Een voorhoedegroep van 26 bedrijven gaat investeren in jongeren door vacatures voor starters, extra leerbanen en stages te bieden. Ook stellen ze hun medewerkers en hun kennis en expertise beschikbaar om het netwerk van jongeren te vergroten of om migrantenjongeren als bedrijfsmentor te coachen.
Dit hebben de bedrijven tijdens de start van de WerkWeek in Den Haag afgesproken met minister Asscher en Mirjam Sterk, ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid, in het “Jongerenakkoord”.
Bedrijven als Thales Nederland, Hilton, Unilever, DB Schenker Logistics, VNO-NCW Midden & MKB Midden, Tata Steel, Nestlé Nederland, Koninklijke Metaalunie, Coca-Cola Enterprises Nederland, Samsung, MBKMACH3 Limburg, de Rijksoverheid, KPN, FrieslandCampina, Capgemini, Albron, Nuon, Philips, ABN AMRO, Albert Heijn, Siemens, Gemeente Den Haag, Rabobank, Randstad Nederland, Schiphol Group en de Belastingdienst gaan zich te komende tijd inzetten om de kansen voor jongeren op werk te vergroten. Ook sporen ze andere bedrijven waarmee ze samenwerken aan om een actieve bijdrage te leveren aan de bestrijding van de jeugdwerkloosheid.
Minister Asscher: “Hoewel de Nederlandse economie tekenen vertoont van een voorzichtig herstel betekent dit nog geen nieuwe banen. Deze bedrijven laten op vele manieren zien hoe ze van waarde kunnen zijn voor de toekomst van jongeren in Nederland en het vergroten van kansen voor jongeren op werk.”
Mirjam Sterk: “De huidige tijd vraagt om creatieve oplossingen. Bedrijven doen het niet alleen, maar vragen ook klanten, toeleveranciers en regionale vestigingen hun bijdrage te leveren. Hiermee krijg je een beweging op gang, waardoor meer bedrijven in Nederland zich verantwoordelijk gaan voelen om de jeugdwerkloosheid te bestrijden”.
De ondertekening is onderdeel van de landelijke WerkWeek, waarbij meer dan 100 activiteiten plaatsvinden in heel Nederland om de kansen voor jongeren op werk te vergroten.
Voorbeelden afspraken Jongerenakkoord:
MKB Limburg stelt jaarlijks via de deelnemende bedrijven minimaal 75 vacatures beschikbaar voor jongeren.
ABN AMRO neemt in 2014 en 2015 per jaar minimaal 100 jongeren aan in haar trainee- en starttrajecten.
Tata Steel stelt 100 BBL-leerbanen beschikbaar op basis van het sectorplan.
FrieslandCampina stelt 300 BBL-leerbanen beschikbaar op basis van het sectorplan.
Unilever zet zich actief in voor organisaties die zich bezig houden met coaching en mentoring voor jongeren met een achterstand, zoals het partnership met Link2Work.
De Rijksoverheid is gestart met de pilot Project Kickstart, waarbij 13 stageplaatsen voor gediplomeerde jongeren beschikbaar worden gesteld waar zij leerervaring op kunnen doen en aanvullende trainingen krijgen om zo de overgang van onderwijs naar werken te versoepelen.
Nestlé enthousiasmeert leveranciers in Nederland om een bijdrage te leveren aan de aanpak van de jeugdwerkloosheid.
Rabobank roept haar regionale vestigingen, haar aanbieders van diensten en haar klantenbestand – dat voornamelijk bestaat uit MKB-bedrijven – op extra stageplaatsen te bieden voor studerende jongeren, leerwerktrajecten te bieden voor jongeren met een achterstand op de arbeidsmarkt en activiteiten te organiseren om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt
Rijksoverheid
© Henk-Jan Oudenampsen
18-09-2014
Jongeren
https://www.rijksoverheid.nl