Harmen: Mijn geloof veranderde radicaal

Harmen Doornenbal werd 48 jaar geleden geboren in een reformatorisch gezin, bestaande uit 15 personen. Een gezin dat de gewoonte had om op zondag minimaal twee keer naar de kerk te gaan. Maar er is veel veranderd in het geloofsleven van Harmen toen hij de Bijbel zelf ging onderzoeken. Er ging een nieuwe wereld voor hem open. Op dit moment is hij bezig met een bijbelstudieserie: ‘De Stad Van Het Lam’. Christelijknieuws sprak met Harmen over de veranderingen in zijn geloofsleven en over dit studieproject.

Harmen groeide op in een kerk, waarin de uitverkiezingsleer een prominente rol vervulde.
Harmen: ‘Als mens kon ik maar één zekerheid hebben, en dat was dat ik voor eeuwig verloren zal gaan. Tenzij mijn naam geschreven stond in het boek des levens. En daar had ik (in deze overtuiging) geen enkele invloed op. Geloof was daarom voor ons ook nooit een zekerheid.’

Harmen: ‘Als mens kon ik maar één zekerheid hebben, en dat was dat ik voor eeuwig verloren zal gaan.

‘Dit had tot gevolg dat ik een vrij lakse houding ben gaan aannemen. Als God mij uitverkoren had, dan zal Hij mij ook wel redden en naar Zich toetrekken. En met een mooie vrome smoes in mijn achterhoofd, kon ik toch doen waarvan ik wist dat het eigenlijk niet goed was.

‘God was iemand die ergens hoog in de hemel op een grote witte troon zat. Iemand die altijd met Zijn verwijtende vinger naar mij wees, als ik toch weer iets deed wat Hij in Zijn wetten verboden had. En ja, elke zondag netjes twee keer in de kerk, want als God mij zal redden dan deed Hij dat (in mijn belevingswereld) niet in de kroeg. Elke zondag zat ik weer te luisteren naar een preek, in de hoop dat er een woord tot mij gesproken zou worden, dat mijn stenen hart zou veranderen in dat van vlees. Want dat er iets moest veranderen dat was inmiddels wel duidelijk geworden. De Bijbel leert dat de mens van nature geneigd is om God te haten, nou dat was in mijn hart werkelijkheid geworden.’

Wanneer kwam de verandering?

‘Dat was op een zondagmiddag toen mijn vader diep zuchtend door het huis liep, omdat hem het kleine beetje geloofszekerheid dat hij had, in de zondagse dienst was afgenomen. Als 17 jarige jongen had ik dat haarfijn in de gaten, en maakte ik vanuit mijn belevingswereld de opmerking: ‘Ik snap niet dat wij nog steeds naar deze kerk gaan. We gaan toch naar de hel! Wat maakt het dan nog uit.’

‘Ik snap niet dat wij nog steeds naar deze kerk gaan. We gaan toch naar de hel! Wat maakt het dan nog uit.’

Op dat moment bleek ik een aantal broers en zussen te hebben die daar op dezelfde manier over dachten. Er kwam een gesprek op gang, met als gevolg dat mijn ouders diezelfde dag nog besloten om weg te gaan bij deze kerk.’

Het geloof van je moeder speelde een grote rol

Inderdaad. De volgende ochtend sloeg mijn moeder haar favorieten Bijbelvertaling (de Statenvertaling) open en las ze Hebreeën 10:39: “Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel.” Wat een bemoediging was dat voor ons!’

‘Op dat moment had mijn moeder de ‘opname’ en de ‘wederkomst’ van de Heere Jezus ontdekt in de Bijbel. Daarnaast waren mijn ouders bevriend met iemand die de samenkomsten van de Vergadering van Gelovigen bezocht. En dat maakte dat we van de ene op de andere zondag in de Vergadering zijn terecht gekomen.’

Welke boodschap was nieuw voor je?

‘Ik hoorde daar voor het eerst van een God, Die de wereld zo lief had, dat Hij zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft. En dat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar het eeuwig leven heeft. En die boodschap kwam regelrecht in mijn hart binnen. Dit was het woord dat mijn hart voorgoed deed veranderen. De God die altijd zo ver weg was geweest, kwam nu heel dichtbij.

Dit was het woord dat mijn hart voorgoed deed veranderen. De God die altijd zo ver weg was geweest, kwam nu heel dichtbij.

