De bijzondere geschiedenis van de christelijke televisiezender Family7

TERUGBLIK – De start van de christelijke televisiezender Family7 was eigenlijk al in 1997, toen de stichting Evangelical Television (ETV) een tv-licentie ontving van het Commissariaat voor de Media. Dolf van de Vegte nam het initiatief en was in breed contact met veel organisaties en personen in de media. Toch duurde het nog tot 2005 voordat Family7 officieel werd opgericht en de eerste uitzendingen de lucht in gingen. Dolf zette zich enorm in voor de zender en kreeg daarbij ook veel steun van zijn vrouw en kinderen en familie.

Een van de eerste programma’s was de bijbelstudieserie Eindtijd & Profetie met Jan van Barneveld. Dit programma groeide uit tot de langstlopende serie van de zender en vormde de basis voor de identiteit van Family7.

Initiatiefnemer Dolf van de Vegte

Dolf van de Vegte groeide op in een christelijk gezin; zijn ouders waren leden van het Leger des Heils. Op jonge leeftijd speelde hij kornet in een muziekkorps van het Leger des Heils. Via die begintijd ontwikkelde hij interesse in gospelmuziek en het organiseren van muziekactiviteiten. Later startte hij een management- en boekingsbureau en begeleidde hij diverse (gospel)muziekbands, ook internationaal.

Voordat hij Family7 oprichtte, werkte Dolf van de Vegte van 1993 tot 2005 als buitenproducent voor de Evangelische Omroep (EO). Hij had al vroeg de wens om een platform te creëren waar het christelijke geluid (in zijn beleving) meer ruimte zou krijgen, met programma’s die trouw zijn aan bepaalde waarden, zoals het vermijden van grove taal, onnodig geweld en seksuele uitspattingen. Ook had Dolf een warm hart voor Israël en reisde regelmatig naar het land. Er zijn later ook televisieprogramma’s verschenen waarbij Dolf betrokken was waarin Israël centraal stond.

De echte start in 2005

In 2005 richtte hij Family7 uiteindelijk definitief op. Hij werd directeur én presentator vanaf het moment dat de zender officieel begon met uitzenden op 10 december 2005. Hij presenteerde diverse programma’s en series, zoals Eindtijd & Profetie, Waarom Israël, Bijbelse Karakters, Op zoek naar een wonder, en programma’s over verbondenheid met Israël, maar ook programma’s over Bijbelse thema’s in de huidige tijd. Een ander concept dat hij introduceerde was “Family7 in Actie”, waarin de zender en haar achterban christelijke projecten en organisaties wereldwijd hielpen met giften.

“God is goed”

Dolf werd vaak beschreven als gepassioneerd, doelgericht met zijn geloof, met een sterke rotsvast vertrouwen dat zijn werk en keuzes geleid werden door zijn geloof in God. Hij gebruikte regelmatig Bijbelteksten en Psalmen als houvast. Zijn lijfspreuk was “God is goed.” Ook in zijn ziekteperiode bleef hij positief en bleef hij betrokken bij de organisatie en het werk van Family7.

Ziekte

In juni 2018 werd bij hem uitgezaaide kanker vastgesteld. Er waren uitzaaiingen waardoor zijn situatie ernstig was. Toch bleef hij rostsvast vertrouwen op de Heer. Op 1 februari 2019 is hij in vrede overleden, thuis, in bijzijn van zijn gezin. Hij liet een vrouw, drie kinderen en acht kleinkinderen achter. Een bijzonder heftig moment voor zijn vrouw en het gezin en voor alle medewerkers en betrokkenen van de televisiezender Family7

Nalatenschap

Dolf van de Vegte liet een blijvende indruk achter in de Nederlandse christelijke media. Hij heeft met Family7 een zender gebouwd met een duidelijke missie: het evangelie brengen via televisie met respect voor christelijke normen en waarden. Onder zijn leiding is Family7 uitgegroeid tot een bekende christelijke tv-omroep, met eigen producties, internationale betrokkenheid, en een trouwe achterban. Na zijn overlijden werd het stokje overgenomen door anderen binnen Family7. Na zijn overlijden nam zijn vrouw Ans van de Vegte de leiding over, waarna in 2022 hun dochter Stephanie van der Horst aantrad als directeur.

Beperkte middelen

Even terug in de tijd: Vanaf het begin werkte Family7 met een klein team en beperkte middelen, maar toch werd er al snel geïnnoveerd. In 2006 introduceerde de zender livestreaming, zodat kijkers ook via internet toegang kregen tot de programma’s. Dit bleek belangrijk, omdat dit de ontwikkeling landelijk werd en de beschikbaarheid via de kabel in die tijd nog beperkt was. Een jaar later volgde het eerste kinderprogramma, Klazina Waterval, en in 2009 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: landelijke dekking via de kabel, mede dankzij opname door Ziggo.

Groei

In de jaren die volgden breidde Family7 het aanbod gestaag uit. Er kwamen nieuwe formats zoals het Family7 Magazine en de dagelijkse talkshow Café Tinto, die in 2011 van start ging. Ook werd er geïnvesteerd in radio: in 2014 nam de organisatie het christelijke radiostation Bright.FM over. Een jaar later verscheen de dagelijkse Bijbelquiz WIJS, waarmee Family7 opnieuw liet zien dat ze hun publiek op een speelse maar inhoudelijke manier wilde betrekken.

Stichting ETV

De organisatie achter Family7, stichting ETV, verzorgt de fondswerving en ondersteuning. Omdat de zender geen subsidie ontvangt, is zij volledig afhankelijk van giften, donaties en sponsoring. Dit maakte de groei soms uitdagend, maar ook uniek: het netwerk van kijkers en gevers voelt zich direct betrokken bij het werk.

Breed en gevarieert aanbod programma’s

De missie van Family7 is altijd hetzelfde gebleven: Nederland bereiken met het evangelie van Jezus Christus. Het programma-aanbod is daarom breed en varieert van bijbelstudies en kinder- en gezinsprogramma’s tot actualiteiten, documentaires en amusement. De zender presenteert zich bewust als “schoon”: zonder grof taalgebruik, buitensporig geweld of seksuele uitspattingen. Op die manier wil Family7 een veilig alternatief bieden voor het hele gezin.

Uitgelicht!

Uitgelicht! is het actuele nieuws- en opinieprogramma van Family7. In de uitzendingen worden maatschappelijke, politieke en kerkelijke thema’s besproken vanuit een christelijk perspectief. Deskundigen, politici en betrokken gasten schuiven regelmatig aan om in gesprek te gaan over de gebeurtenissen van de dag en de betekenis daarvan voor geloof en samenleving. Het programma biedt zo niet alleen informatie, maar ook verdieping en reflectie, met ruimte voor waarden als geloof, hoop en naastenliefde. Daarmee vormt Uitgelicht! een herkenbaar en inspirerend geluid in het Nederlandse medialandschap.

Muziek

Gospelmuziek neemt een bijzondere plaats in bij Family7. De zender laat zien hoe muziek een krachtig middel is om geloof, hoop en vreugde te delen. In diverse programma’s klinkt zowel traditionele als eigentijdse gospel: van bekende koorwerken en klassieke hymnen tot moderne worship en internationale stijlen. De Gaither Vocal Band en hun Homecoming Friends komen regelmatig voorbij in de programmering bij Familky7. Deze muziek verbindt generaties en culturen, en brengt de kern van het christelijk geloof op een manier die mensen raakt in hart en ziel. Family7 biedt hiermee niet alleen ontspanning, maar ook inspiratie en bemoediging voor kijkers die door muziek hun geloof willen verdiepen en beleven.

Technische ontwikkeling

Ook technisch heeft Family7 niet stilgestaan. Vanaf de vroege inzet van streaming in 2006 is de digitale aanwezigheid steeds verder uitgebreid. In 2020 werd een nieuwe website gelanceerd met on-demand content en een verbeterd betalingssysteem. Daarnaast is er een abonnementsdienst, Family7+, waarmee kijkers online programma’s kunnen terugzien en de livestream kunnen volgen.

Erkenning

Door de jaren heen heeft Family7 meerdere keren erkenning gekregen, onder meer door verkiezingen tot Digitale TV-zender van het Jaar. De verhuizing naar nieuwe studio’s in 2018 was een teken van verdere professionalisering en groei. Toch blijven er uitdagingen, zoals het behouden van voldoende financiële steun en het meebewegen met de veranderende mediaconsumptie.

Een volwaardige zender met een trouw publiek

Vandaag de dag is Family7 een vaste waarde in het christelijke medialandschap van Nederland. Wat begon als een klein initiatief is uitgegroeid tot een volwaardige zender met een trouw publiek, die via televisie en digitale kanalen steeds meer mensen bereikt. Ondanks de veranderingen in de loop der jaren zijn de kernwaarden hetzelfde gebleven: een duidelijke bijbelse basis, aandacht voor gezinnen en een aanbod dat uitnodigt tot verbinding en verdieping.

Auteur: Redactie christelijknieuws / website Family7
Foto’s: © Henk-Jan Oudenampsen
Web: www.family7.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies