Nederlands Dagblad wijzigt formaat en beeldmerk en website

Op zaterdag 30 oktober verschijnt het Nederlands Dagblad in een kleiner en compact formaat (de zogenoemde berliner). De komst van berliner is volgens de krant vooral een kwalitatieve stap: een betere krant op een handzamer formaat. Daarnaast is het een kostenbesparing. Ook het beeldmerk en de website van de krant wijzigen.

foto © christelijknieuws.nl

Gaandeweg is gebleken dat de komst van de nieuwe krant ook een besparing betekent. Doordat het drukken van de krant goedkoper wordt, treedt in het kielzog van het berlinerproject een kostenreductie op.

De prijzen van de advertenties zullen stijgen. Het ND hoopt op deze wijze de krant gezond te krijgen.

Vorig jaar verkeerde het ND in zwaar weer. Er werd een megaverlies geleden van bijna 900.000 euro. ,,Inmiddels is duidelijk dat we de weg omhoog hebben hervonden.”

In Nederland lijden uitgevers onder de gevolgen van de economische recessie en de al langer gaande trend van ontlezing. De christelijke uitgever uit Barneveld onttrekt zich hier niet aan. Per saldo haakten in 2009 1000 abonnees van het Nederlands Dagblad af, tegen 600 het jaar ervoor. Als gevolg van de slechte advertentiemarkt werd in 2009 (op jaarbasis) een gat van 700.000 euro geslagen in de Nedaginkomsten.

Ook de website van het ND zal een vernieuwing ondergaan. Het Nederlands Dagblad heeft vergevorderde plannen om de toegang tot zijn website voor niet-abonnees grotendeels achter een betaalslot te plaatsen.

Om de drastische overgang van ‘gratis’ naar ‘betaald’ te kunnen financieren, heeft de krant een beroep gedaan op de tijdelijke susbidieregeling waarmee minister Ronald Plasterk innovaties in de perswereld wil stimuleren. Het ND streeft ernaar de betaalpoort tegelijk met de overgang van de papieren krant op het berliner formaat, per 30 oktober 2010, te realiseren.

Adjunct-hoofdredacteur Rinder Sekeris noemt het een illusie te denken dat alle nieuws gratis kan zijn. ,,Dat geldt zeker voor unieke, hoogwaardige en gespecialiseerde informatie. Professionele redacteuren kosten geld en dat verdien je niet terug met alleen advertenties op de website. Bovendien zit er iets onredelijks in dat ‘papieren abonnees’ wel, en digitale bezoekers niet voor ons materiaal moeten betalen.”

bronnen: verschillende artikelen ND

18-10-2010
Media
https://www.nd.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies