Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber wil van het kabinet weten wat het kabinet aan de productie en doorvoer naar Afrikaanse landen van schadelijke brandstof vanuit de havens in Amsterdam en Rotterdam. In Nederlandse havens wordt enorm schadelijke brandstof gemengd en doorgevoerd, die in Europa niet gebruikt mag worden in verband met gezondheidsrisico’s en luchtvervuiling.
De vragen zijn gesteld aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en aan minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
De Amsterdamse en Rotterdamse havens worden samen met de haven van Antwerpen gebruikt om zwaar vervuilde brandstof te mengen, zodat de brandstof net aan de lage Afrikaanse kwaliteitseisen voldoet. Daarna wordt deze brandstof verscheept naar Afrikaanse landen. Carla Dik-Faber: “Het is onbestaanbaar dat brandstof van zulke slechte kwaliteit, die wij hier niet eens mogen gebruiken, naar Afrika verscheept wordt. De gezondheid van de mensen daar leidt enorm onder deze handel.”
Ook de gemeenteraadsfractie ChristenUnie-SGP in Rotterdam vraagt aandacht voor deze praktijk. Raadslid Setkin Sies doet middels schriftelijke vragen een moreel appel op het stadsbestuur: “Het is niet uit te leggen wanneer Rotterdam miljoenen investeert in haar eigen luchtkwaliteit en tegelijkertijd een oogje dichtknijpt bij de productie van zeer schadelijke brandstoffen voor de Afrikaanse markt.”
De Rotterdamse haven speelt een centrale rol in de productie en doorvoer van zeer schadelijke brandstoffen naar West-Afrikaanse landen, dat blijkt uit het rapport Dirty Diesel van Public Eye. Diesel en benzine worden op zodanige wijze gemengd met giftige stoffen dat de kosten zo laag mogelijk worden maar de brandstoffen nog wel net voldoen aan de milieu- en gezondheidseisen van de importerende landen. ChristenUnie-SGP Rotterdam wil opheldering over deze praktijken op Rotterdams grondgebied en heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de schadelijke brandstoffen ernstige luchtvervuiling veroorzaken in voornamelijk West-Afrikaanse landen, dit brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee voor de lokale bevolking. Om deze redenen zijn deze brandstoffen dan ook verboden in Europa. De ChristenUnie-SGP heeft er zeer grote moeite mee dat deze giftige stoffen door enkele bedrijven alsnog elders in de wereld op de markt worden gebracht.
Omdat de Rotterdamse haven een belangrijke rol speelt in deze kwestie doet ChristenUnie-SGP raadslid Setkin Sies een moreel appèl op het stadsbestuur en het Havenbedrijf om snel een einde te maken aan deze praktijken: “Het is werkelijk waar niet uit te leggen wanneer Rotterdam miljoenen investeert in haar eigen luchtkwaliteit – en daarbij geen rigoureuze maatregelen schuwt – en tegelijkertijd een oogje dicht zou knijpen bij de productie van zeer schadelijke brandstoffen voor de Afrikaanse markt.”
Sies dringt er bij het stadsbestuur op aan om verder onderzoek te doen naar de rol van de Rotterdamse haveninfrastructuur bij deze activiteiten. Ook vraagt de ChristenUnie-SGP het stadsbestuur om samen met het kabinet deze immorele praktijken aan banden te leggen.
Christenunie
© TOFF-fotografie.nl Tobias Huizing
19-09-2016
Samenleving
https://www.christenunie.nl