Sinds kort rijden er splinternieuwe trams door de stad Jeruzalem. Er worden nog geen passagiers vervoerd, de zitplaatsen in de trams zijn zelfs nog geheel in plastic folie ingepakt. Het stadsbestuur wil de inwoners en het verkeer van Jeruzalem zo eerst laten wennen aan de snelle en geruisloze sneltram.
© foto en tekst christelijknieuws.nl
Een apart gezicht, een lege tram met alleen een bestuurder. Met grote regelmaat ruist de tram door het drukke verkeer van Jeruzalem. Ultramoderne technieken zijn toegepast om in de toekomst het verkeer in de stad te optimaliseren.
Bijna 10 jaren is er gewerkt aan een tramlijn met een lengte van zo’n 15 kilometer. De verwachting is dat de tram straks elke dag bijna een half miljoen passagiers zal vervoeren. De tramlijn loopt van west naar oost en voor een gedeelte door Palestijns gebied.
Midden op de route is een bijzondere brug gebouwd, special voor deze sneltram. De vergelijking met de Erasmusbrug in Rotterdam is snel gemaakt. Tussen de gebouwen ziet men een ruim honderd meter hoge, witte pyloon met een set van 66 staaldraden. Het is de Snarenbrug, ontworpen door Santiago Calatrava, ook wel de Harp van David genoemd, mede omdat de Spaanse architect had gezegd dat hij bij het ontwerpen was geïnspireerd door het bijbelboek Psalmen.
De 350 meter lange brug is een cruciale schakel in de sneltramlijn van Jeruzalem. Bijzonder is dat er een draaiing in het spoordek zit om de tram een bocht te kunnen laten maken. Als de sneltram definitief gaat rijden, fungeert de brug als nieuwe toegangspoort van de stad Jeruzalem.
Met de brug wil het stadsbestuur onderstrepen dat Jeruzalem niet alleen een historische, oude stad is met muren en religieuze monumenten, maar ook een stad die naar de toekomst kijkt.
20-05-2011
Buitenland