Ik werd nieuwsgierig naar Gods Woord en begon de Bijbel te lezen. Hierdoor ontdekte ik dat er veel leerstellingen uit het verleden niet of onvolledig waren gebaseerd op de Bijbel. Ik heb geleerd om God op Zijn Woord te vertrouwen, zelfs als dat ingaat tegen bestaande opvattingen.’

Waarom ben je actief op YouTube en deel je studies via een website?

‘Ik mag datgene wat ik nu geloof met anderen delen. Dit doe ik het liefst als spreker, maar aangezien het thema ‘De Stad van het Lam’ een totaal andere manier van denken vraagt, heb ik er voor gekozen om dit via een website te doen: de-stad-van-het-Lam Ook zijn mijn studies te volgen via YouTube. Dit maakt het mogelijk dat de bezoekers bepaalde onderwerpen nog eens rustig na kunnen lezen en Bijbelteksten terug kunnen vinden die ter onderbouwing zijn gegeven.’

Je hebt zelfs een maquette gemaakt van de Stad?

‘Dat klopt. Naast spreken ben ik ook graag creatief bezig met de Bijbel. Als onderdeel van deze studie heb ik een maquette gemaakt van de Stad van het Lam. Door alle details uit de Bijbel vorm te geven, ben ik meer bewust geworden van de betekenis van de tekst in de Bijbel. En dat heeft enorm geholpen om Openbaring 21 vanaf vers 9 beter te begrijpen. Deze maquette heeft model gestaan voor de illustraties in deze studie. Die zijn vervolgens door mijn dochter (Manisha van Krimpen) digitaal gemaakt en vormgegeven.’

Waarom ben je met deze serie De Stad Van Het Lam begonnen?

‘Toen ik voor het eerst bewust Openbaring 21 ging lezen, ontdekte ik tot mijn grote verbazing dat de bruid van het Lam een stad is. Terwijl ik altijd heb geleerd dat de bruid van het Lam de gemeente is. Daarnaast viel mij ook op dat in de bestaande opvattingen, geen onderscheid gemaakt wordt tussen het nieuwe Jeruzalem (Openbaring 21 1-8) en de bruid, de vrouw van het Lam in Openbaring 21:9-27.

Tik op google de term ‘nieuw Jeruzalem’ in en je komt automatisch uit bij een kubus, terwijl Openbaring 21:1-8 daarover niet spreekt. Deze kubus komt pas in beeld, als het nieuwe Jeruzalem aan Johannes is geopenbaard en de engel Johannes meeneemt: ‘Kom ik zal uw de bruid van het Lam laten zien’ en hij werd meegenomen naar de grote hoge berg, daar krijgt hij de grote stad, het heilige Jeruzalem te zien.

Met andere woorden; ik las daar allerlei details die in andere studies niet worden benoemd. Dit heeft tot gevolg gehad, dat ik in mijn studies soms dingen ging verwoorden, die ik een ander nog nooit heb horen zeggen. En dat maakt het best een beetje spannend, want ik wil geen dingen zeggen, die niet in overeenstemming zijn met Gods Woord.

En dat maakt het best een beetje spannend, want ik wil geen dingen zeggen, die niet in overeenstemming zijn met Gods Woord.

Maar hoe meer ik vanuit deze details de Bijbel ging lezen, hoe duidelijker voor mij de profetieën uit het Oude Testament werden. En zo groeide uiteindelijk de vrijmoedigheid om deze bevindingen te gaan delen.’

Waarom vind je dit belangrijk?

Ik ben opgegroeid met de overtuiging dat de Bruid van het Lam de gemeente is. Een overtuiging die je zeker aannemelijk kan maken vanuit de Bijbel, maar daar niet letterlijk in terug te vinden is. Terwijl de Bijbel wel letterlijk zegt dat de bruid van het Lam een stad is.

Wat mij opvalt is dat de niet letterlijke versie, boven de letterlijke versie is komen te staan. En dat maakt dat we Openbaring 21 vanaf vers 9 niet goed kunnen plaatsen, omdat we het vergeestelijken. We gaan ervan uit dat de gemeente de bruid van het Lam is, terwijl Johannes een stad geopenbaard krijgt. En dat maakt dat de verklaringen van Openbaring 21 toch altijd een beetje onduidelijk blijven. Omdat ons uitgangspunt anders is, dan wat er staat. En natuurlijk mogen wij, die staan geschreven in het boek des levens van het Lam deze stad ingaan, maar zijn we daarmee de stad? Ik denk van niet.

De weg die God gaat met Jeruzalem als volk, is een andere dan die Hij gaat met Jeruzalem als stad. En natuurlijk behoren deze twee bij elkaar, en zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar om de essentie van Openbaring 21:9-27 goed te kunnen begrijpen, is het nodig om dit onderscheid wel te maken.

Nog een onderscheid

Daarbij is onderscheid maken tussen het nieuwe Jeruzalem en de bruid van het Lam, ook van belang om inzicht te krijgen in de profetieën van het Oude Testament. Wanneer gaat wat in vervulling? Dat kun je vergelijken met een 3D-bril. Als je zonder 3D-bril naar een 3D-film kijkt, dan zie je wazig en is alles dubbel. Zodra je de 3D-bril opzet verdwijnt de wazigheid en ontstaat er diepte. Dit komt omdat de twee beelden die op het scherm geprojecteerd staan, gescheiden worden door de verschillende kleuren glazen in de bril. Ieder oog krijgt zo een ander beeldsignaal binnen. Je brein maakt hier vervolgens weer één scherp beeld van, waardoor het lijkt alsof het beeld diepte krijgt.

Dit is precies wat er gebeurt als je door de ‘3D-bril’ van Openbaring 21 gaat kijken. De profetieën in het Oude Testament zijn qua tijdsaanduiding vaak onduidelijk, verschillende tijdsperiodes lopen in één hoofdstuk volledig door elkaar heen. Om de profetieën uit het Oude Testament te kunnen plaatsen hebben we het boek Openbaring nodig, Daniël kon zijn eigen profetie niet begrijpen, omdat hij nog niet voldoende informatie had.

Zodra je deze profetieën eenmaal door deze 3D-bril bent gaan zien, wil je graag deze visie met anderen delen.

Wij zijn begenadigd met het bijbelboek Openbaring en dat geeft ons helder zicht op wat er in vervulling gaat tijdens het duizendjarig vrederijk. Ook geeft het ons meer inzicht over de komende nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Zodra je deze profetieën eenmaal door deze 3D-bril bent gaan zien, wil je graag deze visie met anderen delen. En daarom is het thema: ‘De stad van het Lam’, voor mij belangrijk geworden.

Zie je ontwikkelingen in de wereld die overeenkomen met de Bijbel

Persoonlijk houd ik mij niet zo bezig met de ontwikkeling in deze wereld, en ik leg om die redenen ook geen verbindingen met ontwikkeling in deze wereld. Dat laat ik graag aan anderen over die daar wel verstand van hebben. Ik probeer de Bijbel te lezen in het licht van het Woord, en verbindingen te leggen tussen de woorden die God zelf heeft geopenbaard.

Wat zou je tegen lezers willen zeggen die God niet kennen?

De poorten van deze stad, lijken voor ongelovigen smal en klein, omdat alleen zij die staan geschreven in het boek des levens van het Lam deze stad mogen ingaan. Maar zodra je gaat ontdekken dat het bloed van de Heere Jezus je enige redding is om deze stad in te gaan, dan worden deze poorten onnoemelijk groot, en komen ze wagenwijd open te staan.

En welke boodschap heb je voor christenen?

Wees niet bang om overtuigingen waar je vertrouwt mee bent, los te laten. Door de eeuwen heen zijn er steeds weer opnieuw mensen geweest, die ontdekten dat hetgeen dat zij geleerd hebben, niet volledig of soms zelfs helemaal niet in overeenstemming was met de Bijbel. Ik geloof dat naarmate we de eindtijd naderen, ook de kennis en het inzicht in Gods Woord zal toenemen.

Wees niet bang om overtuigingen waar je vertrouwt mee bent, los te laten.

Daniël krijgt van God te horen, dat de kennis aan het einde der tijden zal vermeerderen. God houdt soms lange tijd dingen voor ons verborgen. En of mijn zienswijze in de toekomst nog een betere opvolging zal krijgen, acht ik zeker tot de mogelijkheden, maar voor nu is dit wat ik heb ontdekt.

Dus wees niet bang, om jezelf uit evenwicht te laten brengen, want zelfs al kom je aan het einde van deze studie tot een andere conclusie, dan is er in ieder geval een Bijbels fundament gelegd onder jouw overtuigingen. Als je moeite hebt met bijbellezen, dan kan deze studie een goede prikkel zijn om te beginnen. Weet wat je gelooft!

Interview: Redactie christelijknieuws
Auteur: Harmen Doornenbal
Meer informatie: de-stad-van-het-Lam.jouwweb.nl
Bekijk de studies van Harmen op: YouTube

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies