Column – De twee oudste zonen van Aäron waren gestorven. Nog wel tijdens hun priesterdienst. Niemand mocht zomaar de Allerheiligste ruimte ingaan. Toch moest dat wel een keer per jaar gebeuren. Want, wil de Heilige temidden van Israël kunnen wonen, dan is verzoening noodzakelijk. En een heilig leven.
Grote Verzoendag, de dag dat de hogepriester het Allerheiligste betrad. Een dag voor het volk om van genot af te zien en Gods ontferming te zoeken. Met een beroep op het offer van de zondebok(ken). Want bloed bewerkt verzoening (Leviticus 17:11).
Zo is de weg vrij om in de nabijheid van God te leven. Maar dat ontslaat het volk niet van de verplichting om ook onderling de verzoening te zoeken. Volgens de Joodse wijzen verzoent God alleen de overtredingen die tegen Hem zijn begaan. Met de mensen moet je het zelf in orde maken.
Jom Hazikaron
Afgelopen dinsdag was het in Israël Jom Hazikaron (Gedenkdag). Een dag om alle gestorven soldaten en slachtoffers van terreur in Israëls recente bestaan te memoreren. Met vers in het geheugen de zussen Maia en Rina en hun moeder Lucy Dee. Temidden van alle interne spanningen hadden Yair Lapid en Benny Gantz zelfs eensgezind met premier Benjamin Netanyahu en minister van Defensie Yoav Gallant opgeroepen om de verdeeldheid voor een dag opzij te zetten. Ook legerleider Halevi pleitte ervoor om de politiek buiten de herdenkingen te houden. Maar dat lukte niet overal.
Sommige nabestaanden wilden liever niet dat regeringsvertegenwoordigers zouden spreken, anderen juist wél. En bijna elke familie heeft wel iemand te betreuren. Het Israëlische leger meldde 59 omgekomen soldaten in het afgelopen jaar. Nog afgezien van de doden door aanslagen. Zo publiceerde ook de Christ Church gemeenschap – de eerste protestantse bediening onder het Joodse volk – een lijst met namen van omgekomenen. Zoals de vermoorde Britse studente Hannah Bladon (2017).
75 jaar Israël
Woensdag was het Jom Hatsmaoet (Dag van de Onafhankelijkheid). 75 jaar Israël als staat. In een vooraf opgenomen toespraak riep Netanyahu op tot eenheid. ‘Laten we voor een moment stoppen met al het lawaai en het grote wonder zien dat de staat Israël wordt genoemd’. De ceremonie werd gehouden op de berg Herzl in Jeruzalem. Buiten werd er door demonstranten geprotesteerd tegen de hervormingsplannen van de regering.
De tegenstanders vrezen dat het zittende kabinet ongebreidelde macht zal gaan uitoefenen en zo de democratie om zeep helpen. De voorstanders zeggen dat juist de rechters veel te veel macht hebben en in feite op de stoel van de regering zijn gaan zitten. Afgelopen vrijdag kwamen zij in grote getale naar Jeruzalem om juist hun goedkeuring uit te spreken over de plannen. Minister van Fiinanciën Smotrich verklaarde in een speech: ‘Het volk wil juridische hervorming en ze zal die krijgen. We zullen de Joodse staat en de democratie niet opgeven’.
De koning verwelkomd
In ons land werd de koning op donderdag in de armste wijk van Rotterdam verwelkomd. En hoe. Bij de aankomst van de koninklijke familie schalde door de luidsprekers ‘We are blessed and highly favoured’. Het blackgospelchoir 4 U mocht daarmee de aftrap doen. In zijn slotspeech erkende Willem Alexander de moeilijke tijden. ‘We moeten samen aan de toekomst werken. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, wat je achtergrond of cultuur is. Jullie zijn allemaal kings and queens, omdat jullie openstaan voor anderen. Geen woorden maar daden.’
Daar komt het inderdaad op aan. Die opdracht kreeg Israël als eerste mee. ‘Blijf geen wraakzucht of wrok koesteren, maar heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de Eeuwige’ (Leviticus 19:18). Jezus noemt het zelfs een van de twee belangrijkste geboden. Zo moest Israël leren om een heilig volk te zijn. Heilig, apart gezet, totaal anders. Verzoend met hun God én met elkaar. En die opdracht blijft. Zo kan de Koning in ons midden wonen. Het kostte Hem zijn leven.
Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben. Wie niet liefheeft blijft in de dood. (1 Johannes 3:14)
Sybe de Vos
Het gedeelte dat deze week in de synagoge wordt gelezen is ‘Acharee Mot / Kedosjiem’ (Na de dood / Heiligen) en beslaat Leviticus 16:1-20:27. Tekst & illustratie © Sybe de Vos | 29 april 2023. Website: www.sjoeal.nl