Nieuwe uitgever van het blad Uitdaging deelt zijn plannen

Per 1 december 2022 neemt Wijnand Voogdt (45) uit Elburg het blad Uitdaging en de bijbehorende website over. In dit interview vertelt hij hoe een advertentie in Uitdaging zijn leven – en dat van zijn gezin – jaren geleden een verrassende wending gaf. Én hij doet uit de doeken wat zijn plannen zijn met Uitdaging.

Wijnand, om maar met de deur in huis te vallen: waarom neem jij Uitdaging over?
‘Eerder heb ik eens gezegd tegen Siebren Verburg – een van de huidige uitgevers van Uitdaging: als je ermee stopt, laat het me weten. Een paar maanden geleden kwam zijn telefoontje. Ik heb er toen even op zitten broeden en uiteindelijk besloten dat ik het stokje over wil nemen. Op z’n minst om een soort schatbewaarder te zijn. Dit blad bestaat al bijna 50 jaar en er zijn meer dan 400 edities uitgebracht. Zou toch jammer zijn als dat zomaar stopt. Behalve dat ‘bewaren’ wil ik er ook concreet mee aan de slag. Het lijkt me mooi om een vorm te vinden waarin het blad weer een poosje vooruit kan.’

We horen graag meer van je plannen, maar vertel ons eerst even iets meer over jezelf en jouw klik met Uitdaging…
‘Hoewel ik journalistiek studeerde en zelfs een paar maanden stage liep bij Agapè – dat toen nog de uitgever was van Uitdaging – heb ik er geloof ik nooit iets voor geschreven. Ik las het wel. En zo kwam het dat ik in 2003 – mijn vrouw Elise en ik waren net getrouwd – een piepkleine personeelsadvertentie in Uitdaging zag die ons leven een boeiende wending zou geven. Een christelijke zorginstelling op de Noord-Veluwe zocht een begeleider én een communicatiemedewerker. Elise en ik waren direct enthousiast. Best spannend, we werden onderdeel van een leefgemeenschap en we gingen ‘op giften leven’. We hebben er jaren met plezier gewoond en gewerkt en onze drie kinderen zijn daar opgegroeid. Elise werkte er 15 jaar. Ik iets korter: na 6 jaar zwaaide ik af in de zorg en begon mijn eigen creatief bureau. Binnen dat bureau hebben we door de jaren heen honderden opdrachten en ideeën uitgevoerd.
Een paar jaar geleden ben ik gestopt met externe opdrachten om me gerichter bezig te houden met één specifiek idee dat al sinds het begin in 2009 een plekje had in mijn bedrijf: Jobfish, een vacaturesite enrecruitmentbureau waar we medewerkers werven voor christelijke organisaties.’

Okee, dan weten we een beetje met wie we aan tafel zitten. Nu zijn we toch wel heel benieuwd welke plannen je hebt voor Uitdaging.
‘Doe ik graag uit de doeken. Laat ik beginnen bij de inhoud, dan vertel ik straks iets meer over de vorm. Ik belde vorige week met Eugène Poppe die in 1975 met enkele anderen aan de wieg stond van het blad Uitdaging. Ik vroeg me af of hij denkt dat er anno 2022 toekomst is voor het blad. Hij zei: “Uitdaging werd op een gegeven moment een nieuwskrant. Heel leuk, maar daar zit vandaag niemand meer op te wachten, daar zijn nu goede websites voor. Maar als je – net als wij in
begin – mensen gaat prikkelen om achter Jezus aan te gaan… dán is er zeker toekomst voor Uitdaging.” En zo zie ik het ook, daarom hebben we voor Uitdaging dit motto bedacht: het Evangelie omarmen én doorgeven. In nieuwe edities van Uitdaging willen we nieuws en verhalen delen van mensen en organisaties die het Goede Nieuws van Jezus als de basis zien voor hun leven en werk. Ze omármen het: ze willen God liefhebben boven alles. En ze geven het door: ze gunnen en geven een ander wat ze zélf gevonden hebben.’

Wordt het blad dan heel anders dan in de afgelopen jaren?
‘Ik denk dat het nieuwe motto heel nauw aansluit bij wat al die jaren de drijfveer is geweest voor de makers van Uitdaging. Wel wil ik de formule van het blad weer wat scherper krijgen. Een blad wordt sterker met heldere en herkenbare rubrieken. Ook de feitelijke vorm en het aantal edities per jaar wil ik aanpassen. In 2023 hopen we twee edities uit te geven. Een in het voorjaar en een in het najaar. We laten het krantenpapier waarschijnlijk achter ons. Uitdaging wordt een magazine, weliswaar gedrukt op een onderscheidend papier-formaat. Meer dan eerder willen we voor de inhoud samenwerken met organisaties. Elke organisatie die bij Uitdaging past, komt daarvoor in aanmerking. De komende maanden hopen we die samenwerking verder op te zetten en uit te werken. Het blad blijven we – net als nu – gratis versturen naar de lezers. Het wordt op ruim negenduizend adressen bezorgd en we hopen dat aantal nog wat verder uit te breiden de komende tijd. Het zou mooi zijn als er straks ook in elke kerk een exemplaar is te vinden.’

Dat klinkt als een vastomlijnd plan…
‘Er is nu een duidelijk idee. Maar het gaat de komende maanden pas echt concreet vorm krijgen. We spreken nu met heel veel mensen en organisaties. En dat kan er best toe leiden dat er hier en daar nog elementen veranderen in de plannen die we hebben. Sterker nog: het moet ook nog blijken dat organisaties en adverteerders ín willen stappen. Als dat niet lukt, kun je Uitdaging niet uitgeven, zo simpel is het als je een blad maakt dat gratis verspreid wordt.’

Dus het is nog maar de vraag of er straks weer nieuwe edities van Uitdaging verschijnen?
‘Ik wil graag een realistische verwachting schetsen. Maar begrijp me niet verkeerd. Ik denk juist dat we met de nieuwe formule, en ook door wat terug te schakelen in het aantal edities, veel organisaties en adverteerders enthousiast kunnen houden – en maken – om mee te doen.’

Even de andere kant op dan: wordt Uitdaging dan een commercieel gebeuren?
‘Het is niet mijn bedoeling om Uitdaging opnieuw in de vorm van een stichting te gieten. De bestaande Stichting Uitdaging wordt per 1 januari opgeheven. Ik wil het graag zo neerzetten dat we lezers niet steeds om giften hoeven te vragen voor de exploitatie van het blad. Mocht het in de toekomst lukken om in de plus te eindigen met Uitdaging, dan zou dat betekenen dat we wat meer kunnen investeren in het blad of de website, of een reservepotje kunnen opbouwen. Ik hoop het van harte, want dat zou goed nieuws zijn voor de voortgang van Uitdaging. Maar de praktijk zal ongetwijfeld zijn – net als zo vaak in de afgelopen 47 jaar – dat Uitdaging met een hoop goede wil en inzet allemaal nét uit kan. En dat vind ik okee.’

Helder. Je noemde trouwens heel even de website. Hoe zie je dat voor je?
‘Voorlopig ligt daar zeker niet de focus. Eerst maar eens aan die twee papieren edities gaan werken. Wel zou ik het heel leuk vinden als we op de website alle 400-zoveel edities van Uitdaging online doorbladerbaar kunnen presenteren*.’

Tot slot, wat zijn je volgende stappen?
‘Ik ben nu eerst gesprekken aan het voeren met de vrijwilligers die de afgelopen jaren aan Uitdaging hebben meegewerkt. Ik ben benieuwd naar hún verhalen, tips en ideeën. Ook ga ik met trouwe lezers in gesprek. Daarnaast verwacht ik heel veel andere mensen en organisaties te ontmoeten om te ontdekken of en hoe we kunnen samenwerken. Samen het Evangelie omarmen én doorgeven, daar gaan we voor.’

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies