MENU
visual
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion
Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion

Indrukwekkend concert van toonkunstkoor Caecilia met orkest Phion

19 nov

Vrijdag 18 november vond in theater De Spiegel in Zwolle het najaarsconcert plaats van Toonkunstkoor Caecilia samen met het regionale orkest Phion. Deze avond werden twee mooie klassieke werken ten gehore gebracht: het Stabat Mater van Joseph Haydn en de bekende Krönungsmesse van Wolfgang Amadeus Mozart.

De afgelopen maanden is er intensief gestudeerd onder leiding van dirigent Iassen Raykov, ondersteund door de kundige pianobegeleiding van Eva van den Dool. De begeleiding werd verzorgd door het geweldige regionale orkest Phion, Orkest van Gelderland en Overijssel, waarmee ze al vele succesvolle uitvoeringen hebben mogen verzorgen. Vier professionele solisten werkten mee aan het concert: Kristen Witmer (sopraan), Lieke Geraats (alt), Stefan Kennedy (tenor) en Roele Kok (bas).

Hoogtepunt van de avond was het laatste nummer van uit de Krönungsmesse van Wolfgang Amadeus Mozart: Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis. Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem. (Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, ontferm U over ons. Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, geef ons vrede.)

Phion - Hét orkest van Gelderland en Overijssel
Het Orkest van Gelderland en Overijssel, nu Phion genaamd, is een eigentijds symfonieorkest met een sterke verankering in de provincies Gelderland en Overijssel. Het orkest voorziet op vernieuwende wijze in de behoefte aan klassieke muziek en muziekeducatie.
Thuisbasis is het Muziekcentrum in het Nationaal Muziekkwartier in Enschede. Vaste speelplaatsen zijn onder andere Zwolle, Deventer en Enschede.
In toenemende mate worden naast de reguliere concerten andere activiteiten ontplooid. De flexibiliteit die dat oplevert wordt als verfrissend ervaren en biedt talrijke kansen voor de toekomst. Bij Phion werken ongeveer 80 parttimers.

caecilia

Iassen Raykov - dirigent
Iassen Raykov, sinds 2018 onze dirigent, is een zeer veelzijdig musicus. In zijn geboorteland Bulgarije studeerde hij piano, onder meer bij Dimo Dimov aan het Staatsconservatorium in Sofia. Hij vervolgde zijn pianostudie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Gert Jan Vermeulen en Marcel Baudet en studeerde daarnaast koordirectie bij Jos Vermunt, Daniël Reuss, Hans van den Hombergh en Jos van Veldhoven, en orkestdirectie bij Kerry Woodward aan het ArtEZ-conservatorium in Enschede.

Eva van den Dool - pianiste en repetitiebegeleider
Eva van den Dool (Zutphen, 1980) is sinds een jaar vaste pianiste bij Toonkunstkoor Caecilia. Zij volbracht de bachelor- en masteropleiding klassiek piano bij Sepp Grotenhuis en Frank van de Laar aan het ArtEZ Conservatorium van Zwolle en volgde masterclasses bij o.a. Igor Roma, Ronald Brautigam, Jean-Philippe Collard en Muza Rubackyte.

caecilia

Kristen Witmer - sopraan
De Amerikaans-Koreaanse sopraan Kristen Witmer is geboren en getogen in Japan. Tijdens haar studie aan de Tokyo University of Art won ze meerdere belangrijke prijzen in Japan, waaronder Japanischer Mozart Musikwettbewerb. Na haar afstuderen in Tokyo ontving Kristen een prestigieuze studiebeurs waardoor zij een masteropleiding Oude Muziek kon volgen aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

caecilia

Lieke Geraats - mezzosopraan
Lieke Geraats studeerde klassieke zang bij Harry van Berne aan het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Ze volgde masterclasses bij Margreet Honig, Jard van Nes en Anne Klare. Momenteel wordt zij gecoacht door Heleen Koele. Met pianiste Hanke Scheffer vormt zij een liedduo en nam zij deel aan masterclasses van o.a. Marien van Nieukerken, Thomas Oliemans en Irene Maassen.

caecilia

Stefan Kennedy - tenor
De Engelse tenor Stefan Kennedy studeerde in zijn thuisland aan het Clare College en in Nederland aan de Dutch National Opera Academy en de Royal Academy of Music. Nu woont hij in Nederland, waar hij studeert bij Margreet Honig.

caecilia

Roele Kok - bariton
De jonge Nederlandse bariton Roele Kok is een veelzijdig musicus. Hij studeerde hoofdvak piano in Groningen bij Paul Komen en begon zijn carrière als pianist. Daar ontdekte hij zijn interesse voor de zangstem, wat hem op het pad van liedbegeleiding bracht, waarin hij zich bekwaamde tijdens een masterstudie in Zwolle bij Marien van Nieukerken.

Toonkunstkoor Caecilia
Toonkunstkoor Caecilia Zwolle is in 1873 ontstaan uit een fusie van bestaande kleine koorverenigingen en een ‘Liederentafel’ genaamd Caecilia. Ter gelegenheid van hun 125-jarig bestaan klonk november 1998 in de Buitensociëteit het lied “Ik zag Caecilia komen”, gecomponeerd door Jacques Reuland. In de beginperiode waren de leden van Caecilia vooral afkomstig uit de gegoede burgerij, tegenwoordig bestaat het koor uit ruim 80 leden, afkomstig uit alle lagen van de bevolking van Zwolle en wijde omgeving.

Bekende dirigenten waren W.P. Bartholomeus (1873-1880), Cor Ponten (1913-1947), Clemens Holthaus, Jacques Reuland (1970-1998), Oane Wierdsma (1998-2008), Dick Dijk (2008-2013) en Béni Csillag (2013-2018). Sinds het voorjaar van 2018 leidt Iassen Raykov Caecilia met enthousiasme en grote vakbekwaamheid.

De eerste concerten van Caecilia vonden meestal plaats in Schouwburg Odeon. Op 25 januari 1890 werd Caecilia echter uitgenodigd een concert te geven in de Buitensociëteit ter ere van de feestelijke opening van dit “nieuwe Zwolsche concertgebouw”. Uitgevoerd werden: de mars en het koor uit Wagners Tannhäuser ‘Freudig begrüssen wir die edle Halle’. Een titel met voorspellende waarde, want Caecilia is de ‘Buitensoos’ meer dan een halve eeuw trouw gebleven.
Ook bij de opening de nieuwe Zwolse schouwburg De Spiegel in 2006 mocht Caecilia acte de présence geven, dit keer met een concertante uitvoering van de opera Nabucco van Verdi.

Tegenwoordig treden we meestal op in het Academiehuis Grote Kerk en Theater de Spiegel, en tot voor kort ook in de Dominicanenkerk. Maar voor twee hoogtepunten keerde het koor weer even terug naar de oude stek: bij de opening van de Nieuwe Buitensociëteit in 1991 en bij ons eigen 125-jarig jubileum in 1998, waarbij we de Carmina Burana van Orff zongen.

De grootste bekendheid heeft Caecilia gekregen door haar jaarlijkse uitvoering van Bach’s Matthäus Passion, voor het eerst in 1918 en dit jaar voor de 76e keer. Maar gelukkig wordt ook ons jaarlijkse najaarsconcert druk bezocht, waarbij we steeds een of meer grote klassieke werken uitvoeren (Händel’s Messiah, Bach’s Weihnachtsoratorium, Haydn’s Die Schöpfung, etc.)

We zijn er trots op dat we voor al onze grote concerten mogen rekenen op de professionele begeleiding van ons regionale symfonieorkest Orkest van het Oosten, later opgegaan in Phion, Orkest van Overijssel & Gelderland. En we zijn ook trots dat het tot nu toe steeds weer gelukt is nationale en internationale solisten aan te kunnen trekken. Caecilia is met haar bijna 150-jarig bestaan stokoud, maar tegelijk springlevend en ambitieus!

caecilia

caecilia

caecilia

caecilia

caecilia

caecilia

caecilia

caecilia

Datum: 19 november 2022
Auteur: Redactie Christelijknieuws
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen
Website: http://www.caeciliazwolle.nl

Dit artikel delen:

Gerelateerde artikelen:

Meer nieuws: