Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) tekende vandaag een overeenkomst met alle vervoerspartijen waarin is afgesproken dat er snel meer bussen op elektriciteit en waterstof komen in het openbaar vervoer.
De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst, omdat busmaatschappijen uit deze twee provincies binnen een paar jaar al volledig elektrisch rijden. De landelijke afspraken met alle regio’s zijn vastgelegd tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop waar staatssecretaris Dijksma de Europese milieuministers ontving.
Staatssecretaris Dijksma: ‘Noord-Brabant en Limburg laten nu al zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel ons milieu als de economie. We krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat. Het geeft bovendien een flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren profiteren ook van deze aanpak.’
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s hebben met hun ondertekening vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de zogeheten busvervoerconcessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk 2025 volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. Afgelopen jaren hebben meerdere regio’s ook proefgedraaid met waterstofbussen. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving van de bus, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.
Gedeputeerde Vermeulen namens de 12 provincies: “Ik ben er trots op dat alle provincies deze doelstelling hebben onderschreven. De provincies hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de totstandkoming van dit akkoord. We moeten nu samen met vervoerders en fabrikanten vol inzetten om de transitie en de komende maanden te realiseren en de gezamenlijkheid die we hier vandaag uitstralen de komende jaren ook in de praktijk brengen.”
Pex Langenberg (voorzitter vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en Pieter Litjens (portefeuillehouder OV namens de Stadsregio Amsterdam): ‘In onze regio’s is de luchtkwaliteit op sommige plekken nog ondermaats. Door zonder uitstoot te rijden draagt het busverkeer bij aan de oplossing. We werken hierin stevig samen met de vervoerders en zullen de resultaten van pilots delen. Zo maken wij de overstap naar zero-emissie bussen tot een succes!’
Voordeel van het vergroenen van de busmarkt is ook dat door de marktwerking ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. De Nederlandse bedrijven VDL en Ebusco zijn al een belangrijke producent voor elektrische bussen en verkopen deze in zowel binnen- als buitenland. Het Chinese bedrijf BYD die ook elektrische vervoersmiddelen maakt, heeft sinds kort ook een vestiging in Nederland. Dit bedrijf leverde onder meer voor Schiphol al 35 elektrische bussen die passagiers van en naar de terminal vervoert.
Rijksoverheid
© Henk-Jan Oudenampsen
15-04-2016
Samenleving