Landelijk onderzoek geefklimaat rond goede doelen onder christenen

De stichting CCP (Christelijk Charitatief Peil) heeft voor de derde keer een groot onderzoek verricht naar het geefklimaat onder christenen. De resultaten zijn vandaag gepresenteerd aan de 16 deelnemende organisaties. In 2010 gaf 96% van de christenen geld aan goede doelen, 12 % van daarvan verwacht in 2011 minder geld te geven dan in 2010. Bovendien is in 2011 een minder groot deel bereid de gift automatisch af te laten schrijven.

Net als vorig jaar kunnen gezondheidsdoelen en zending & evangelisatie op de grootste bijdrage rekenen. Hierbij is het belangrijker geworden of een organisatie ook in bezit is van het CBF-keurmerk. Eenderde van de respondenten wil goede doelen ook op een andere manier dan financieel steunen.

Een en ander blijkt uit het Christelijk Charitatief Peil 2011, het jaarlijkse onderzoek naar naamsbekendheid, imago van en geefklimaat rond christelijke goede doelen onder christenen (PKN, orthodox-gereformeerden, bevindelijk gereformeerden, evangelischen). Dit is het derde achtereenvolgende jaar dat dit onderzoek is uitgevoerd.

De traditionele gezondheidsdoelen, KWF Kankerbestrijding, het Rode Kruis en de Hartstichting zijn ook onder christenen het meest bekend. Van de christelijke goede doelen zijn Kerk in Actie, Dorcas en Woord & Daad het meest bekend onder christenen.

De voorkeuren in het geefgedrag in 2011 geven hetzelfde beeld als in 2010. Ook nu geven christenen het meest aan gezondheidsdoelen. Als 100 euro verdeeld mag worden, komt € 31 terecht bij gezondheidsdoelen, € 21 bij ontwikkelingshulp en € 20 bij zending en evangelisatie. Binnen de vier onderzochte stromingen (PKN, orthodox, bevindelijk, evangelisch) blijken behoorlijke verschillen. Evangelischen geven bij voorkeur aan zending en evangelisatie (€ 40 van de € 100). Orthodoxen en bevindelijken geven meer dan in 2010 aan zending & evangelisatie, maar duidelijk minder dan evangelischen: respectievelijk € 31 en € 33.

Net als in 2010 is gevraagd 100 euro te verdelen over organisaties die verschillen in identiteit: duidelijk christelijk, christelijke achtergrond, algemeen/neutraal. Er blijken duidelijke verschillen tussen de stromingen. Voor orthodoxen, bevindelijken en evangelischen telt de duidelijk christelijke identiteit veel zwaarder en dus krijgen die doelen van hen een substantieel groter deel (€ 45- € 55) dan van de PKN-ers (€ 33). Overigens krijgen doelen met een christelijke achtergrond, die dus wat minder uitgesproken christelijk zijn, het minste geld van christenen. Het lijkt erop dat de herkenbaarheid als (niet) christelijke organisatie minstens zo belangrijk is als het feit of het wel of geen christelijke organisatie is.

Een artikel in het kerkblad (30%), een acceptgiro in de brievenbus (29%) of een tv-actie (28%) zijn voor christenen de manieren waarop ze op het idee worden gebracht om een gift te geven. Welke organisatie die gift krijgt wordt, net als vorig jaar voornamelijk bepaald door betrouwbaarheid en professionaliteit. Dit is voor respectievelijk 85% en 70% van de christenen heel belangrijk. Ten opzichte van vorig jaar is het bezit van het CBF-keurmerk gegroeid in gewicht, van 43% naar 58%.

Ongeveer de helft van de christenen geeft bij voorkeur incidentele giften. Ongeveer een kwart geeft het liefst structureel en een kwart combineert beide vormen. De deurcollecte blijft onverminderd hoog scoren: 98% heeft hier aan. De voorkeur om zelf de regie houden in het geven groeit: van 38% in 2010 naar 47% in 2011. Verrassend genoeg daalt het aantal mensen dat via on-line doneren goede doelen steunt en stijgt het aantal gevers per sms: van 5 naar 11%

De animo om op een andere manier te steunen is groot: ongeveer eenderde deel van de christenen wil dit wel en 38% staat er voor open. Men denkt dan aan vrijwilligerswerk, collecteren of het inbrengen van eigen kennis en expertise.

Deelnemers aan het onderzoek in 2011 waren Bartimeus Sonneheerdt, Compassion, De Hoop, De Verre Naasten, Dorcas, Edukans, EO Metterdaad, Kerk in Actie, MAF, Open Doors, Red een Kind, TEAR, Woord en Daad, World Vision, Wycliffe en ZOA.

Het Christelijk Charitatief Peil is een initiatief van Christal Teleservice en IDD en wordt inhoudelijk begeleid door Kaski, onderzoek en advies over religie en samenleving, te Nijmegen.

08-09-2011
Media
https://www.christelijkcharitatiefpeil.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies