Woord en Daad deed samen met dr. Anthony Scioli, professor Klinische Psychologie aan de Keene State College in de Verenigde Staten, en dr. Steven van den Heuvel van de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven wetenschappelijk onderzoek naar de vraag in welke mate kinderen in het sponsorprogramma hoop ervaren in hun leven.
Het onderzoek toont aan dat er in zeker vier landen een sterke relatie is tussen het sponsorprogramma en het ervaren van hoop. Vooral de score op het ervaren van de aanwezigheid en bescherming van God steeg erbovenuit. Ook de impact van de Nederlandse sponsors was nadrukkelijk zichtbaar. Voor sponsorkinderen is de wetenschap dat zij een sponsor in Nederland hebben die via brieven persoonlijk betrokken wil zijn en voor hen bidt een belangrijke reden om hoop te ervaren.
In de afgelopen 45 jaar zijn er via het sponsorprogramma van Woord en Daad ruim 130.000 kinderen (en daarmee hele families) ondersteund. In totaal deden 2.590 sponsorkinderen in de leeftijd van 9 tot en met 21 jaar mee aan het Hoop-onderzoek. Zij kwamen uit Benin, Colombia, Ethiopië, Guatemala en de Filipijnen. In het onderzoek maakten we onderscheid tussen verschillende dimensies van hoop, waaronder hun gevoel van vertrouwen en verbinding, hun vaardigheden voor probleemoplossing, het ervaren van steun om doelen te bereiken en hun gevoel van aanwezigheid en bescherming van God.
Woord en Daad – Marlies Moret-Verwoerd
Christelijknieuws
28-03-2022
Hulpverlening
https://www.woordendaad.nl