Naar House is een unieke evangelisatiebeweging die sinds 1993 actief is binnen de Nederlandse housecultuur. Waar duizenden jongeren samenkomen op housefeesten, festivals en evenementen, is Naar House zichtbaar aanwezig met een heldere boodschap: er is hoop, er is liefde, er is redding bij de Heere Jezus want Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven, wie in Hem gelooft heeft eeuwig leven.
Een bijzondere missie
Wat Naar House onderscheidt, is hun missie om het evangelie van Jezus Christus te brengen op plekken waar je dat misschien niet direct verwacht – zoals dancefestivals, technofeesten of hardcore-evenementen. In plaats van afzijdig te blijven van deze cultuur, zoekt Naar House juist de ontmoeting op. Ze zijn ervan overtuigd dat God overal werkt, ook midden in de house-scene.

Rode bus
Met een opvallende rode bus en een team van enthousiaste vrijwilligers gaat de stichting het gesprek aan met bezoekers. Niet belerend, maar betrokken. Niet veroordelend, maar liefdevol en met een luisterend oor. Vaak ontstaan er diepgaande gesprekken over zingeving, identiteit, geloof en herstel. De stichting is inmiddels op tientallen evenementen per jaar actief. Denk aan bekende festivals zoals Defqon, Decibel, Awakenings en Mysteryland. De vrijwilligers delen flyers uit, bieden gebed aan en geven uitleg over het geloof. Voor wie interesse heeft, is er ook ruimte voor nazorg en verdere begeleiding na het evenement.
Daarnaast organiseert Naar House ook trainingen, gebedsavonden en outreaches op andere plekken, zoals winkelcentra, parken of binnensteden. De stichting werkt interkerkelijk en is actief in samenwerking met lokale kerken door heel Nederland.
Waarom housefeesten?
Housefeesten trekken tienduizenden jongeren per keer, maar gaan niet zelden gepaard met middelengebruik, mentale uitputting en een diep verlangen naar verbinding. Naar House gelooft dat juist dáár het evangelie relevant is. Niet als afwijzing van deze cultuur, maar als uitnodiging tot een ander soort vrijheid – niet in de muziek of middelen, maar in Christus. De naam “Naar House” is dan ook een bewuste woordspeling: van de house-scene naar Gods huis.
Een vrijwilliger bij Naar House: “We zijn niet tegen house, maar vóór mensen. Wij brengen geen oordeel, maar hoop.”

Actie bij Family 7 voor Naar House
Berry Jansen van Family 7: Naar House evangeliseert al jaren in winkelcentra en op muziek- en dancefeesten. Dit doen ze met hun karakteristieke grote rode bus. Maar die bus mag niet meer overal komen vanwege strengere milieueisen. En daarom hebben ze bij Family 7 besloten om geld voor ze in te zamelen.
Berry: ‘De afgelopen weken had ik het genoegen om samen te werken met de evangelisten van Naar House. Ik heb kunnen zien hoe zij het licht van Jezus delen op plekken vol duisternis waar veel christenen niet graag komen. Ik heb getuigenissen gehoord van mensen die diep in de hardcore scene zaten. Maar doordat ze in contact kwamen met een evangelist van Naar House, hadden ze een ontmoeting met Jezus. Ik heb gezien hoe groot de aantrekkingskracht van de ‘Rode Jezus Bus’ is, waardoor nog meer mensen bereikt kunnen worden.’
Stephanie van der Horst
Berry: ‘En nu sta ik hier met directeur van Family 7, Stephanie van der Horst: ‘Stephanie, waarom vonden we het zo belangrijk om geld in te zamelen voor naar huis gaan?”‘
Stephanie: ‘We zien natuurlijk een hele generatie naar dit soort feesten gaan, en diep van binnen denk ik dat het komt omdat ze proberen een leegte op te vullen die ze voelen en ervaren in hun leven. En natuurlijk weten we dat de Heere Jezus de enige is die de leegte kan vullen. Naar House evangeliseert op dat soort feestjes. Dat vinden we heel belangrijk. En daarom zeiden we: We willen deze organisatie steunen door een documentaire te maken en fondsen te werven.’

Wesley van Naar House:
Wesley: ‘Dit werk doen ze met onze karakteristieke grote rode bus. Maar die bus mag niet meer overal komen vanwege strengere milieueisen. De problemen groeien met die milieunormen. We mogen daardoor helaas niet naar alle festivals. We zijn een zoektocht gestart naar een andere bus. En we zijn al bij een paar bussen wezen kijken, maar helaas hebben we de juiste nog niet gevonden. We hebben veel steun gekregen van jullie achterban. Mensen die zeggen: “Ja, ik voel de missie en ik voel de noodzaak om dit te doen.” En daarom gingen we meer de straat op met meer evangelisten. En dat is ook een direct resultaat van de documentaire van Family 7.’

Cheque van €51.652
Stephanie: ‘Ja, Wesley, we hebben echt genoten van het werken aan deze campagne. We vinden het werk dat jullie doen echt geweldig en zo hard nodig. Fijn dat we daar met Family 7 aan hebben kunnen bijdragen. En we wensen jullie Gods zegen toe met jullie mooie werk en ook met het zoeken naar een nieuwe bus. Onze actie heeft maar liefst €51.652 opgebracht en dat schenken we jullie graag. Alsjeblieft hier is de cheque!’
Wesley: ‘Wat geweldig, dank jullie wel! We zijn onlangs bij een oudere generatie bussen geweest. Dat is dus de eerste generatie elektrische bussen en die rijden nu rond voor zo’n €50.000. Nou, qua accucapaciteit voldoen ze nog niet helemaal aan de verwachtingen. Dus, gaan we naar een iets nieuwer exemplaar of doen we een ombouw? We zitten nog steeds op die grens. Ja, ik zie dat de Heer het zegent en deze gift van jullie is gewoon geweldig en we zijn blij dat we door kunnen gaan en dat de Heer met ons is.’
Als je betrokken wilt blijven bij het werk van Family 7 of Naar House, ga dan naar de websites die hieronder staan.
Web: www.naarhouse.nl
En: www.family7.nl
Auteur: Redactie