In Veendam is het Veenkononiaal Museum gevestigd. De bezichtiging van deze tentoonstelling vond ik zeer de moeite waard, temeer omdat de 19de eeuw voor de provincie Groningen een Gouden Eeuw is geweest. Deze periode wordt prachtig in beeld gebracht. Zeevaart en landbouwindustrie naast namen en merken als Winkler Prins en Brinta hebben hun oorsprong in deze provincie.
Op maar liefst twee verdiepingen vertelt het museum het boeiende verhaal van de Groninger veenkoloniën. De 19de eeuw is voor Groningen een Gouden Eeuw. Landbouw, zeevaart en landbouwindustrie komen tot grote bloei. Honderden kapiteins varen vanuit Veendam, Wildervank, Oude- en Nieuwe Pekela richting Oostzee.
Namen als Aletta Jacobs, Anthony Winkler Prins en Willem Albert Scholten zijn aan deze gouden 19de eeuw verbonden.
In een monumentaal pand uit 1911 verbeeldt het Veenkoloniaal Museum de ontwikkeling van de Groninger
Veenkoloniën:
In een monumentaal pand uit 1911 verbeeldt het Veenkoloniaal Museum de ontwikkeling van de Groninger Veenkoloniën: de vervening en de turfgravers, de honderden binnenschepen in tientallen kilometers kanaal, de rijke industrie van aardappelzetmeel en strokarton, en de vele door zeevarenden meegebrachte souvenirs zoals de hoerenhondjes.
Het Veenkoloniaal Museum te Veendam ligt in het centrum van de Groninger Veenkoloniën. U maakt kennis met de geschiedenis van een verrassend stukje Nederland. Sommigen noemen dit museum terecht het hart van de regio. De regio van Anthony Winkler Prins en Aletta Jacobs. Een regio met een rijk en boeiend verleden en onverwacht rijke geschiedenis.
Het is een gebied verbonden door water, met ondernemende kapiteins, landbouwers en fabrikanten. In het museum maakt u met hen kennis. Het Veenkoloniaal Museum kreeg de Museumprijs van het Prins Bernhard Fonds.
Naast de vaste tentoonstelling zijn er regelmatig wisselende expositief. Op dit moment kunt u deze bekijken:
Cyanotypie, ook wel blauwdruk genoemd
14 oktober 2018 t/m 27 januari 2019
De Letse fotograaf Andris Kozlovskis (1975) exposeert een serie maritieme foto’s, gemaakt tijdens zeiltochten en- wedstrijden. De foto’s zijn afgedrukt als cyanotypie, waardoor het typerende cyaan-blauwe beeld ontstaat. Elk werk op de expositie is uniek, want het is onmogelijk om een tweede identieke afdruk te maken. Kozlovskis voer in 2017 en 2018 mee op het Letse regattaschip Spaniel en maakte dit jaar ook foto’s bij het skûtsjesilen. De cyanotypie, ook wel blauwdruk genoemd, is in 1842 ontdekt door de Brit John Herschel (1792-1871). Het is een fotografisch proces waarbij wordt gewerkt met een ijzeroplossing en er een afdruk ontstaat onder invloed van Uv-licht. De Britse fotografe en botanicus Anna Atkins (1799-1871) werd er bekend mee door haar blauwdrukken van varens.
QuiltPlus toont modern eigentijds werk
20 januari 2019 t/m 05 mei 2019
Het Veenkoloniaal Museum toont van 20 januari tot en met 5 mei 2019 quilts van QuiltPlus. Deze groep bestaat sinds maart 2011 en maakt voornamelijk modern eigentijds werk. De expositie bestaat uit nieuw werk. Een aantal quilts met als thema ‘De Veenkoloniën’ zijn speciaal voor deze gelegenheid gemaakt. Daarnaast zijn er quilts en andere objecten met onderwerpen die de leden individueel bezighouden. Gemeenschappelijk is de belangstelling voor textielkunst. Er wordt inspiratie en kennis uitgewisseld en daarna gaat iedereen haar eigen gang wat ontwerpen en technieken betreft.
QuiltPlus bestaat uit An Vos, Anneke van der Wal, Bea van der Schors, Christina Fokkema,
Els Hoorn–Brinkhuis, Janneke Tijsma, Jozet Berkhout, Katrien Loonstra, Marijke de Boer-Boon en Théra Geerlink-Brandt.
Henk-Jan Oudenampsen
Foto’s: © Henk-Jan Oudenampsen
12-01-2019
Web: www.veenkoloniaalmuseum.nl