Mercy Ships is stevig op weg geholpen door KVL

Wie zijn onze donateurs, wat is hun geefgedrag? Inzicht krijgen in deze informatie is noodzakelijk om onze middelen efficiënt in te zetten. In 2020 is Mercy Ships hiermee stevig op weg geholpen door KVL. Dit bedrijf ontwikkelde gratis een dashboard om inzicht te krijgen in data.

Medewerkers zijn tegen kostprijs getraind om een data-ambitie vast te stellen en uit te voeren. Anton Bubberman (39), Data en Analytics-Consultant bij KVL: ‘Dit bijzondere partnerschap heeft beide partijen veel gebracht.’

Anton Bubberman bij de Van Nelle Fabriek, waar KVL gevestigd is

KVL adviseert en traint organisaties in het opstellen en uitvoeren van een datastrategie. Met als doel: relevante data omzetten in nieuwe inzichten en betere besluiten. Het bedrijf, gevestigd in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, is 25 jaar geleden opgericht door Ron van der Kleij en Vincent de Leeuw en heeft ruim 50 medewerkers in dienst. Anton: ‘KVL is een technisch maar ook een mensgericht bedrijf. De wens leefde sterk om met dat laatste meer te doen. We steunen goede doelen maar een maatschappelijke organisatie duurzaam helpen met een goede datastrategie, sprak ons steeds meer aan.’

Via Feyan Pulmano, lead marketing bij KVL, werd er in december 2019 contact gelegd met Mercy Ships. Feyan groeide op aan boord van ziekenhuisschip de Anastasis en heeft acht jaar op het kantoor van Mercy Ships Holland gewerkt. Anton: ‘Omdat ik Mercy Ships ken vanuit mijn jeugd – ik bezocht met mijn ouders ooit de Anastasis in de haven van Rotterdam – bood ik aan om contactpersoon te zijn.’

Ambities bepalen en bereiken

Tot op dat moment werd er binnen Mercy Ships veel data verzameld, maar voor het opslaan en analyseren was veel handwerk nodig. Dit was tijdrovend werk, om het juiste inzicht te krijgen in alle bestaande informatie. Na een eerste kennismaking met het team van KVL, volgde een Data Strategy Sessie in de Van Nelle Fabriek. Anton legt uit: ‘We hebben aan de hand van onze vaste structuur, het Data Strategy Canvas, met een aantal slimme vragen en interactieve sessies de data-ambitie van Mercy Ships in kaart gebracht. Daarna zijn er vervolgacties bepaald: hoe bereiken we deze ambitie? Een intensieve dag met een heel concrete opbrengst voor Mercy Ships.’

Interactieve training door KVL met deelnemers van Mercy Ships Holland

In het najaar van 2020 werd een week vrijgemaakt waarin de medewerkers van Mercy Ships werden uitgenodigd in meerdere online sessies. In dezelfde week werkte een team van KVL, op basis van de informatie uit deze sessies, aan een dashboard om data te verzamelen en te analyseren. Het dashboard geeft betrouwbare uitkomsten die om concrete acties vragen.

Van elkaar leren

‘Het dashboard hebben we gratis gemaakt voor Mercy Ships. Daarna kregen medewerkers een training in het verzamelen, analyseren en toepassen van de data. Deze training hebben we tegen kostprijs aangeboden.’ vertelt Anton, ‘Juist voor een goed doel als Mercy Ships is het belangrijk om je middelen efficiënt in te zetten: zo min mogelijk tijd, geld en energie naar de bedrijfsvoering en zoveel mogelijk naar de ziekenhuisschepen en de medische zorg in Afrika. Het gaat immers om donateursgeld.’

Anton Bubberman: ‘Juist voor een goed doel als Mercy Ships is het belangrijk om je middelen efficiënt in te zetten’

Omdat KVL steeds wil innoveren en verbeteren, wordt er jaarlijks twee keer een innovatieperiode georganiseerd. Daarin worden nieuwe methoden en ideeën bedacht, getest en/of doorontwikkeld met een gefocust team. Eén van die methodes is People-Driven Dashboarding: een mensgerichte benadering bij het ontwerpen van een dashboard. ‘Hierbij achterhalen we wat er écht nodig is binnen een organisatie.’ legt Anton uit, ‘Deze methode willen we, vanwege Covid-19, ook op afstand effectief inzetten. Dat is een uitdaging, dergelijke trajecten gaan ‘normaal’ gepaard met discussies, post-its plakken en tekenen op whiteboards. Het ‘People-Driven Dashboarding op afstand’ hebben we getest en geoptimaliseerd in het traject met Mercy Ships, dit bleek succesvol.’

Mensgerichte bedrijfscultuur

Een groep medewerkers van KVL was op 6 februari 2020 aanwezig bij de onthulling van het grootste chocoladekunstwerk ooit. De opbrengst van dit kunstwerk, gemaakt door chocolatier Frits van Noppen, bedroeg zo’n 700.000 euro en werd geschonken aan Mercy Ships. KVL kocht een onderdeel van dit enorme schip van chocola, een blok van ongeveer 60 bij 40 cm. Het werd met een hamer en een beitel stukgeslagen en verdeeld onder de medewerkers tijdens een bijeenkomst. Feyan vertelde over zijn jeugd aan boord van het schip en het effect van het medische werk in West- Afrika. Er zijn video’s vertoond van de medische zorg op en vanaf de ziekenhuisschepen voor Afrika.’ Dat maakte echt indruk.’ vervolgt Anton, ‘Zoveel van wat hier vanzelfsprekend is, ontbreekt daar. Ik herinner mij de beelden van de lange rijen mensen die bij een schip wachten op medische hulp. Dat ze vervolgens door een operatie een heel ander levensperspectief krijgen, daar kan ik alleen maar enthousiast van worden! Niet alleen ik, het motiveerde ook mijn collega’s om mee te bouwen aan dit project. Het draagt echt bij aan de betrokkenheid bij Mercy Ships en de mensgerichte bedrijfscultuur van KVL’

Gedeelde ambitie

Dat er een band is ontstaan tussen KVL en Mercy Ships, blijkt wel uit het gezamenlijk verder dromen. Anton, enthousiast: ‘Wat is er mogelijk wanneer we met inzichten uit data het screeningproces van patiënten kunnen optimaliseren? ‘Bringing analytics to the people’ is de pay-off van KVL. Dit vind ik erg mooi passen bij de pay-off van Mercy Ships Holland: ‘Medische zorg voor ieder mens’. Samen bouwen we aan meer medische impact, door inzicht in data, uitgevoerd door gepassioneerde mensen.

Mercy Ships
Mercy Ships
12-04-2021
Hulpverlening
https://www.MercyShips.org

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies