Centrum van de wereld

Zondag is het Pinksteren. De heilige Geest kwam niet onopgemerkt voor de toenmalige bezoekers van Jeruzalem, in wind en vuur (Handelingen 2). Want van de ‘einden’ van de toenmalige wereld kwamen Israëlieten het Wekenfeest vieren, het feest waarbij de eerste gersteoogst werd binnengehaald (Ruth 1:22). Het was de vijftigste dag (= Pinksteren) na het brengen van de allereerste schoof gerst naar het Huis van God. Maar er was ook vreugde over het geven van het Woord.

Men had namelijk uitgerekend, dat de vijftigste dag óók de dag was dat Israël na de uittocht uit Egypte in de woestijn bij de berg Sinaï was aangekomen en daar de Tien Woorden van God ontving, temidden van vuur en donderstemmen. Volgens Joodse uitleggers in alle 70 talen van de mensheid, want het Woord is niet alleen voor Israël.

In de eerste hoofdstukken van Numeri lezen we hoe dat volk tot een ordelijk leger wordt gevormd. Centraal is de Tabernakel, de Tent waarin de God van Israël verblijft. Vervolgens zijn daaromheen de tenten van de Levieten, naar

de vier windrichtingen, gegroepeerd. De beveiligers van toen. Tenslotte daar weer omheen de twaalf stammen, steeds drie stammen naar elke windrichting. Zó moest Israël op reis gaan, zó moest de kennis van God over de wereld verspreid worden.

Zó moest Israël op reis gaan, zó moest de kennis

van God over de wereld verspreid worden.

In Handelingen 1:8 zei de Heer tegen de apostelen: ‘Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’ Volgens messiasbelijdend Joodse uitleggers gebeurde dat in het Tempelcomplex, in de zuilengang van Salomo, waar veel mensen waren. Zo ging het werk van de Geest de hele wereld over, ook naar de volken. Vandaag de dag, nu Israël na lange jaren van ballingschap weer in het land is, zien we hoe de Geest weer temidden van het volk aan het werk is.

Dat gaat niet zonder turbulentie en strijd, zoals dagelijks in de berichten vanuit Israël naar ons toekomen. Zo braken er tijdens de ‘Jeruzalem-dag’ – de viering van de hereniging van Jeruzalem in 1967 – vorige week zondag rellen uit op de Tempelberg. Tijdens de Jordaanse bezetting was dit stadsdeel voor Joden ontoegankelijk en werden hun synagogen met de grond gelijk gemaakt. De komst van Joden die op deze dag de plaats waar ooit het Huis van God stond wilden bezoeken, werd beantwoord met vliegende stenen en zelfs stoelen van woedende moslims. Botsingen met de Israëlische politie volgden.

De komst van Joden die op deze dag de plaats

waar ooit het Huis van God stond wilden bezoeken,

werd beantwoord met vliegende stenen en zelfs

stoelen van woedende moslims.

Op een ander front werd afgelopen donderdag een besloten worshipconcert van messiasbelijdende Joden bestookt (in het bekende Clal gebouw in Jeruzalem) door leden van de orthodox-Joodse groepering ‘Lehava’ die zich zorgen maakt dat Joden zouden assimileren, maar daarin zover gaat dat ze elke omgang van Joden met niet-Joden en Arabieren ontwrichten. Veiligheidsdiensten hadden moeite om hen in bedwang te houden.

Op diezelfde dag was er de herdenking van D-day. Precies 75 jaar geleden werd de Franse kust bestormd door geallieerde troepen om West-Europa te bevrijden van de Nazi-terreur. Het duurde nog maanden voordat die tenslotte het zwijgen werd opgelegd. Maar niet voorgoed. Soortgelijke terreur steekt vandaag de dag weer in allerlei vormen de kop op; in de oproepen van de radicale Islam, in anti-Zionisme en in de vervolging van christenen.

Kom Schepper, Geest en verlicht ons door

Uw Woord. Uiteindelijk zullen alle ‘einden’

van de aarde hun knie voor Hem buigen.

Sybe de Vos

Column a.d.h. Numeri 1:1-4:20 (synagoge lezing) en de actualiteit.

Afbeelding: Duif. Illustratie: Sybe de Vos.

© Sybe de Vos | 8 juni 2019

Sybe de Vos
© Sybe de Vos
07-06-2019
Onderwijs
https://www.sjoeal.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies