Indrukwekkend levensverhaal van Jolanda: God is mijn richtingaanwijzer

Jolanda is opgegroeid in een gezin met een moeder twee zussen en een broer, zonder vader. Haar ouders zijn al vroeg gescheiden. Jolanda heeft haar vader maar een paar keer gezien in haar leven. In deze video geeft ze haar indrukwekkende getuigenis. Ze vertelt hoe diep ze is weggezakt in de occulte wereld en hoe God haar op wonderlijke wijze heeft verlost. Afgelopen zondag is Jolanda gedoopt in de kerkdienst van de Basis in Apeldoorn.

De video start direct bij het getuigenis van Jolanda:

Pleeggezin

Jolanda is als klein meisje meerdere malen uit huis geplaatst omdat haar moeder niet in staat was voor haar te zorgen. Ze kwam in een pleeggezin maar voelde zich daar niet gewenst. Vaak ging ze naar haar slaapkamer en bleef daar een groot deel van de tijd. Ze sliep dan veel en werd ze door haar pleegouders wakker gemaakt voor het avondeten. Ze kreeg kleding uit een vuilniszak, in vaak veel te grote maten, daardoor werd ze op school gepest.

Zus Patricia

Jolanda had een goede band met haar zus Patricia. Haar verdriet kon ze delen met haar zus en zij steunde haar in alles. Jolanda wilde graag terug naar haar moeder en bij haar wonen. Patricia heeft haar geholpen een brief te schrijven naar de kinderrechter. Dat heeft ertoe geleid dat ze op haar 12de weer bij haar moeder mocht gaan wonen. Een periode van meer blijdschap begon, maar al snel zocht Jolanda naar aandacht van jongens en dat resulteerde in heel verkeerde contacten en gebeurtenissen. Jolanda raakte als puber in de knel.

Occulte wereld

Haar zus Patricia was haar grote voorbeeld. Patricia was met haar vrienden bezig met spirituele dingen. Jolanda zag dat ze ervan genoot en wilde dat ook ervaren. Ze ging er meer en meer in op en droeg occulte kleding, luisterde naar muziek waarin God belachelijk werd gemaakt en ging naar feestjes waar iedereen van deze dingen hield.

Jolanda: ‘Ik vulde mijn leven en mijn kamer met occulte dingen en geloofde dat satan bestond en ik leefde in zijn wereld. Uiteindelijk zakte ik verder weg en werd ik een paar maanden opgenomen in een ggz-instelling.

Het hele christendom was voor mij hypocriet, dat er een God zou bestaan was voor mij volledig ondenkbaar. Voor mijn gevoel had ik een veel eerlijker beeld van de wereld dan christenen. Ik geloofde in de leugens van satan.’

Ik zag geen uitweg meer

‘Ondertussen ging het steeds slechter met mij. Op een gegeven moment was al mijn energie op, ik werd levensmoe en zag geen uitweg meer. Mijn kracht was op en ik wilde niet meer leven. Op het dieptepunt kreeg ik een soort ingeving waarin mij beelden werden getoond van een donkere ruimte een zwarte roos zichtbaar was, dat had ik wel vaker en vond dat normaal gesproken heel mooi, ik zag daar schoonheid in, maar dit keer niet. Het sprak me niet meer aan. Plots zag ik een fel licht en hoorde ik een stem die zei: Er is ook een andere kant, een kant van liefde, hoop, een goede kant. Daar werd in enorm door aangesproken. Ik besefte plots dat als satan bestaat, God ook moet bestaan. En dat dat de kant van de liefde is. Dit was voor mij een omslagpunt, het was de eerste keer dat God in mijn leven kwam.’

Jongen op de fiets

‘Tijdens een avond in een café riep ik iets tegen een jongen die langs fietste. Hij keerde om en maakte kennis met me. Hoewel hij er alternatief uitzag, bleek hij christen te zijn.

