MENU
Nieuw christelijk webmagazine: Cvandaag

Nieuw christelijk webmagazine: Cvandaag

18 jun

Nederland is een nieuw christelijk webmagazine rijker. Een ‘skyline vol christelijk nieuws’, zo omschrijven de makers van Cvandaag het zelf. Het eigentijdse magazine komt uit dezelfde stal als de christelijke vacaturebank Jobfish.

Cvandaag verschijnt twee keer per week, op maandag en donderdag om 16 uur. De redactie bestaat uit vier journalisten: Charlotte Scholtens, Hedwig van Dijkhuizen, Esther van Reenen en Wijnand Voogdt. "We vinden het boeiend om te informeren over de christelijke wereld. Mensen op de hoogte houden van wat er in Nederland en in de rest van de wereld gebeurt met het Evangelie en met onze broeders en zusters." Cvandaag heeft de ambitie vastgelegd om binnen een half jaar 10.000 email-leden te verwelkomen. Om dat te realiseren start het online magazine binnenkort een wervingscampagne.

Mediaconsumenten anno 2014
Het magazine telt zo'n 20 pagina's per editie. Als je Cvandaag leest, swipe (of klik) je door het nieuws. Het magazine is op elk soort computer of mobiel apparaat te bekijken en richt zich op mediaconsumenten anno 2014. Dat betekent: mooi beeldmateriaal, korte berichten, in een vorm die zeer geschikt is voor mobile devices (tablets, smartphones). Op een aantrekkelijke manier in een paar minuten door het nieuws, dat is het idee. 'Skyline vol christelijk nieuws' luidt de ondertitel van het nieuwe magazine. Bladmanager Wijnand Voogdt legt uit: veel social media werken met een timeline, waarin je verticaal door berichten en foto's heen gaat. In Cvandaag ga je juist horizontaal door het nieuws, daarmee krijgt het iets van een panorama, een wijds uitzicht op het christelijk nieuws. Anders gezegd: een skyline."

Net als in de 'papieren tijd'
Opvallend is de verschijningsfrequentie. Voogdt: " Enerzijds heeft Cvandaag de looks van een app, anderzijds schakelen we juist terug door net als in de 'papieren tijd' met harde verschijningsdata te werken. Internet maakt veel dingen 'onbeperkt'. Nieuwssites gaan vaak 24 uur per dag door met het publiceren van nieuws. En als lezer kun je dus ook elk moment weer nieuwe content ophalen. Dat altijd aanwezige kan ook too much worden. Door te zeggen: op twee momenten in de week hebben we iets goeds voor je klaar staan, hopen we nieuws aantrekkelijker te maken. Dat je op maandag of donderdag op je horloge kijkt en ziet 'Hé, 't is 16.10 uur, de nieuwe Cvandaag is uit', dat zouden we graag willen bereiken."

Bladformule
De bladformule is eenvoudig: 70% nieuws, 30% andere rubrieken, zoals bijvoorbeeld een overdenking van Jos Douma, een vragenrubriek, een mooie quote, een vacaturepagina (inderdaad, in samenwerking met Jobfish), en binnenkort ook rubrieken gericht op boeken en muziek. Daarnaast zal er regelmatig een weekendspecial gemaakt worden over thema's als zending, studeren, vakantie en goede doelen.

Concurrentie
Cvandaag is een nieuwe speler in het christelijke medialandschap. Door de specifieke opzet en frequentie ziet Cvandaag zich als een aanvulling op bestaande christelijke kranten en nieuwswebsites. Moederbedrijf Spring heeft bij nieuwe uitgaves altijd de filosofie om samen te werken met partners. Bij Cvandaag is dat niet anders. De redactie laat weten waar mogelijk samen te willen werken met christelijke (nieuws)organisaties. In de samenwerking met Jobfish zullen ook interssantie nieuwe mogelijkheden ontstaan. Zo komt er een speciale mogelijkheid voor goed doelen om zowel vacatures op Jobfish te plaatsen als exposure te krijgen in Cvandaag.

Basisversie
Spring is altijd op zoek naar nieuwe vormen om informatie of nieuws te presenteren. Vanuit die zoektocht is de vorm van Cvandaag ontstaan. Het internetbureau wil de techniek en de vorm van Cvandaag in de toekomst wellicht beschikbaar stellen voor derden of gebruiken voor nieuwe uitgaves. Voogdt vult aan: "De huidge vorm zien we als een basisversie die we in de komende periode steeds verder willen verrijken met extra features. Maar eerst richten we ons op de optimalisatie van de huidige versie, want die zal ongetwijfeld nog schoonheidsfoutjes bevatten. Feedback is trouwens altijd welkom."

Datum: 18 juni 2014
Auteur: Wijnand Voogdt
Foto: cvandaag
Copyright: christelijknieuws.nl
Website: http://www.cvandaag.nl

Dit artikel delen:

Gerelateerde artikelen:

29 december 2021 Christelijke nieuwssite CIP krijgt andere naam: CVANDAAG

Meer nieuws: