Nieuw platform voor christenen in voedselbranche

Vanaf eind april is de Nederlandse foodbranche een nieuwe organisatie rijker. De ‘Christian Food Society’ gaat een brug slaan tussen de dagelijkse praktijk van het ondernemerschap en de persoonlijke overtuiging van directieleden, managers en budgetverantwoordelijken binnen de foodsector.

Daarbij wordt ketenbreed gedacht en gewerkt waardoor een inspiratieplatform ontstaat waarin producent en retailer elkaar ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan. Daarbij wordt naast ‘het zakelijke’ ook tijd ingeruimd om met elkaar te praten over persoonlijke geloofsvragen en dilemma’s die men als christen-ondernemer in de dagelijkse praktijk tegenkomt. “Voor christen food-ondernemers is de Christian Food Society de plaats waar je je geloofsleven kan delen, kan leren van anderen en je visie kan reflecteren en spiegelen”, aldus Walter Hobelman die als bestuurslid betrokken is bij deze organisatie. “Afgestemd op de actuele eisen die de markt stelt, kiest de Christian Food Society voor een verfrissende manier van aanpak. ‘Learning by seeing and doing’ is één van de kernprincipes van de Christian Food Society. We gaan het hele land door om bedrijfsbezoeken af te leggen, inspirerende plaatsen te bezoeken en mensen te ontmoeten die graag hun eigen ervaring en kennis willen delen met vakgenoten. Dat is dan ook gelijk de onderscheidende meerwaarde van de Christian Food Society ten opzichte van andere netwerkorganisaties. Want het enthousiasme waarmee collega-ondernemers praten over hun bedrijf is vaak de beste inspiratiebron voor jezelf. Vooral omdat daarbij dé Inspiratiebron, de God van de bijbel, de bindende factor is binnen de Christian Food Society”, legt Walter verder uit. De reden om de Christian Food Society op te zetten is het feit dat christen-ondernemers maar weinig mogelijkheden hebben om ‘zakelijk’ en ‘privé’ met elkaar te combineren. “Activiteiten zijn vaak óf vooral gericht op de ondernemer als (christen)mens óf op de vakmatige kant van het ondernemerschap. Met beide dingen is op zich niets mis, maar er is een groeiende groep ondernemers die geen scheiding willen maken tussen hoe ze zijn ‘op hun zondags’ en als ondernemer”, verduidelijkt Walter, die in het dagelijks leven werkzaam is bij Focusplaza. “Bij Focusplaza doen we in feite hetzelfde, alleen draait het daar uitsluitend om vakmatige kennis. We nemen managers, directieleden en anderen die actief zijn in de food- of doe-het-zelfretail mee naar winkels in binnen- en buitenland. Bij de Christian Food Society voegen we daar de geestelijke dimensie aan toe en werken we ketenbreed.” De Christian Food Society is ontstaan op initiatief van een aantal food ondernemers die elkaar al met regelmaat ontmoeten om te praten over vak- en persoonlijke dilemma’s. “Dat bleken waardevolle momenten te zijn en het idee werd geopperd om meer christen food-mensen de gelegenheid te geven hierbij aan te sluiten. We hebben een onafhankelijke stichting opgericht en zijn strategische allianties aangegaan met Christennetwerk GMV en CBMC Nederland. Voor deze organisaties bieden we de foodleden een stukje meerwaarde van hun lidmaatschap en het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst ook in andere branches dit concept gaan uitrollen”, blikt Walter alvast vooruit naar de toekomst. De Christian Food Society werkt met een jaarlidmaatschap. Op de website www.christianfoodsociety.nl is meer informatie te vinden en kan men zich aanmelden als deelnemer.

29-04-2009
Samenleving
https://www.christianfoodsociety.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies