Geïnspireerd door het klassieke meesterwerk van Johann Sebastian Bach, maakte Henk Doest (foto) samen met Martin Brand een eigentijdse en Nederlandstalige passievoorstelling. Deze muziektheatervoorstelling vertolkt de Matthäus Passion op een geheel nieuwe wijze. In Hattem, Zwolle en in Andijk zelfs aangevuld met een koor! Maak kennis met Dichtbij Mattheüs.
© foto christelijknieuws.nl
In 1728 componeerde Bach één van zijn langste en bekendste composities: de Matthäus Passion. Op 15 april 1729, Goede Vrijdag, werd de Matthäus Passion voor het eerst uitgevoerd in de Thomaskirche in Leipzig. Nadien heeft de componist het stuk nog enkele keren aangepast, tot het in 1736 definitief af was. Na het overlijden van Johann Sebastian Bach raakte de Matthäus Passion, evenals zijn andere muziek, in de vergetelheid. Pas in het laatste kwart van de twintigste eeuw begon men weer met het uitvoeren authentieke werk van Bach.
Bach
Johann Sebastian Bach (1685-1750) wordt gezien als een van de grootste componisten uit de geschiedenis van de klassieke muziek. Als jongste zoon uit een zeer muzikale familie werd hij onder meer opgeleid als organist, violist en componist. Door veel te luisteren naar muziek van andere componisten raakte hij vertrouwd met de Franse, Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse stijlen. Deze invloeden zijn terug te horen in zijn eigen composities.
De eerste uitvoering van de Matthäus Passion in Nederland was in 1870, onder leiding van Woldemar Bargiel in Rotterdam. Amsterdam volgde vier jaar later met een uitviering door het Toonkunstkoor Amsterdam en het Parkorkest onder leiding van Johannes Verhulst. Nog steeds zingt dit koor ieder jaar op Goede Vrijdag de Matthäus Passion in het Concertgebouw in Amsterdam. De massale populariteit van de Matthäus Passion begon in 1899, toen de Nederlandse dirigent Willem Mengelberg een ingekorte versie van het stuk uitvoerde. Als reactie hierop begon de Nederlandse Bachvereniging in Naarden met het uitvoeren van het complete stuk. Tegenwoordig is de Matthäus Passion in de kerk van Naarden één van de best bezochte uitvoeringen en is een waar society evenement geworden. Naast het concert in Naarden zijn er ieder jaar in de passietijd vele tientallen uitvoeringen van de Matthäus Passion in het hele land te bezoeken.
De eerste Nederlandstalige versie van de Matthäus Passion werd in 1948 gemaakt door de dichter Jan Engelman. Jaren later schreef zanger en componist Jan Rot zijn eigen vertaling, die werd uitgevoerd door het Residentie Orkest, het Residentie Bachkoor en het Haags Matrozenkoor, gedirigeerd door Jos Vermunt. Het album van deze Nederlandstalige Mattheüspassie belandde in 2006 op nummer één in de mega-albumcharts. Na het succes van dit album begonnen Nederlandse dj’s als Joost van Bellen en Laidback Luke met het remixen van de Mattheüs Passion onder de noemer ‘Bach en Beats.’ Naast deze moderne ontwikkelingen, die soms nog maar weinig met het origineel te maken hebben, blijft ook de klassieke uitvoering onverminderd populair. De Stichting Meezing-Mattheüs organiseert sinds 1998 meezingconcerten met zowel de originele als de Nederlandstalige tekst van de Matthäus Passion. De voorstelling ‘Dichtbij Mattheüs’ is de laatste ontwikkeling op het gebied van eigentijdse interpretaties van de Matthäus Passion. Dichtbij Mattheüs is gecomponeerd door pianist Henk Doest en is in april van dit jaar te beluisteren in verschillende kerken en theaters in Nederland.
De muzikale carrière van Henk Doest begon bij het het klassieke orgel. Hij improviseerde veel en ging naar school om jazz en pop piano te studeren aan het conservatorium van Zwolle. Ook kreeg hij privé-lessen bij Rob van Bavel. Door zijn activiteiten met jazz kwam hij in aanraking met andere stijlen, zoals Black American Gospel muziek, waar hij meer geïnteresseerd in raakte. Hij speelde (en speelt nog steeds) met verschillende koren van Edith Casteleyn en reisde ook naar Los Angeles en Nigeria om die muziek te spelen.
Tegenwoordig is hij ook betrokken bij de progressieve rock muziek van Neal Morse (live cd en dvd; Europese tour), en in de muziek van de band Newday. De muziekstijl van Newday is een combinatie van soul, jazz en pop. Veel liedjes van Newday zijn door Henk geschreven.
Henk is tijdens de voorstellingen van Dichtbij Mattheüs pianist, maar hij is bovendien belangrijk voor het project als creatief brein achter de voorstelling.
