Huizinga toonde passie voor de binnenvaart

Tineke Huizinga, demissionair minister van VROM en voorheen staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, is ,,bij uitstek iemand die gepassioneerd kan raken door haar werk (of geloof).”

In haar ijver voor de binnenvaart ,,had zij soms meer weg van een branchevertegenwoordiger dan van een bewindspersoon.” Dat vindt C.J. de Vries, directeur van Koninklijke Schuttevaer en secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart.

In een column op de website van Schuttevaer steekt De Vries de loftrompet over Huizinga, die de afgelopen drie jaar staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat was: ‘Tineke Huizinga behoort na drie jaar staatssecretarisschap op Verkeer en Waterstaat tot de club van ambassadeurs die een zekere passie hebben voor deze bedrijfstak.’

De Vries: ‘De binnenvaart vormde samen met het vraagstuk van de veiligheid van Nederland tegen het wassende water waarschijnlijk de leukere onderdelen van haar portefeuille, althans totdat het mis ging door de crisis. Maar ook daarna steunde zij de binnenvaart door dik en dun en ging regelmatig wat verder dan haar ambtenaren adviseerden. De passie van Tineke Huizinga voor de binnenvaart kwam het best voor het voetlicht op die momenten in de Tweede Kamer, waarbij de bewindsvrouwe, uitgedaagd door de oppositie, het opnam voor de binnenvaart. Op die momenten werd een beschermingswal rond de budgetten voor binnenvaart gebouwd.’

‘Ik heb zelfs meegemaakt dat Huizinga in onderdelen van haar pleidooi meer weg had van een branchevertegenwoordiger, dan van een bewindspersoon. Anderen zullen dit opvatten als een teken van zwakte en onvoldoende afstand tot de zaak houden. Maar wat is er mis met passie als je dat inzet voor een goede zaak? Binnen de ChristenUnie wordt zoiets juist zeer gewaardeerd.’

‘Concreet bracht Huizinga geld voor de binnenvaart in het laatje. Zij regelde dat het achterstallig onderhoud bij vaarwegen twee jaar eerder zou worden ingelopen (2016). Via Kamerleden van de ChristenUnie werden tussen neus en lippen, toen er ineens wat geld overschoot, de ombouw van de keersluis Zwartsluis tot schutsluis en het baggeren van de vaargeul naar Harlingen (Boontjes) geregeld. Er kwam een niet verplichte rijksbijdrage aan de nieuwbouw van de Wilhelminasluis in Zaandam, de nieuwbouw van de Beatrixsluis in Nieuwegein kreeg een duw, er kwam extra geld voor investeringen in binnenhavens en voor ladingwerving.’

‘En in het kader van de crisis werden de brancheorganisaties ruimhartig ondersteund. Ik kan het mis hebben, maar ik denk niet dat de binnenvaart bij minister Eurlings dezelfde aandacht zou hebben gekregen. Ook dat zullen we spoedig weten.’

28-03-2010
Samenleving
https://www/christenunie.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies