Genieten

Christenen staan niet echt bekend als levensgenieters – integendeel zelfs. De Duitse filosoof Nietzsche moet ooit eens hebben gezegd dat hij misschien in een Verlosser zou hebben geloofd, wanneer de christenen er wat verloster zouden uit zien.

We hebben nog te vaak de neiging om een oneigenlijke scheiding aan te brengen tussen het aardse en het hemelse, het lichamelijke en het geestelijke. Waarbij dan bij volgelingen van Jezus meestal een te grote nadruk komt te liggen op het geestelijke – wat beslist geen geestelijk houding is! – en waarbij het aardse wordt ondergewaardeerd. We zijn daar, vermoed ik, meer mee besmet dan we door hebben. Terwijl dat toch echt niet Bijbels is. We weten van Gods heerlijkheid in al het geschapene, maar onze instelling ten opzichte van het aardse en het lichamelijke is daar vaak mee in strijd. Zo zijn er nog altijd echtparen die niet volop durven te genieten van hun seksualiteit, omdat ze denken dat het ongeestelijk zou zijn. Een droevig misverstand. Veel gelovigen gaan zich – met mij! – schuldig voelen wanneer ze twee weken lang geen ‘stille tijd’ hebben gehad. Terwijl we zonder een spoor van schuldgevoel jarenlang in minder of meerdere mate ons lichaam verwaarlozen, door te weinig beweging en te veel en te vet te eten. Zoals ik al zei, een oneigenlijke scheiding tussen het aardse en het geestelijke. Onbewust denken nog steeds christenen dat het geestelijke het allerbelangrijkste is en het lichamelijke van minder belang. En dat terwijl de Bijbel ons er op wijst dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest! En op een andere plaats roept Paulus mensen op om alles (eten, drinken, fietsen, voetballen, bidden, bijbelstudie enz. ) tot heerlijkheid van God te doen! Wie dit serieus neemt gaat nog meer genieten van het alledaagse gewone. Anders gezegd, die weet dat al dat ‘gewone’ zeer bijzonder is en mogelijkheden geeft om God overal in te ontmoeten en Hem te aanbidden. Dat is pas echt genieten!

Meer lezen van Bert? Bestel zijn boek via deze site:

16-10-2009
133
https://verkoop.johannes-multimedia.nl/product_info.php/products_id/4146

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies