De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft onlangs onderzoek gedaan naar het dalende vertrouwen van Nederlanders in goede doelen. Dit onderzoek gaat over goede doelen in het algemeen, maar ook de christelijke goede doelen kunnen dit onderzoek ter harte nemen. ‘Christelijke Goede doelen moeten relevant en zichtbaar zijn.’ Marco Boers zei dit onlangs op Groot Nieuws Radio in een interview met Hanno Janse over het imago van goede doelen.
Foto: Medewerkers van World Vision krijgen instructies tijdens de pinksterconferentie Opwekking. World Vision is een van de grotere christelijke hulporganisatie. De laatste jaren groeien de christelijke hulporganisaties, ondanks de crisis, mogelijk mede door de professionalisering die plaats heeft gevonden.
Opleidingen voor medewerkers moeten goede doelen sector verder professionaliseren. En de kwaliteit van het bestuur van goede doelen organisaties heeft grote invloed op het vertrouwen van donateurs. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Vertrouwen in fondsen en de sector filantropie’ dat staatssecretaris Fred Teeven dinsdag 26 juni in ontvangst nam.
Om de kwaliteit van de goede doelen sector verder te professionaliseren moet er daarom meer aandacht komen voor opleidingen filantropie. De werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam pleit daarvoor samen met de Stichting KSBW en Geven in Nederland. Gedrieën hebben zij een aantal opleidingen voor filantropie opgezet aan de VU.
Nederlanders hebben de laatste jaren steeds minder vertrouwen in goede doelen, blijkt uit het onderzoek van de VU en het Nederlands Donateurspanel. Dat is zorgwekkend, vindt VU-hoogleraar filantropie Theo Schuyt: “Door stevige overheidsbezuinigingen zal een groter beroep worden gedaan op donateurs, maar zij maken in economisch onzekere tijden opnieuw een afweging waar ze hun geld aan uitgeven. Daarom is het herwinnen van het donateursvertrouwen de komende jaren essentieel voor de goede doelen sector.”
De kwaliteit van het bestuur van goede doelen heeft de grootste invloed op het vertrouwen van donateurs. “Donateurs eisen dat goede doelen zich verantwoorden over hun doelmatigheid, bestedingen, impact, salarissen en werkwijze. Kunnen de bestedingen beter en effectiever, is het vermogensbeheer op orde, zijn de bestuursleden competent? Opleidingen vormen de basis van een betrouwbare en professionele goede doelen sector,” aldus Schuyt. “Wij willen dat de komende jaren samen met de filantropiesector en de overheid verder uitbouwen.”
Om goede doelen verder te professionaliseren is volgens Schuyt kennis uit de wetenschap nodig. “Door universiteiten onderzoek te laten doen kunnen goede doelen hun verhaal wetenschappelijk onderbouwen,” zegt Schuyt. “Daarmee kunnen ze aantonen op welke manier ze het geld van donateurs het beste besteden. Eenduidige en helder communicatie daarover naar de maatschappij heeft een sterk legitimerend effect, waardoor het vertrouwen zal toenemen.”

Dit onderzoek gaat over goede doelen in het algemeen, maar ook de christelijke goede doelen kunnen dit onderzoek ter harte nemen.
‘Christelijke Goede doelen moeten relevant en zichtbaar zijn.’ Marco Boers zei dit onlangs op Groot Nieuws Radio in een interview met Hanno Janse over het imago van goede doelen. Het Leger Des Heils heeft als hulporganisatie de beste reputatie volgens een onlangs gehouden onderzoek onder christelijke goede doelen.
Boers: ‘Dat is ook niet zo verrassend, want het Leger Des Heils heeft een grote bekendheid in alle christelijke denominaties en ver daarbuiten. Kerk in Actie scoort ook hoog, beide organisatie worden door breed christelijk Nederland gedragen en gesteund.’
Marco Boers zei dit in het radioprogramma ‘De dag van Vandaag’ op Groot Nieuws Radio. Boers is directeur van IDD, een bureau dat actief is in het ontwikkelen en uitvoeren van creatieve concepten voor communicatie. Boers is specialist op het gebied van fondsenwerving voor goede doelen en helpt diverse christelijke organisaties daarbij.
Op de vraag van Janse of het imago van een hulporganisatie van belang is antwoordde Boers: ‘Wij doen met de stichting Christelijk Charitatief Peil CCP jaarlijks een onderzoek naar de naambekendheid, imago en waardering van een 20-tal goede doelen. Het is van belang om als organisatie te weten waar je staat en of je je achterban en de doelgroep bereikt en goed kent. Vaak gaat het dan over de identiteit van je organisatie.’
‘Relevantie en zichtbaarheid zijn sleutelwoorden voor goede doelen’ volgens Boers. ‘Maar ook dat wat ik doe om mij achterban te bereiken en hoe transparant ik daarin als organisatie ben. In onze tijd vervagen de grenzen steeds meer tussen de verschillende organisaties. Meer dan ooit is van belang dat je weet waar je zelf staat en hoe je dat communiceert.
‘Voor veel Nederlanders hang er een negatieve sfeer van ‘de strijkstok’ rond de goede doelen. Daarom is transparantie van je organisatie belangrijk. Geef openheid en wees eerlijk. Komt het geld op de plek terecht en kun je daar als donateur op vertrouwen, dat is een kernvraag die je als christelijke organisatie moet beantwoorden.’
redactie christelijknieuws.nl
© Henk-Jan Oudenampsen
26-06-2012
Hulpverlening
https://www.vu.nl