De voltallige redactie van het jongerenmagazine HebbeZ! stapt per direct op. Reden hiervoor is dat de redactie geen vertrouwen meer heeft in de uitgever.
Jongerenblad Hebbez stopt
De lezers van HebbeZ! kregen de afgelopen jaren met abrupte koerswijzigingen te maken. Ook veranderde de naam van het christelijke jongerenblad verschillende keren. Een jaar geleden kwam het tot een botsing tussen de redactie en uitgever Robert Hanegraaff, die tevens de rol van hoofdredacteur vervulde. Hij plaatste zonder medeweten van de redactie een omstreden artikel in HebbeZ! over de betrouwbaarheid van de Bijbel. Deze gang van zaken zorgde voor de nodige commotie en de vertrouwensbreuk met de redactie was een feit.
Door terug te keren naar de oorspronkelijke naam HebbeZ! én de eens zo succesvolle formule trachtte de redactie de achterban te herwinnen. De gewenste stabiliteit kwam er niet, doordat begin dit jaar financiële problemen ontstonden. Van een regelmatige verschijning van HebbeZ! bleek niet langer sprake te zijn. Ook reageerde Hanegraaff naar hwww.hebbez.nlet oordeel van de redactie niet adequaat op de nieuw ontstane situatie. Voor de redactie was dit de druppel die de emmer deed overlopen. Tijdens een ingelaste redactievergadering is nu door de voltallige redactie besloten om op te stappen.
“Het vertrouwen dat we het tij nog kunnen keren is compleet weg. Daardoor zien we geen toekomst voor HebbeZ! in de huidige vorm. Met alleen een enthousiaste redactie red je het niet: een uitgever die gelóóft in het blad en een consistent beleid voert is een primaire voorwaarde,’’ zegt Frans Petersen, die de laatste maanden samen met Harco Ploegman de hoofd- en eindredactie vormde.
De redactie beraadt zich op dit moment over toekomstige mogelijkheden. Petersen: “We zijn nog steeds overtuigd van het bestaansrecht en de noodzaak van een blad als HebbeZ! Ook zijn we nog even enthousiast als altijd. Op dit moment onderzoeken we of het mogelijk is met deze feiten iets nieuws te ondernemen.”
HebbeZ! werd in 1997 gelanceerd als een hip en stoer jongerenmagazine, met aandacht voor zowel christelijke als niet-christelijke artiesten, films en lifestyle. Het tijdschrift werd in 2002 overgenomen door Cross Culture Media Group van uitgever Robert Hanegraaff, waarna de genoemde veranderingen zich in een hoog tempo voltrokken.
06-05-2009
Samenleving