God heeft een geweldig plan met alle volken

‘Ken je dat liedje? “God heeft een plan met je leven. Je bent hier met een doel.” Het is een mooi, vrolijk kinderliedje, dat kinderen inspireert om te vertrouwen op Gods plan met hun leven’, zegt Pim van Arnhem (directeur People International). ‘Het liedje geeft prachtig weer dat God ieder kind en iedere volwassene wil gebruiken in Zijn plan met deze wereld. Maar wist je ook al dat Gods plan nog verder reikt? Hij heeft namelijk ook een geweldig plan met alle volken op aarde.’

Van Arnhem vertelt er bevlogen over: ‘De laatste tijd zijn we ons binnen People International aan het verdiepen in Gods plan met de volken. In de Bijbel staan prachtige teksten over Gods visie voor de volken. Die visie is niet altijd even bekend. Niet alleen het individualisme heeft ervoor gezorgd dat we daar weinig oog voor hebben, maar ook de focus die er is op landen in plaats van op etnische volken. Bij het vak Aardrijkskunde bijvoorbeeld gaat het vooral over landen en niet zozeer over volken. Kijk je naar Google Maps of een wereldbol, dan zie je ook alleen maar landen.’

Veelkleurig pallet

Hij vervolgt: ‘God kijkt anders naar de wereld. Hij ziet de etnische volken en heeft hun heil op het oog. Al in Genesis 10 wordt over volken gesproken. Op veel plaatsen in het Oude Testament vind je teksten over Gods plan met de volken. Maar wat is Zijn doel met hen? Paulus verwoordt het mooi in Handelingen 17:27: het is Gods bedoeling dat de volken Hem zoeken en vinden. En dat ze Hem loven, prijzen en aanbidden vanuit het veelkleurige pallet van duizenden talen en culturen. Elk volk vanuit haar eigen eigenheid.’

In opstand

‘Maar helaas verliet niet alleen de (eerste) mens Gods weg, ook de volken kwamen in opstand tegen God. Je hoeft maar even het journaal te kijken of het nieuws te lezen en je ziet het om je heen gebeuren. Maar gelukkig blijft het daar niet bij. Er komt een dag waarop alle volken bij de Heer gevoegd worden en Hem tot volk zullen zijn (Zacharia 2:11). Maar – en dat maakt de theologie over volken zo belangrijk – eerst moeten alle volken opgeroepen worden om tot inkeer te komen, zodat hun zonden worden vergeven.’

Alle volken

‘Als je dat tot je door laat dringen’, zegt Van Arnhem, ‘dan wordt de Grote Opdracht (“Ga en maak alle volken tot Mijn discipelen”, red.) nog veel belangrijker. God verlangt ernaar dat alle volken delen in Zijn eeuwige heerlijkheid. Openbaring schetst een prachtig vooruitzicht: “Zij zullen zijn volken zijn en God zal zelf als hun God bij hen zijn.” Dat wens je toch ieder volk toe? Maar het aantal volken is enorm en een groot aantal daarvan is nog onbekend met het evangelie. Een groot deel van de volken, die nog niet bereikt zijn met het Goede Nieuws, leeft in Centraal-Azië. People International brengt momenteel alle volken in Centraal-Azië in kaart. Op onze website vind je er al veel. We willen zoveel mogelijk mensen uitdagen om te bidden voor deze onbereikte volken. Jouw gebed opent harten en (taal- en cultuur)grenzen!’

Over People International

People International wil onbereikte volken in Centraal-Azië bereiken met het evangelie door middel van onder andere sociaal-maatschappelijke en medische hulpverlening, vluchtelingenhulp, gebed en gemeenteopbouw.

Bid jij mee voor de onbereikte volken in Centraal-Azië?

We hebben al zo’n honderd volken in kaart gebracht. Wil jij voor een of meer volken bidden? Kijk op onze website voor gebedspunten of vraag onze gebedsmail aan via dit formulier.

Auteur en foto’s: People International
Meer informatie: www.peopleinternational.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies