De Transparant Prijs 2015 gaat naar Plan Nederland

Vanmiddag is de Transparantprijs 2015 uitgereikt aan Plan Nederland. Plan geeft kinderen in ontwikkelingslanden toekomstkansen door ontwikkelingsprojecten in 50 landen en zorgt dat meisjes evenveel kansen krijgen als jongens.

De Transparant Prijs wordt uitgereikt aan maatschappelijke organisaties en social enterprises voor transparante verantwoording over maatschappelijke resultaten. Aan de prijs is een geldbedrag van € 50.000 verbonden. Er zijn prijzen voor het meest transparante jaarverslag van een klein en een groot goed doel.

Social enterprises worden beloond voor de beste websitecommunicatie. Daarnaast maken organisaties die meedingen kans op de “Impactprijs” voor het meest impactvolle boegbeeldproject.

Plan Nederland is uitgeroepen tot het goede doel dat zijn publiek het beste informeert over maatschappelijke resultaten in het afgelopen jaar. De Transparant Prijs werd in de Haagse Nieuwe Kerk uitgereikt door juryvoorzitter Herman Wijffels. Nieuw dit jaar was de categorie meest impactvolle boegbeeldproject. Deze eerste publieksprijs ging naar Terre des Hommes. Herman Wijffels in zijn toespraak: ‘ruimhartig opvangen vluchtelingen is logische reactie’.

De Transparant Prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door De Nationale Postcode Loterij. De loterij is opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een betere wereld. Plan Nederland eindigde dit jaar voor Red een Kind en Stichting Opkikker en ontvangt 50.000 euro. Mama Alice kreeg de prijs (15.000 euro) in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. In de categorie social enterprises ging de prijs (10.000 euro) naar FairMail. Voor het eerst dit jaar werd de publieksprijs (25.000 euro) voor meest impactvolle boegbeeldproject uitgereikt. Deze is gewonnen door Terre des Hommes met het project Sweetie.

Red een Kind was dit jaar opnieuw genomineerd voor de Transparant Prijs: een prijs voor het beste en meest transparante jaarverslag van goededoelenorganisaties. Vorig jaar sleepte Red een Kind ook al een nominatie in de wacht en eindigde op de tweede plaats.

Hulp- en ontwikkelingsorganisatie Dorcas ontving in 2013 in de categorie grote fondsenwervende instellingen een 8,3 voor haar jaarverslag over 2012. Hiermee behaalde Dorcas toendertijd een vijfde plaats bij de Transparant Prijs.

Donateurs willen gefundeerde geef-beslissingen nemen, vrijwilligers moeten gemotiveerd blijven, bestuurders hechten waarde aan hun integriteit en de buitenwereld kijkt steeds kritischer mee. Tegen deze achtergrond heeft Price Waterhouse Coopers De Transparant Prijs voor de beste charitatieve verslaggeving in het leven geroepen.

Als toonaangevende kennisorganisatie is PwC zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en wil zij een maatschappelijk betrokken organisatie zijn.

Vanuit het Corporate Responsibility-beleid wordt actieve ondersteuning geboden aan de goededoelensector in Nederland. Niet met geld, maar met kennis en door samenwerking te zoeken met andere partijen. De Transparant Prijs wil een stimulans zijn voor de verdere professionalisering van de kwaliteit en de transparantie van de maatschappelijke verantwoording door de goededoelensector. Daarnaast kan De Transparant Prijs bijdragen aan een positieve beeldvorming rond maatschappelijk relevante organisaties.

Vanaf dit jaar is De Transparant Prijs opengesteld voor Social Enterprises (conform de definitie van Social Enterprises NL), na de kleine pilot van voorgaand jaar. In overleg met Social Enterprises NL worden aparte beoordelingscriteria voor social enterprises gepubliceerd vanuit de algemene beoordelingscriteria voor kleine fondsenwervende instellingen, opgeschoond voor de zaken die niet van toepassing zijn en op maat gemaakt voor specifieke aspecten.

De Transparant Prijs wil hiermee ruimte geven aan nieuwe initiatieven in het domein van “goed doen”. Goed doen is niet voorbehouden aan fondsenwervende goede doelen. Het gaat in de kern niet om het fondsenwerven maar om het maatschappelijke resultaat. Dit is de focus van De Transparant Prijs. Organisaties die met een ander verdienmodel de wereld willen verbeteren en een sociale/maatschappelijke doelstelling hebben zijn welkom om deel te nemen. Onze ambitie is om de social enterprises te faciliteren en te stimuleren om aan Nederland te laten zien wat ze bereiken.

De Transparant Prijs wordt uitgereikt aan het beste verslag dat op een onafhankelijke en objectieve wijze verkozen wordt. Hierbij maakt iedere deelnemer evenveel kans op de prijs (mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij). De onafhankelijkheid wordt gewaarborgd door de samenstelling en de taken van de beoordelingscommissie en de jury, die de beoordelingscriteria vaststellen en de prijswinnaar kiezen.

30-09-2015
Hulpverlening
https://www.transparantprijs.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies