Sponsorprogramma Compassion heeft grote impact

Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het kindsponsorprogramma van Compassion werkt en een positief verschil maakt. De econoom en hoogleraar Prof. Wydick rondde in april 2013 zijn onderzoek af en publiceerde de resultaten in het Journal of Political Economy.

Compassion hanteert een unieke aanpak in kindsponsoring, waarbij alle ondersteunde kinderen individueel holistische hulp ontvangen. Wydick concludeert dat het kindsponsorprogramma van Compassion zeer goede resultaten oplevert.

Prof. Wydick wilde de effectiviteit van kindsponsorprogramma’s onderzoeken, omdat er jaarlijks wereldwijd zes miljard dollar aan gedoneerd wordt, maar er geen statistisch bewijs was of deze programma’s goed werken. Wydick wilde aanvankelijk de kindsponsorprogramma’s van meerdere organisaties onderzoeken, maar alleen Compassion besloot mee te doen. De onderzoeksresultaten gaan dan ook specifiek over het kindsponsorprogramma van deze organisatie. Het onderzoeksteam verrichtte onder leiding van Bruce Wydick twee jaar lang onderzoek onder 10.144 volwassenen die tussen 1980 en 1992 door het kindsponsorprogramma werden ondersteund, en vergeleek de uitkomsten met leeftijdgenoten uit dezelfde gemeenschappen die geen hulp hadden ontvangen.

Het onderzoek richtte zich op kinderen in Bolivia, Guatemala, India, Kenia, de Filipijnen en Uganda. ‘Compassion-kinderen’ blijven gemiddeld één tot anderhalf jaar langer op school, maken 27-40% meer kans om een middelbare schoolopleiding af te ronden en maken 50-80% meer kans om een universitaire opleiding af te ronden. Zij hebben 14-18% meer kans op betaald werk, 35% meer kans op een kantoorbaan en 63% meer kans om zich als leraar te ontwikkelen. Ook op het gebied van leiderschap ontwikkelen ‘Compassion-kinderen’ zich positief: zij maken 30-75% meer kans om zich te ontwikkelen als leiders in hun gemeenschap en 40-70% meer kans om zich te ontwikkelen als kerkleiders.

Wydick: “Compassion richt zich op de sociale, geestelijke én emotionele ontwikkeling van ieder kind. Die aanpak is uniek. Het schrijven van brieven speelt hierin een hele belangrijke rol. Door het contact met de sponsor voelt het kind zich geliefd en belangrijk. Momenteel zijn we bezig met follow-upstudies onder gesponsorde kinderen. We meten juist op sociaal, geestelijk en emotioneel gebied de impact van het Compassion-programma. Naar mijn mening zijn deze resultaten de reden dat gesponsorde kinderen als volwassenen aan de gevolgen van armoede weten te ontsnappen. Armoede is niet alleen om je heen, maar zit vooral in je hoofd. Juist door een interne verandering boek je resultaat. Een veranderd kind, verandert zijn of haar gemeenschap.”

Prof. Bruce Wydick is hoogleraar economie en internationale studies aan de Universiteit van San Francisco en is gastdocent aan Harvard en Princeton. Hij doceert verschillende vakken, waaronder: ontwikkelingseconomie, internationale economie en micro-economie. Hij was adviseur bij de Wereldbank en publiceerde meer dan een dozijn wetenschappelijke artikelen in bijvoorbeeld het gerenommeerde Journal of Development Economics.

Compassion biedt kinderen kans op een leven zonder armoede. Ieder kind dat door een sponsor wordt ondersteund, wordt opgenomen in een Compassion-project dat door een lokale kerk met lokale medewerkers wordt uitgevoerd. Wereldwijd worden er via Compassion momenteel ruim 1,4 miljoen kinderen in 26 ontwikkelingslanden ondersteund, waarvan er meer dan 1,25 miljoen worden gesponsord. Compassion selecteert kinderen voor haar programma’s op basis van de armoedesituatie, ongeacht (religieuze) achtergronden en etniciteit. De organisatie werkt in Latijns-Amerika, Afrika en Azië.

Martijn Moens
Tobias Huizing
12-09-2013
Hulpverlening
https://www.compassion.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies