MENU
Kerken kunnen het internet effectiever inzetten

Kerken kunnen het internet effectiever inzetten

26 jan

Tijdens de coronapandemie is bijna 22% van de christenen het geloof in God kwijtgeraakt. Dat blijkt uit een groot onderzoek in Duitsland waarvan de resultaten eerder deze maand werden gepubliceerd in het Journal of Religion and Health. Berichten uit Nederland duiden er op dat het kerkbezoek na de lockdowns tot wel 25% is afgenomen.

Er lijkt sprake te zijn van een flinke ‘shake-out’, een ontwikkeling die al werd voorzien in het trendrapport ‘De toekomst van kerk en zending’, in de zomer van 2020 gepubliceerd door bureau Christian Trendwatcher en koepelorganisatie Missie Nederland. Een van de oorzaken is de afnemende verbinding die mensen met hun kerk ervaren door de lockdown en afstandsmaatregelen.

“Veel kerken zijn in de lockdown gaan live streamen en zoomen en zagen ‘online’ vooral als een tijdelijke noodoplossing tot we weer terug konden keren naar de vertrouwde fysieke samenkomsten,” zegt onderzoeker Marc van der Woude, auteur van het trendrapport. “Een veelgehoord argument hiervoor is dat online kerkdiensten de fysieke ontmoeting en verbinding niet kunnen vervangen. Hoewel hier natuurlijk een kern van waarheid in zit, hebben kerken de ontmoetings- en verbindingsmogelijkheden van het internet ook nauwelijks effectief ingezet. Als je alleen streamt, is dat eenrichtingsverkeer en mis je de echte kracht van online: participatie, interactie en cocreatie. Het internet kan ook goed missionair worden ingezet.”

“Een ander misverstand is dat het inzetten van het internet zou betekenen dat dan álles online moet. De echte uitdaging is juist het vinden van een optimale synergie van online en offline, waarbij nieuwe hybride vormen worden gevonden,” aldus Van der Woude.

Om kerken en missionaire organisaties hiermee te helpen aan het begin van het nieuwe jaar, heeft Christian Trendwatcher een e-cursus ontwikkeld.

Deze minicursus ‘De Online Kerk’ is vorig jaar met leidinggevenden uit tientallen kerken en missionaire organisaties proefgedraaid. Zij gaven de cursus gemiddeld een 8, de feedback was erg positief. In de e-cursus leren deelnemers in 7 weken hoe ze het internet effectiever kunnen inzetten. De belangrijkste inzichten in online kerk-zijn, online marketing en digitaal missionair pionieren zijn overzichtelijk bij elkaar gebracht. “Deze cursus wil vooral het paradigma, de mindset overdragen,” aldus Van der Woude, zelf een digitale pionier.

De volgende onderwerpen komen aan bod: hoe het internet de kerk verandert, waarom livestreams het (enige) antwoord niet zijn en de toekomst hybride is, de 3 sleutels voor online succes, en missionaire ideeën testen met Lean Start-up. De bijdrage voor deelname aan deze e-cursus is 70 euro. Er kan op elk gewenst moment worden gestart. Deelnemers ontvangen als bonus / studiemateriaal tevens 5 inspirerende e-boeken met de beste inzichten van over de hele wereld.

Datum: 26 januari 2022
Auteur: Emerge Media
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen
Website: http://www.hetnieuwekerken.nl

Dit artikel delen:

Gerelateerde artikelen:

1 juli 2020 De Coronacrisis en de toekomst van kerk en zending

Meer nieuws: