Jubileum voor Jojada Marktevangelisatie

Vanaf 1 januari 1990 heeft Jojada Marktevangelisatie wekelijks op drie tot vier markten en vele braderieën Gods Woord gebracht. In de loop van deze jaren is Jojada een begrip geworden in de wereld van de christelijke boekhandels.

De naam Jojada betekent ‘De Heere weet’. Een naam die Mattanja en Jules Roosegaarde Bisschop onafhankelijk van elkaar kozen 25 jaar geleden. Jules: “Een heel toepasselijke naam, want de Heer weet met wat voor zorgen en vragen de mensen bij onze kraam komen. De Heer weet ook welke zorgen wij hebben gehad en hoe we de mensen kunnen helpen en tot een bemoediging kunnen zijn.”

Van kraam tot wagen

Jules: “Ik was na onze oprichting wettelijk verplicht om iets te verkopen, omdat ik vier dagen in de week op de markt stond. Zo ben ik begonnen met een evangelische boekenkraam. De eerste jaren één kraam van vier meter. Daarna twee en in de drukste jaren drie kramen met een totale lengte van twaalf meter verkoopruimte. De eerste tien tot vijftien jaar nam de belangstelling toe. Sinds 2008 is de verkoop wat minder geworden. Vanaf het voorjaar van 2011 werk ik vanuit een verkoopwagen, wat ons werk lichter en eenvoudiger maakt. Voorheen was ik anderhalf tot twee uur per dag kwijt met het opbouwen en inrichten van de kraam, met de wagen is dat nog maar drie kwartier. Daarnaast heeft de verkoopwagen een betere en mooiere uitstraling en zijn de kosten van een marktdag sterk gedaald.”

Evangeliseren op markten en braderieën

Jules: “Evangeliseren op markten en braderieën kun je op verschillende manieren doen. Mijn evangeliseren is, er altijd aanwezig zijn. Met kou en hitte, regen, sneeuw of zonneschijn. Vertrouwen kweken bij de mensen. Daarnaast heb ik altijd evangelisatieborden aan de kraam hangen. En sinds 2011 een televisie met bijbelteksten erop geprojecteerd. De omgang met mijn collega’s is verschillend. In het begin waren ze sceptisch en vroegen zich af wat ik kwam doen op de markt. Uit gesprekken werd mij duidelijk, dat de meeste collega’s wel een christelijke achtergrond hebben. Maar door de jaren heen en bepaalde ervaringen hebben zij het geloof verlaten. Door de aanwezigheid van de bijbelkraam worden ze weer geconfronteerd met Gods woord.”

De Heer zegent

Jules: “Het hoofddoel van JOJADA Marktevangelisatie is evangeliseren. Maar de verkoop is ook belangrijk. Hierdoor kan ik de onkosten betalen van de markten en inkoop van artikelen voor de kraam. De verkoop is de laatste jaren sterk terug gelopen. Hierdoor is het dan ook moeilijk om alle rekeningen op tijd te betalen. Het is een bijzondere ervaring en een grote zegen te merken hoe de Heer Zijn werk op de markt zegent. Iedere keer mag ik zien dat de rekeningen betaald worden, door de verkoop of giften. De Heer zorgt dat dit stukje Woordverkondiging op de markt doorgang kan vinden.”

BCB
Jojada
04-03-2015
Evangelisatie
https://www.bijbelkiosk.org/marktwerk

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies