Rekeningrijden: Met zijn allen in de file

De files nemen toe. Waar je vroeger vooral in de Randstad de files tegenkwam, is er nu bijna geen snelweg waar geen files te vinden zijn. Van Amsterdam tot Zwolle, bij het kleinste sneeuwvlokje op de weg, een regenbui of gewoon een zonovergoten dag – de file ligt altijd op de loer.

Terwijl de automobilist zich nu al afvraagt waar hij nog door kan rijden, vertellen de deskundigen dat er alleen maar meer files zullen zijn in de toekomst. Het antwoord uit Den Haag is daarom al jaren: meer wegen. Een stuk asfalt hier, een nieuwe brug daar, een extra rijstrook en in sommige gevallen rijden op de vluchtstrook – de vluchtstrook die op drukke momenten de naam spitsstrook draagt – allemaal om voor een beter doorstroming te zorgen. Een hopeloze aanpak: het aantal automobilisten blijft stijgen en elke nieuwe weg slipt meteen weer vol met – je raadt het al – nieuwe files tot gevolg.

Rekeningrijden

Al snel ontstond het idee om de automobilist meer te laten betalen voor het rijden in de auto. Een gevoelig onderwerp in de politiek, van de ChristenUnie en CDA tot de VVD en D66. Betalen voor het autorijden via tolwegen, spits- en kilometerheffing – voorstel na voorstel sneuvelde in de Tweede Kamer. De ministers konden rekenen op felle kritiek zelfs uit hun eigen achterban. Electorale motieven zijn bepalend in het debat. In het regeerakkoord van CDA, CU, VVD en D66 is het rekeningrijden taboe. Wat wel kon, waren pilots voor het betaald rijden, zolang deze maar niet zouden leiden tot rekeningrijden. Zelfs tijdens de klimaatdebatten mocht rekeningrijden niet aanschuiven, vooral met dank aan rechts. Broeikasgas, CO2, wel of geen kolencentrales waren allen gasten aan tafel, maar rekeningrijden hield de lippen op elkaar.

Wat denkt de Nederlander zelf

Onderzoek van OI Research bevestigt dat de Nederlanders inzien dat meer asfalt de oplossing niet is, en met steeds meer files en fileleed is het misschien toch tijd om het weer over rekeningrijden te gaan hebben. Het verlagen van de kosten van het autobezit in ruil voor meer betalen voor het autorijden kan onder de bevolking op steeds meer steun rekenen. Je zou kunnen stellen dat het tijd is voor een nieuw experiment: betalen voor weggebruik en weg met de wegenbelasting. Maar wat betekent dit voor mensen die veel moeten rijden voor hun baan? Worden die dan niet onevenredig belast ten opzichte van andere weggebruikers? Hoe houden we met rekeningrijden autorijden betaalbaar? Vragen die ons toch wel bezighouden. Een tip zou kunnen zijn eens te kijken naar je autoverzekering Veel mensen betalen te veel premie. Ze kijken niet meer naar de premie nadat ze een autoverzekering afsluiten en na een paar jaar kan dat betekenen dat ze te veel betalen. Betaal je zelf misschien ook te veel? Waarschijnlijk kun je gelijk beginnen met besparen en sparen voor rekeningrijden.

autoverzekering.nl

13-03-2019
Samenleving
https://www.autoverzekering.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies