Bron van licht en leven

Column – Abraham rouwt om Sara. Vorstin betekent haar naam. Samen waren ze ooit aan een geloofsavontuur begonnen. Samen hadden ze ten langen leste een zoon mogen voortbrengen. Vruchtgedragen. Lief en leed gedeeld. Nu kijkt Abraham terug op haar leven.

Na de rouwperiode beleeft hij een doorbraak: hij krijgt het voor elkaar om een stuk grond te kopen in het land waar ze tot nu toe als vreemdeling woonden. (Genesis 23:17-18) In de grot op het pas verworven veld van Machpela begraaft hij haar. Sara is thuisgekomen.

Ook al heeft Abraham nog even te gaan, Isaak zal op en duur hun geestelijke erfenis voortzetten. En hij – blijkbaar ontroostbaar na de dood van zijn moeder – zal iemand nodig hebben die Sara’s plaats kan innemen.

Hij vertoeft in de buurt van de bron Lachai Roï (van de Levende die mij ziet). Het is dezelfde waterbron waar Hagar ooit een ontmoeting van de Engel van de Eeuwige had.

Abraham geeft zijn oudste dienaar de taak om een vrouw voor Isaak te gaan zoeken. Niet in Kanaän, maar terug naar het land waar zijn broer Nahor woont. Geen eenvoudige opgave. Met tien kamelen, beladen met ‘de goede dingen van Abraham’ gaat hij op weg. Bij een bron waar de meisjes van de stad komen putten legt hij ‘de God van Abraham’ een vraag voor. En niet zomaar een. Is het meisje dat hij om water vraagt, ook uit zichzelf bereid om een stap extra te doen? Mag het zo zijn dat dat de toekomstige vrouw voor Abrahams zoon wordt?

De verhoring van zijn gebed overtreft zijn stoutste verwachtingen. Hij en zijn gevolg krijgen te drinken uit de put. En ook alle kamelen worden door Rebekka op behendige wijze voorzien van water. Zo wordt de vrouw van de nieuwe erfgenaam herkend en gevonden. Opmerkelijk is dat de dienaar om dít specifieke teken had gevraagd. Niet om uiterlijke schoonheid of rijkdom.

Afgelopen week berichtte All Israel News dat een opmerkelijke karavaan van drie Duitse vrachtwagens een humanitair goederentransport naar Israël bracht. Normaal gesproken verzorgt de organisatie GAiN Duitsland wel containertransporten, maar deze keer reden drie trucks vanuit Duitsland, via Zwitserland, Italië en Griekenland over land richting Israël. Om tenslotte via Cyprus per boot in Haifa aan te komen. Zes Duitse vrachtwagenchauffeurs, onder wie GAiN-voorzitter Klaus Dewald, waren allemaal voor het eerst in Israël. Het Duitse team besloot de humanitaire hulpgoederen in eigen persoon naar Israël te brengen om zodoende hun 15-jarige partnerschap met Helping Hand Coalition te vieren, een organisatie in Israël die Holocaustoverlevenden ondersteunt.

Een ander opmerkelijk bericht kwam uit Roemenië. Nu in heel Europa het antisemitisme opnieuw oplaait en het Europese Hof van Justitie zich in 2020 tegen kosjere en halal slacht uitsprak, waait er vanuit dat land een heel andere wind. Het Roemeense parlement besloot onlangs om het recht op kosjer slachten in de wet te verankeren. Pinchas Goldschmidt, Moskou’s opperrabbijn in ballingschap en voorzitter van de Conferentie van Europese rabbijnen, sprak zijn dankbaarheid uit voor de wetgeving. Hij prees de tolerantie van de afgelopen decennia ten opzichte van de Joodse minderheid in het land.

Die tolerantie was weer ver te zoeken in Judea-Samaria, waar de 18-jarige Palestijnse terrorist Muhammed Souf achtereenvolgens de drie vaders Michael Ledigin, Moti Ashkenazi en Tamir Avichai om het leven bracht met een steek- en autoramactie. Voordat hij door een soldaat werd neergeschoten, verwondde hij nog een paar anderen. De enige zoon van Tamir Avichai zegde het kaddisj (het Joodse rouwgebed) voor zijn vader tijdens de begrafenis, meldden lokale media. Totaal werden 11 kinderen vaderloos…

Wat kunnen mensen dan uitzien naar gerechtigheid en sjalom. Naar de grote Bruiloft. Zoals Rebekka. Ze komt in de buurt van de bron waar Isaak net een ‘middagwandeling’ maakt. Ze ziet hem vanuit de verte. En hij ziet haar. Dan ontmoeten ze elkaar. En Isaak brengt haar in de tent van zijn moeder. Hij neemt Rebekka als zijn vrouw en gaat van haar houden. Eindelijk troost.

En Rebekka? Zij heeft haar hele hebben en houwen achtergelaten om haar man te vinden. Zo wordt ze een schakel in het verhaal van Abraham, en in het verhaal van God. De Levende die ons ziet. De Bron van licht en leven.

Hoe kostbaar is uw liefde, God! In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen, zij laven zich aan de overvloed van uw huis, U lest hun dorst met een stroom van vreugde, want bij U is de bron van het leven, door úw licht zien wij licht. (Psalm 36:8-10)

Sybe de Vos

Het gedeelte dat deze week in de synagoge wordt gelezen is ‘Chajee Sara’ (Het leven van Sara) en beslaat Genesis 23:1-25:18. Tekst & illustratie © Sybe de Vos | 19 november 2022.

Sybe de Vos
© Sybe de Vos
19-11-2022
Onderwijs
https://www.sjoeal.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies