Passion Ommen: Het sterven van Jezus Christus heeft een geweldige impact

Vanavond werd in Ommen op een indrukwekkende manier het evenement The Passion uitgevoerd. Gezien de slechte weersomstandigheden had de organisatie uit veiligheidsoverwegingen besloten uit te wijken naar het cultureel centrum De Carrousel. The Passion Ommen werd dus niet in de straten van het stadje gehouden.

The Passion is een muzikaal evenement waarbij bekende artiesten aan de hand van hedendaagse Nederlandse muziek het eeuwenoude paasverhaal vertellen. De Bijbel komt zo heel dichtbij. Tijdens The Passion lopen mensen een processie. Zij dragen een groot wit verlicht kruis door de straten. Op het scherm zie je interviews met processiegangers die iets vertellen over waarom ze meelopen en waarom dit Bijbelverhaal over Jezus’ lijden hen raakt.

Dit jaar vindt de landelijke Passion plaats op 2 april in Enschede. Ruim 3 miljoen Nederlanders volgden vorig jaar de spraakmakende hervertelling van Jezus’ lijden, sterven en opstanding. Maar naast de landelijke editie zijn er op verschillende plaatsen in Nederland lokale varianten van het evenement. In Ommen was het voor het eerst dat dit evenement gehouden werd, en er is meer dan een jaar hard aan gewerkt.

Rosalinda van Dijkhorst over haar rol als Maria: ‘Toen ik gevraagd werd voor de Passion Ommen hoefde ik niet lang na te denken. Ik had The Passion op TV alle jaren gevolgd en zelfs een keer in Den Haag bij het kruis gelopen. Ik vind het heel bijzonder hoe er over Jezus verteld wordt op een eigentijdse manier, waardoor veel mensen horen over wat er toen is gebeurd en wat dat voor ons betekent in de tijd van nu. Dat we dit nu ook regionaal mochten doen, vind ik heel erg mooi!’

Martin Geertsma speelt Petrus: ‘Ik vind het geweldig om als zanger/Petrus met The Passion mee te doen. Ik hoop dat we kunnen laten zien wie Jezus Christus voor ons is, en wat Hij voor ons betekent. Dat we het Evangelie mogen overbrengen naar mensen die misschien, of helemaal niet in God geloven en dat we deze mensen kunnen bereiken met deze geweldige uitvoering.’

Anthon van der Laak was de verteller: ‘Het sterven van Jezus Christus heeft zo’n geweldige impact gehad op de geschiedenis van de wereld. Miljoenen mensen hebben vergeving ontvangen van hun zonden en verlossing van slavernij. Dat evangelie, dat Jezus redt, geneest en bevrijdt, breekt nog steeds krachtig baan. Per dag komen meer dan 20.000 mensen tot geloof in Jezus. Sommigen moeten dat met de dood bekopen. Maar ze geloven dat het evangelie het waard is om voor te sterven. Dat geloof ik ook en daarom wil ik elke kans aangrijpen om dat aan mensen om mij heen en ver weg bekend te maken.’

Redactie christelijknieuws
Foto’s: © Henk-Jan Oudenampsen
31-03-2015
Web: www.passionommen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies