Een gesprekje in de Bijbelstand met Peter

Peter is een vriendelijke man van een jaar of 40. Hij heeft niks met God. ‘Maar ik heb er wel respect voor.’ Respect voor God? Ik vraag hoe hij dat bedoelt, en Peter legt uit: ‘Mijn collega is gelovig. Die heeft echt veel met God. En weet je, mijn gesprekken met hem zijn altijd anders dan met andere collega’s.

Ik vloek nu minder

Hij vraagt elke maandag hoe mijn zondag was, en dan vertelt hij ook over de zijne. En wat ik nooit voor mogelijk had gehouden: ik vloek nu minder. Heel diep van binnen verandert er iets bij mij.’ Hij schrikt zelf van wat hij zegt, en voegt er snel aan toe: ‘Maar ik geloof niet hoor. Hoewel ik wel merk dat ik anders begin te denken. Vroeger dacht ik alleen na over de vraag of ik nog een pilsje zou nemen. Maar nu denk ik na over echte dingen. Mijn collega is zo anders dan alle andere mensen die ik ken. En hij heeft zoveel respect voor mij en ik voor hem, dat het altijd fijn is om met hem te praten.’

Mijn collega is zo anders dan alle

andere mensen die ik ken.

Of God bestaat, daar is Peter nog niet uit. ‘Want als je om je heen kijkt en deze wereld ziet…’ In de minuten die volgen, blader ik met hem door het boekje ‘Gods cadeau voor jou’. Dat boekje begint bij het mooie plan van God voor de mensen, maar vertelt ook heel eerlijk over de kloof die tussen ons en God ontstaan is door de zonde. Dat verklaart een hoop van de wereld zoals Peter die om zich heen ziet… Maar er is goed nieuws! Jezus heeft de kloof overbrugd om ook Peter het leven te geven zoals God dat voor ogen had: een leven in relatie met God. ‘Wat vind je ervan, Peter?’ Hij vindt het een duidelijk verhaal en vraagt of hij het boekje mee mag nemen. ‘Dan ga ik het eerst nog eens rustig lezen en er daarna met mijn collega over praten.’

Hij vindt het een duidelijk verhaal en vraagt

of hij het boekje mee mag nemen.

Jouw collega

Peter kan zomaar jóuw collega zijn. Misschien zakt de moed je soms in de schoenen omdat je denkt dat het zo weinig zin heeft om over jouw geloof te praten met de mensen om je heen. Maar waar jij wellicht moedeloos wordt, kan het zijn dat er van binnen bij de ander de conclusie getrokken wordt: jij bent anders dan alle andere mensen die ik ken.

Misschien denk je bij het lezen aan jouw collega/buurvrouw met wie je nog nooit over Jezus hebt gesproken omdat je simpelweg niet weet hoe je moet beginnen. Peters collega vraagt elke maandag hoe de zondag van Peter was, en vertelt vervolgens ook over de zijne. Bruikbare tip!

Warme interesse

Het kan ook zomaar zo zijn dat jij je juist herkent in Peter. Dat je contact hebt met iemand die bij Jezus hoort, terwijl je zelf niet echt gelovig bent. Dat je aangetrokken wordt door de warme interesse die je proeft, terwijl je ondertussen worstelt met dingen die je ervan weerhouden om te geloven. Ik zou jou willen vragen: wat houdt je tegen? Je mag je reactie sturen naar emke@godscadeauvoorjou.nu

Emke de Jager-Kramer

Emke de Jager-Kramer is getrouwd met Richard, ze wonen in Alphen aan den Rijn en hebben drie kinderen. Emke en Richard zijn al jaren samen fulltime bezig met de Bijbelstand, een evangelisatieproject waarbij ze op tal van consumentenbeurzen aanwezig zijn met een informatieve stand over het christelijk geloof. Richard is actief achter de schermen, hij is verantwoordelijk voor de opbouw en logistiek, Emke vind je normaal gesproken in de stand op de beursvloer in gesprek met bezoekers. Maar door de coronacrisis is alles stopgezet. Via deze serie artikelen op christelijknieuws.nl krijgen we een inkijkje in het bijzondere werk dat ze voor de Heere mogen doen.

Emke de Jager
© Henk-Jan Oudenampsen
27-03-2021
Evangelisatie
https://www.bijbelstand.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies