Nieuwe Alpha-campagne speelt in op actualiteit

“Net als in de afgelopen jaren, voeren we in januari actief campagne om de Alpha-cursus bekend te maken in Nederland,” zegt Jan Bakker, directeur Alpha-cursus Nederland. “Nieuw dit jaar is dat onze A0-posters op een groot aantal toplocaties hangen. Daarnaast voeren we, voor het eerst in onze geschiedenis, een grootschalige onlinecampagne die op een grappige manier inhaakt op actuele gebeurtenissen.”

Op 2500 plaatsen door heel Nederland hangen ze weer; de opvallende blauwe Alpha-posters. In Amsterdam hangen ze dit jaar op toplocaties hangen, zoals het Centraal Station, Rokin en de Kalverstraat. Duizenden mensen passeren dagelijks de posters en worden even stilgezet bij de veelgestelde levensvraag: ‘Is er meer?’.

Jan Bakker: “Al een aantal jaren promoten we samen met honderden Alpha-teams de Alpha-cursussen die in januari van start gaan. We doen dat met behulp van spandoeken, advertenties, flyers en posters. Daarnaast nu dus een grootschalige onlinecampagne die prikkelend inspeelt op de actualiteit. Het is leuk om te zien dat de campagne enorm aanslaat. Het bereik is groot.” Uit onderzoek van Blauw Research bleek onlangs dat 25% van de Nederlanders rondloopt met levensvragen en actief op zoek gaat naar antwoorden. Bakker: “En waar beginnen veel mensen hun zoektocht? Op internet. Daar willen we dus duidelijk zichtbaar zijn.

De bekende ‘huisje, boompje, beestje’-pictogrammen lenen zich goed voor variaties op het thema ‘Is er meer?’. Bakker: “Vorige week hebben we bijvoorbeeld direct gereageerd op mediahypes rondom de recordfile en het wielrentumult. Ook de kou en sneeuw leverden al leuke plaatjes en filmpjes op.

Met een liedje en grappige foto’s spelen we in op Blue Monday. Het is ontzettend leuk om op deze manier met het nieuws bezig te zijn en het op een ludieke manier te verbinden aan Alpha.”

Uit de campagnestatistieken blijkt dat de campagne online enthousiast opgepakt wordt. Inmiddels verspreiden ruim tweehonderd mensen de plaatjes en filmpjes die op www.teamalpha.nl geplaatst worden via Facebook en Twitter. Het aantal deelnemers groeit dagelijks met tientallen. Naar schatting hebben nu al ruim 42.000 mensen de Alpha-cursus online voorbij zien komen. Het meest populaire was tot nu toe de afbeelding over de recordfile.

Jan Bakker: “Onze promotiecampagne is erop gericht om mensen te laten nadenken over de levensvraag: ‘Is er meer?’ Deze en andere levensvragen kunnen ze kwijt op de Alpha-cursus. In januari gaan honderden Alpha-cursussen van start. Heel veel Alpha-teams staan te popelen om nieuwe cursisten te ontvangen. Daarom zetten we deze campagne in om op een opvallende en eigentijdse manier mensen uit te nodigen voor een Alpha-cursus bij hen in de buurt. We hopen en verwachten dat er hierdoor veel nieuwe cursisten op de Alpha-cursus afkomen.”

– In Nederland hebben ruim 205.000 mensen de Alpha-cursus gevolgd. Dat is meer dan 1 % van de Nederlandse bevolking

– De Alpha-cursus wordt op circa 800 plaatsen gegeven

– Het gemiddeld aantal deelnemers was 12 in 2012. Meer dan de helft daarvan is niet christelijk

– Uit onderzoek blijkt dat ruim 18 % van de Nederlandse bevolking de Alpha-cursus kent

– Wereldwijd zijn er ruim 55.000 Alpha-cursussen gegeven in 164 landen en in 112 verschillende talen.

– Ruim 18 miljoen mensen hebben een Alpha-cursus gevolgd.

Marleen van der Hoeven
© Alpha-cursus
21-01-2013
Evangelisatie
https://www.alpha-cursus.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies