Nog dertien goededoelenorganisaties en social enterprises zijn in de race voor De Transparant Prijs 2016. Juryvoorzitter Herman Wijffels reikt de prijs woensdag 28 september uit aan de organisaties die het publiek het beste informeren over hun maatschappelijke impact.
Red Een Kind over hun nominatie: ‘Voor het derde jaar op rij is Red een Kind genomineerd voor de Transparant Prijs! De prijs is een initiatief van PwC en wordt uitgereikt aan maatschappelijk relevante organisaties die het meest transparant in hun verslaggeving inzichtelijk maken waar zij voor staan en welke impact is gerealiseerd.
We zijn bijzonder trots op deze nominatie. We hebben transparantie, eerlijke communicatie en impact hoog in het vaandel en stellen daarin hoge eisen aan onszelf. In ons jaarverslag laten we dat zien.’
De Transparant Prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door de Nationale Postcode Loterij. De Nationale Postcode Loterij stelt in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars.
Genomineerden 2016
Categorie kleine goede doelen (< 2 miljoen euro inkomsten): Heifer, Mama Alice en Women on Wings.
Categorie grote goede doelen (> 2 miljoen euro inkomsten): Plan Nederland, Red een Kind, Simavi en The Hunger Project.
Categorie social enterprises: Bakkerscafé Brood op de plank, FairMail en Tony’s Chocolonely.
Genomineerden ‘meest impactvolle boegbeeldproject’
Amref Flying Doctors met project ‘Leap’: een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor goede en toegankelijke gezondheidszorg verbeterd is. Inmiddels zijn 3.000 gezondheidsvrijwilligers in Kenia op het platform aangesloten en op succesvolle wijze getraind via hun mobiel. In 2020 wil Amref één miljoen gezondheidsvrijwilligers getraind hebben in dertig verschillende Afrikaanse landen.
Hartstichting met project ‘Nederland één 6-minutenzone’, waarmee de Hartstichting wil bereiken dat iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt, binnen zes minuten gereanimeerd wordt. Als dit gerealiseerd wordt, kunnen jaarlijks minimaal 2.500 levens worden gered.
Rode Kruis met het project ‘Welkom Winkels’, waarmee het Rode Kruis de vraag van vluchtelingen (naar kleding en spullen) en aanbod van vrijwilligers (die concreet wilden helpen) bij elkaar zijn gebracht. Meer dan 10.000 vluchtelingen ontvingen kleding en spullen en er zijn ruim 6700 vrijwilligersdiensten gedraaid.
Maatschappelijke resultaat telt
De Transparant Prijs wordt voor de dertiende keer uitgereikt. Wat in 2004 begon als een aanmoedigingsprijs om jaarverslagen van fondsenwervende goede doelen naar een hoger niveau te tillen, is anno 2016 een platform dat aan Nederland wil laten zien welke maatschappelijke impact en resultaten goede doelen en social enterprises hebben. Volgens Wim van Ginkel, projectleider en senior director bij PwC, ‘mag de sector veel meer trots laten zien op wat bereikt wordt aan maatschappelijke impact en ons meenemen in de droom die organisaties hebben om de wereld beter en mooier te maken.’
PwC
© Henk-Jan Oudenampsen
08-09-2016
Hulpverlening
https://www.redeenkind.nl