Martin Brand (1980) is een veelzijdige artiest. Hij is werkzaam als gospelzanger, spreker, theaterdocent en dirigent. De afgelopen jaren verzorgde hij honderden optredens door heel Nederland. Als zanger werkte hij aan verschillende tv-programma mee. Hij schreef tientallen Nederlandstalige luisterliedjes die uitkwamen op vijf albums.
Martin studeerde klassieke en lichte zang bij diverse docenten. Hij studeerde aan de faculteit Drama en volgde workshops aan onder andere de Kleinkunst Academie in Amsterdam. Door het spelen in vele musicals ontdekte hij zijn visie: ‘een verhaal zingend dichtbij brengen’. Ook scheef hij eigen theaterstukken en regisseerde toneelgroepen.
“Deze versie van het bekende stuk zal verrassend dichtbij komen. Mijn wens is dat de bezoekers door deze voorstelling worden meegenomen en een avond vol verwondering en verschillende opeenvolgende emoties zullen beleven.”
Talitha Nawijn woont in Zwolle. Ze studeerde aan het conservatorium en nadat ze in 1992 winnares is van de EO-talentenjacht, wordt ze zangeres bij de Ronduit Praise Band. Nadat ze dit zeven jaar gedaan heeft, wordt ze het muzikale gezicht van de klezmerband Mazzeltov, wat ook zeven jaar optreden betekend. Op dit moment is ze actief in verschillende muzikale projecten als zangeres, coach en dirigent.
Aan Dichtbij Mattheüs voegt Talitha haar warme stemgeluid toe als één van de zangeressen.
Van jongs af aan had Larissa Baak al een passie voor zingen. In haar tienerjaren zong ze al in verschillende bandjes, en op haar achttiende werd ze toegelaten tot het conservatorium in Zwolle. Na het afronden van haar conservatoriumopleiding hield Larissa zich bezig met diverse projecten, waaronder het dirigeren van koren en het geven van zangles.
In 2003 richtte ze samen met Henk Doest de band Newday op. Vorig jaar kwam hun tweede album uit: ‘This is were I belong’. Larissa Baak geeft nog steeds zangworkshops, en treedt daarnaast door het hele land op met Newday.
Jaap Kramer (1979) werd geboren op Urk en groeide op in een muzikale omgeving. Zijn ouders zongen als solisten bij enkele koren, hierdoor raakte hij als kind al vertrouwd met muziek. Op twaalf jarige leeftijd begeleide hij de gemeentezang op het orgel. Hij kreeg les van Harry Hamer, die hem stimuleerde in zijn verdere ontwikkeling. Dit resulteerde mede in de keuze om naar het conservatorium in Zwolle te gaan om klassieke orgel te gaan studeren. Zijn studie krijgt gevolg en hij kan voorzien in zijn levensonderhoud met muziek. Hij werkt hierbij veel samen met Martin Brand.
Zowel de zang als het toetsenwerk van Jaap zijn te horen tijdens de voorstellingen van Dichtbij Mattheüs.
Peter Doest (1982) was al van jongs af aan gefascineerd door trommels. Op den duur was dit niet meer genoeg en werd er overgeschakeld naar het drumstel. In zijn middelbare schoolperiode deed hij zijn eerste serieuze ervaring op door op verschillende plaatsen op te treden. Vervolgens besloot hij op 19 jarige leeftijd het conservatorium te volgen, dat hij in 2007 succesvol afrondde.
De passie van Peter gaat verder dan alleen het bespelen van drums, wat blijkt uit het feit dat hij drumles geeft en zijn eigen winkel heeft in tweedehands drums en bekkens.
De drums zijn tijdens Dichtbij Mattheüs dan ook in handen van Peter Doest.
Van jongs af aan heeft Mark Dekkers een voorliefde voor muziek. Al op de lagere school speelde hij in een bandje nummers van Herman Brood na, met een eigenhandig gefabriceerde elektrische gitaar met snaren van paktouw en een drummer op zijn ‘Omo’ drumkit. Op zijn 14de begon het ‘echte’ werk met een ‘Beatle’-coverbandje waarmee ook eigen nummers werden geschreven en op zijn 16de kwam hij in een Antilliaans dans- en showorkest terecht waarmee hij door het land trok en twee LP’s opnam.
Nadat Mark een paar jaar gewerkt heeft als reclametekenaar besluit hij zich toch toe te gaan leggen op zijn grote passie: muziek. In 1989 doet hij met succes toelating aan het Hilversums Conservatorium, hoofdvak basgitaar(LM) en bijvak contrabas Op het conservatorium legt Mark diverse contacten en komt zo bij de Ronduit Praiseband terecht waarmee hij in vijftien jaar zo’n beetje alle kerken en sporthallen in Nederland aandoet.
28-03-2011
Muziek
https://www.dichtbijmattheus.nl