Bij HopeAlive bellen oud cliënten van De Hoop met cliënten die net uit de kliniek komen. Ze bieden een luisterend oor en weten uit ervaring waar de cliënten tegen aan kunnen lopen wanneer ze de kliniek verlaten.
HopeAlive is uitgegroeid tot informele telefonische zorg en nazorg en hanteert de presentiezorg: dit is een luisterend oor, aandacht en aansluiten. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan verschillende levensgebieden die van belang zijn voor de gezondheid van een oud-cliënt. Voorbeelden van levensgebieden zijn: structuur, gezondheid, zingeving en sociale contacten.
“Als ervaringswerker weet je hoe het voelt als iemand bijvoorbeeld zegt: ‘ik ben wanhopig. Ik wil nietmeer’.”
HopeAlive geeft ondersteuning aan oud-cliënten van De Hoop. Zij kunnen gebruik maken van deze ondersteuning middels het invullen van een toestemmingsverklaring. Het unieke van HopeAlive is dat deze ondersteuning gratis is en wordt aangeboden zolang een oud-cliënt deze ondersteuning wenst te ontvangen.
Lees hier het ervaringsverhaal van Monica: Website van De Hoop