Levend water uit de Bron

Column – Er valt lange tijd geen regen in Kanaän. Er is niet genoeg brood. Geen gras voor de dieren. Isaak vertrekt met zijn familie naar het zuiden. Hij komt in Gerar, een Filistijnse stad ergens tussen Gaza en Beërsheva. Ondanks het droge klimaat zijn daar wel bronnen. Of zou hij toch maar verder trekken naar Egypte?

Maar God maakt hem duidelijk dat hij hier moet blijven. Isaak bewerkt het land, zaait en oogst en wordt zo gezegend dat de Filistijnen hem vragen om op te hoepelen. Hij is te machtig geworden. En is dus een bedreiging voor ze. Hij gaat verderop in het dal wonen en delft de waterputten van Abraham weer op die de Filistijnen uit vijandschap hadden dichtgestopt. De herders van Isaak vinden zelfs een bron met levend, opborrelend, water.

Maar ze krijgen strijd over het eigendomsrecht met de Filistijnen. Isaak noemt de bron daarom Esek (betwist). Een tweede bron wordt gevonden, maar weer hetzelfde verhaal. Die bron krijgt de naam Sitna (tegenstand). Isaak is niet uit op oorlog en zoekt verder. Uiteindelijk vinden ze toch een bron die door niemand opgeëist wordt. Hij noemt die bron Rehoboth (ruimte).

Ruziemaken over waterbronnen, grondstoffen en vestigingsgebieden is helaas al zo oud als de wereldgeschiedenis. De familie van Isaak moet de volken een andere weg leren. Vanuit het land dat God hen zou geven. In plaats van inpikken, vrede en recht verspreiden. Uiteindelijk is hij helemaal tot aan BeërSheva (Berseba) gekomen. Daar wordt ook naar water gezocht en moet door meters rotsgrond worden gehakt.

In de afgelopen week was het in Israël weer raak met aanslagen. Twee bommen explodeerden bij bushaltes in Jeruzalem. Naast vele gewonden kwam de 16-jarige orthodoxe tiener Aryeh Schupak daar bij om. Voordat zijn ontdane vader het kaddish-gebed uitsprak zei hij: ‘Ik wil alleen maar gedag zeggen’. In de Joodse wereld worden doden zo snel mogelijk begraven.

Ondertussen gaan ook in Oekraïne de vijandelijkheden nog steeds door. Alweer negen maanden nadat de Russische troepen het land binnenvielen, had president Zelensky een telefoongesprek met Isaac Herzog, de president van Israël. Zelensky betuigde Israël zijn medeleven met de aanslagen in Jeruzalem en onderstreepte de solidariteit van het Israëlische en Oekraïense volk. Maar de winter komt eraan en het is erbarmelijk gesteld met de energievoorziening in zijn land. Na nieuwe Russische raketinvallen – gericht op de energieinfrastructuur – zat donderdagmorgen ongeveer 70 procent van Kiev opnieuw zonder stroom.

In een tweet na zijn gesprek met Herzog meldde Zelensky dat hij Israël ook had uitgenodigd om deel te nemen aan het ‘Grain from Ukraine-programma’, waarbij landen Oekraïense gewassen opkopen en naar Afrikaanse landen sturen.

Tenslotte werd in Qatar het WK-voetbal feestelijk geopend. Maar afgelopen zondag stroomde de Domkerk vol voor een minder feestelijke herdenkingsdienst. De organisatoren, waaronder Harmen Niemeijer (Micha Nederland) en Rikko Voorberg, wilden hiermee de uitgebuite en omgekomen arbeidsmigranten een gezicht geven. Ze riepen ook andere kerken op om aandacht te besteden aan wat zij ‘de zwarte kant van het WK’ noemen. Want onder de oppervlakte gaat het eerder om macht en geld dan om ‘eerlijke’ sport. Er waren ruim vijfhonderd belangstellenden.

Bij Isaak wordt er uiteindelijk opnieuw water gevonden. En de Filistijnse koning wil hem en zijn familie toch maar liever te vriend houden en komt hem bezoeken. Ze sluiten vrede en zweren een eed. Daarom heet de bron opnieuw BeërSheva, Bron van de Eed. Dezelfde naam die Abraham een generatie eerder aan de plek had gegeven toen hij een verbond sloot met de toenmalige koning.

Wat kunnen we verlangen naar die vrede. In Israël wordt verlangd naar vrede met de omringende volken. Op wereldschaal naar betere internationale verhoudingen, inclusief Rusland en China. In ons eigen land naar eenheid en acceptatie. Maar hoe zal dat gebeuren?

Het begint allemaal bij vrede in ons eigen leven. En die vrede is beschikbaar… Uit de lijn van Isaak kwam uiteindelijk de Vredeskoning voort. Hij leert ons een andere weg te gaan. Hij is de Bron.

Jezus antwoordde: ‘Iedereen die dit water drinkt zal weer dorst krijgen, maar wie het water drinkt dat Ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat Ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’

(Johannes 4:13-14)

Sybe de Vos

Het gedeelte dat deze week in de synagoge wordt gelezen is ‘Toldot’ (Generaties) en beslaat Genesis 25:19-28:9. Tekst & illustratie © Sybe de Vos | 26 november 2022.

Sybe de Vos
© Sybe de Vos
25-11-2022
Samenleving
https://www.sjoeal.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies