Een Ugandese ananas komt niet zomaar in ons winkelmandje terecht. Met welke belemmeringen krijgt een landbouwproducent in, zeg, Uganda, te maken als hij wil produceren volgens de Europese kwaliteitstandaarden? Alette Paul, deelnemer van de masterclass MP Watch van Woord en Daad, blogt over die belemmeringen. Ook gaat ze in op de vraag of de oplossing van dit probleem bij het bedrijfsleven of de overheid ligt.
Ze borduurt voort op eerdere blogs van MP Watchers over certificering, en over afgekeurd groente en fruit vanwege hoge kwaliteitseisen.
De ananas van een Ugandese moet aan een scala van eisen voldoen, wil deze op de Europese markt verkocht mogen worden. Tegelijkertijd is het een Nederlandse doelstelling om ontwikkelingslanden een maximale kans te geven op de internationale voedselmarkt. Waar lopen boeren tegenaan en welke rollen kunnen de publieke en private sector pakken om deze uitdagingen te lijf te gaan?
De kwaliteitseisen voor voedsel voor de Europese markt zijn hoog. Rond deze eisen zijn hele systemen ontwikkeld om de herkomst en kwaliteit van eten te controleren. Uit onderzoek blijkt dat de eisen die wij stellen op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit en duurzaamheid, de toegang tot de Europese markt beperken voor boeren in ontwikkelingslanden.
Zo sprak ik afgelopen februari in Uganda, tijdens een MP Watch reis, de directie van Sulma Foods, een bedrijf dat landbouwproducten zoals chili pepers en avocado’s exporteert naar Europa en het Midden-Oosten. Ze vertelden hoe moeilijk het is om als opkoper van de producten van veel kleine boeren goedkeuring te krijgen voor export naar Europa. Dit brengt veel rompslomp met zich mee.
Het systeem van traceren is namelijk erg ingewikkeld. Elke schakel in de voedselketen moet terug te vinden zijn, geregistreerd worden en alle informatie moet worden bijgehouden. Vanaf de boer tot de supermarkt moet voor elk stapje in de keten duidelijk zijn wat er met het product is gebeurd.
Uitdaging
Een uitdaging in veel ontwikkelingslanden is dat de kennis over kwaliteitsstandaarden van de Europese markt vaak gering is. Tegelijkertijd ontbreekt het in veel van deze landen vaak aan nationale regelgeving en overheidsbeleid ter bevordering van landbouwinnovatie. Voldoen aan de kwaliteitsstandaarden is dan geen sinecure.
Een voorbeeld van zo’n systeem van eisen is het Global-GAP system. GAP staat voor Good Agricultural Practices en is een initiatief van Europese retailers die verzekerd willen zijn van de kwaliteit van de primaire producten. Dit klinkt heel logisch en goed, maar er zitten wat addertjes onder het gras.
De boeren moeten zich volgens dit systeem in eerste instantie aan de wettelijke eisen van hun land houden. Dat zou geen problemen moeten opleveren, maar als deze wettelijke eisen in een land ontbreken, wordt het lastig. Daarom moeten Global-GAP standaarden vaak ‘vertaald’ worden naar lokale wet- en regelgeving, of hele nieuwe wetgeving moet worden ontwikkeld.
Nederlands beleid
In de overbekende publicatie ‘Wat de wereld verdient’ van minister Ploumen ziet Nederland voor zich zelf een grote rol weg gelegd om deze probleem op te lossen. ‘Samen met bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties helpen we landen bij het op orde brengen van randvoorwaarden voor ondernemerschap.’ Nederland ziet het vooral als haar taak om bij te dragen aan het realiseren van die randvoorwaarden in ontwikkelingslanden.
In hoeverre kan Nederland daadwerkelijk boeren helpen om zo te produceren dat hun ananassen aan onze strenge eisen voldoen en dus de Europese markt op kunnen? Want wet- en regelgeving in het betreffende land aanpakken is één ding, maar het bieden van kennis en training aan boeren is een tweede.
Lees het hele artikel op de site van Woord en Daad via onderstaande link.
Woord en Daad – Alette Paul
© Christelijknieuws.nl
12-04-2015
Buitenland
https://www.woordendaad.nl