ook hoop ik dat we nog jarenlang een uniek platform mogen blijven in de verspreiding van Gods Woord en dat we nog beter zullen worden in het bereiken en het betrekken van mensen. Ook dat we het contact goed vast zullen houden met een groot deel van deze bezoekers. Wellicht door de inzet van online technieken en methoden.’
Henk-Jan Oudenampsen
Privebezit Scheepsma
26-09-2012
Evangelisatie
https://www.operatiemobilisatie.nl