Hij leerde me kennismaken met de Bijbel, christelijke muziek en bidden. Hij nam me mee naar de kerk en dat was precies wat ik nodig had. Ik begon steeds meer voor God open te staan. De satan liet me niet los en in mijn slaap werd ik soms vastgehouden, dan riep ik: ‘Heere Jezus help mij!’ en dan werd ik direct weer losgelaten. Dit is maanden lang doorgegaan.’

Weg van het occulte

‘Uiteindelijk besloot ik de occulte dingen helemaal los te laten, ik deed alles weg, muziek, beelden, kleding, posters, vlaggen, ik wilde er niets meer mee te maken hebben. Toch kwam ik er niet helemaal van los en bezocht plekken waar voor mij werd gebeden. Het was een heel proces en het was niet makkelijk, maar ik ervoer God steeds dichtbij.’

Zelfmoord zus Patricia

‘Het lezen van de Bijbel gaf mij veel rust. Beetje bij beetje ging het beter met me. God gaf me echte vrede en geluk. Mijn zus leefde nog steeds heel ver van God vandaan. Zij kon die stap niet maken. Ze zei: ‘Waar was God dan toen ik hem zo hard nodig had?’ Ze heeft zoveel leed meegemaakt, van ons gezin had zij het misschien wel het zwaarst. Toch kende ze de Bijbel wel, en als ik me verdrietig voelde noemde zij een Psalm om te lezen. In 2005 is mijn lieve zus plots overleden, ze pleegde zelfmoord. Dit had enorme impact op mijn leven. Ik verloor mijn geloof in God niet maar creëerde wel afstand tussen Hem en mij. Ik nam het Hem kwalijk dat ik mijn zus was verloren. Het was een zware tijd en ik miste mijn zus iedere dag. In diezelfde tijd overleed ook mijn vader.

Het leven ging verder, ik ging studeren en behaalde mijn diploma. Maar 17 jaar lang woedde er een strijd in mijn gedachten rond het overlijden van mijn zus. Er ging geen dag voorbij dat ik niet aan haar dacht. Ik maakte me zo’n zorgen over waar ze nu zou zijn.’

Op zoek naar God

‘In het afgelopen jaar heb ik de ‘Op zoek naar God’-cursus gevolgd. Het drong toen tot me door dat ik het God kwalijk nam dat ik mijn zus ben verloren en dat ik daardoor afstand hield van Hem. Ik besefte me dat het niet Gods schuld is. Ik heb mijn last bij het kruis van de Heere Jezus gebracht en intens gebeden en vergeving gevraagd. De strijd in mijn innerlijk verdween. De hele last van 17 jaar is daar weggenomen. God heeft mijn hele leven veranderd. God heeft mij nooit laten vallen. Ik ben zo dankbaar dat ik God in mijn leven heb mogen leren kennen. Hij is de weg, de waarheid en het leven. Hij is mijn richtingaanwijzer. Ik wil alleen nog leven met Hem.’

—————

Over de Basis in Apeldoorn

Jolanda is zondag gedoopt in de Basis, een bijzondere kerk in Apeldoorn gericht op evangelisatie. Wekelijks vinden zo’n 850 volwassenen en 150 kinderen de weg naar de Basis. Al vanaf de parkeerplaats word je vriendelijk ontvangen en wijzen ze je de weg naar de Basis. Je ontvangt een programmablad zodat je precies weet wat je kunt verwachten. Vooraf en achteraf staat de koffie en thee voor je klaar.

De BasisDiensten zijn voor iedereen toegankelijk. Je kunt gewoon binnenstappen en lekker gaan zitten. De diensten zijn altijd goed voorbereid en de sprekers gebruiken geen ingewikkelde christelijke woorden of onbegrijpelijke tradities. Je hoeft geen Bijbelse verhalen te kennen om de diensten goed te kunnen volgen. Met de heldere uitleg spreken we ook veel mensen aan die wel de Bijbelse verhalen kennen, maar dat nog niet eerder op zo’n praktische manier hebben gehoord. Je bent welkom! Meer informatie over de Basis is te vinden op deze website

De Basis Apeldoorn
Videostill – De Basis
07-02-2022
Evangelisatie
https://www.basis.cc

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies